دریافت مالیات سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی از سال آینده

به گزارش کی آنلاین، سیزدهم خرداد ماه خبری مبنی بر دریافت مالیات از سود سپرده های بانکی در امسال منتشر شد که طبق اظهارات رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در قانون بودجه امسال، قانون گذار اجرای بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم را برای اشخاص حقوقی ملغی نموده و طبق آن در امسال از سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی، مالیات دریافت می گردد که البته آثار آن در سال آینده تعیین می گردد.

دریافت مالیات سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی از سال آینده

محمد برزگری، رئیس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی، توضیح داد: قانون مالیات بر سپرده های بانکی حقوقی ها در حال اجراست؛ اما آثارش سال آینده مشهود است به این معنا که در سال 1402 که اشخاص حقوقی قرار است اظهارنامه های مالیاتی خود را در مورد عملکرد سال قبل از آن (1401) ارائه دهند از معافیت مذکور در قانون مالیات های مستقیم برخوردار نخواهند شد.

بر اساس بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم، سود سپرده بانکی اشخاص حقیقی از پرداخت مالیات معاف است. با این حال در بند ر تبصره 6 قانون بودجه امسال، استثناهایی بر بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم وارد شده است.

بر اساس این بند از قانون بودجه 1401، معافیت مالیاتی سود سپرده های بانکی در مورد اشخاص حقوقی اجرا نشده و از سود سپرده حقوقی ها در امسال مالیات دریافت می گردد که البته برای 8 نهاد حقوقی که به طور عمده صندوق ها و بیمه گرها هستند، این معافیت همچنان پا برجا خواهد بود.

نهادهای حقوقی مستثنی از پرداخت مالیات بابت سود سپرده های بانکی شامل صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق های بازنشستگی و صندوق های بیمه خسارت بدنی می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2091

به "دریافت مالیات سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی از سال آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت مالیات سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی از سال آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید