حرز ائمه اطهار علیهم السلام (بخش اول)

به گزارش کانلاین، حرز اصطلاحاً به معنای دعایی ست که انسان را از بلایا در امان می دارد.حرز را معمولاً بر روی کاغذ، پوست آهو و ...نوشته و نزد خود نگه می دارند.

حرز ائمه اطهار علیهم السلام (بخش اول)

حرز (کسر حرف اول و سکون حرف دوم)، (ج احراز) در لغت به معنی جایی امن و مطمئن است که اگر کسی یا چیزی وارد آن شود از هر خطر، گزند و صدمه ای مصون است. با این تعریف به عنوان مثال گاوصندوق برای پول و طلا و جواهر حرز محسوب می شود. حتی گفته شده که زمینی که در آن طلا دفن شده تا محفوظ بماند، حرز طلا محسوب می شود. حرز یکی از شاخه های علوم غریبه دسته بندی می شود.

اما در فرهنگ اسلامی حرز به معنای دعایی است که به جهت دفع بلا، بیماری، چشم زخم، سحر و جادو، خطر سارق، ایمنی از اجنه و شیاطین و به طور کلی ایمنی از کلیه بلایا بر روی کاغذ، پوست آهو، سنگ انگشتر و .... نوشته می شود و معمولاً به صورت بستن به بازو و یا آویختن استفاده می شود.

در این نوشتار حرزهایی از 14 معصوم (ع) در اختیار خوانندگان محترم قرار خواهد گرفت، که به علت حجم بالای مطلب در سه بخش تدوین شده است. گفتنی است از بعضی از ائمه چندین حرز نقل شده که ما معتبرترین آنها را ذکر نموده ایم.

1. حرز رسول اکرم (ص)

ابی دجانه به حضرت رسول الله (ص) شکایت کرد که شب ها چیزی به نظرم می آید به غایت هولناک و برای او صدایی است زنبور عسل. گاهی مانند برق می درخشد و گاهی تیره می شود و گاه دراز و گاه کوتاه می شود. شبی مضطرب برخاستم، دستم بر او خورد، او را در شب مانند خارپشت یافتم، مشاهده کردم که از او آتش بر من بارید.

حضرت فرمود: ای ابودجانه او عامر خانه تو است. بعد از حضرت علی (ع) را طلبید و این حرز را بر او املا کرد و آن حضرت نوشت. ابودجانه آن نوشته را گرفته و به خانه رفت.

ابودجانه گوید؛ هنگام خواب آن نوشته را بر زیر سر خود نهادم، ناگاه به خاطر صدای ناله و گریه و زاری از خواب بیدار شدم. شنیدم که شخصی می گفت:

ای ابودجانه امان امان. این نوشته را از خود دور کن که هلاک دیم و عهد می کنیم که دیگر به خانه تو نیاییم و در مکانی که این دعا و نوشته را در آنجا گذارند، نرویم.

ابودجانه گوید: بعد از آن جریان دیگر آن حالت بر من واقع نشد. و دعا این است:

بسم الله الرحمن الرحیم. هذا کتابٌ من محمدٍ رسول ِربِّ العالمین الی من طُرُق الدار من العمّار و الزَّرار الاَطارِ فاََیطَرَقُ بخیرٍ اَمَا بَعدَ فاِنَّ لنا و لکُم فی الحیوهِ سَعَهٌ فَاِن یکُن عاشقا موُلِعا اَو مُقتَحِماً فَهذا کِتابُ الله ینطِقٌ عَلَینا و عَلَیکم بالحَقِّ اِنّا کُنّا نستنسِخُ ما کنتم تعلمونً و رُسُلَنا یکتبونَ ما تَمکرونَ اُترُکُوا صاحبَ کتابی هذا و انطَلِقُوا الی عبَدَه الاَوثانِ و الی مَن یزعم أنَّ مع الله الهاً آخَرَ لا اله الا هو کلُّ شیءٍ هالِکٌ الّا وجههُ لهُ الحُکمُ و الیهِ ترجعونَ حم لا ینصُرونَ حمعسق تَفَرّقتُ اَعداءَ الله و بَلَّغتُ حُجه الله و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم فَسَیکفیکَهُمُ الله و هو سمیعُ العلیم. [1]

1-منهاج العارفین و معراج العابدین، ص 249

2. حرز حضرت زهرا (س)

2-1-حرز حضرت فاطمه (س)

بسم الله الرحمن الرحیم. برحمتکَ اَستغیثُ فَاَغثنی و لاتَکِلنی الی نَفسی طَرقَهَ عَینٍ وَ اَصلَحَ لی شانی کُلَّهُ. [2]

2-زادالعماد، ص 375

2-2-حرز حضرت فاطمه (س) برای برطرف تب

بِسْمِ اللَّهِ النُّورِ، بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ، بِسْمِ اللَّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الْاُمُورِ، بِسْمِ اللَّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ ْالنُّورِ، اَلْحَمْدُ للَّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، وَ اَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ، فى کِتابٍ مَسْطُورٍ، فى رَقٍّ مَنْشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ، عَلى نَبِىٍّ مَحْبُورٍ، اَلْحَمْدُ للَّهِ ِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ، وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَعَلَى السَّرَّآءِ وَالضَّرَّآءِ مَشْکُورٌ، وَصَلَّی اللَّهُ عَلى سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرینَ. [3]

3-بحارالانوار، ج95، ص 37

3. حرز حضرت علی (ع)

حضرت امیر المومنین این حرز را جهت حفظ و باطل سحر نوشته و بر بازوى راست مبارک خود مى بست:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ اى کنوش (کنویش ) اى کنوش اره شش عطیطسفیخ یا مظظرون قرتالیون ما و ماسوماس ما طیطسالوس خیطوس مسفقلس مساصعوس الطیعوس لطیفوس اقرطیعوش لطفیکس هذا هذا وَ ما کُنْتَ بِجانِبِ الْغَرْبِیِّ إِذْ قَضَیْنا إِلى مُوسَى الْأَمْرَ وَ ما کُنْتَ مِنَ الشَّاهِدِینَ اخْرُجْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ مِنْهَا أَیُّهَا اللَّعِینُ بِقُوَّةِ (بِعِزَّةِ) رَبِّ الْعَالَمِینَ اخْرُجْ مِنْهَا وَ إِلَّا کُنْتَ مِنَ الْمَسْجُونِینَ اخْرُجْ مِنْها فَما یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماً مَدْحُوراً مَلْعُوناً کَما لَعَنَّا أَصْحابَ السَّبْتِ وَ کانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا اخْرُجْ یَا ذَا الْمَخْزُونِ اخْرُجْ یَا سورا یَا سوراسور بِالاسْمِ الْمَخْزُونِ یا ططرون طرعون مراعون تَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ باهیا شراهیا حَیّاً قَیُّوماً بِالاسْمِ الْمَکْتُوبِ عَلَى جَبْهَةِ إِسْرَافِیلَ اطْرُدُوا عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْکِتَابِ کُلَّ جِنِّیٍّ وَ جِنِّیَّةٍ وَ شَیْطَانٍ وَ شَیْطَانَةٍ وَ تَابِعٍ وَ تَابِعَةٍ وَ سَاحِرٍ وَ سَاحِرَةٍ وَ غُولٍ وَ غُولَةٍ وَ کُلِّ مُتَعَبِّثٍ وَ عَابِثٍ یَعْبَثُ بِابْنِ آدَمَ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ .

4. حرز امام حسن مجتبی (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم اللهُمَ اِنّی اَسئَلُکَ بمکانِکَ و مَعاقِدِ عِزِّکَ و سُکانِ سَمواتِکَ و أنبیائِکَ و رُسُلِکَ أن تَستَجیبَ لی فَقَد رَهقَنی مِن أمری عُسراً اَللهُمَّ اِنّی تُصَلّی علی محمد و آل محمدٍ و أن تَجعَلَ لی مَن عُسری یُسراً [4]

4-بحارالانوار، ج 94، ص 265

5. حرز امام حسین (ع)

بسم الله الرحمن الرحیم یا دائِمُ یا دَیمُومُ یا حَیَّ یا قَیومُ یا کاشِفَ الغَمِّ یا فارِجَ الهَّمِّ یا باعِثَ الُّرسُلِ یا صادِقَ الوَعدِ اللّهُمَّ اِن کانَ لی عِندَکَ رِضوانٌ و وُدٌ فَاغفِرلی و مَن اتَّبَعَنی مِن اِخوانی وَ شیعَتی و طَیِّب ما فی صُلبی بِرَحمَتِکَ با اَرحَمَ الراحِمینَ وَ صَلّی اللهُ عَلی سَیِّدنا مُحمَدٍ و الِهِ اجمَعینَ. [5]

5-موسوعه کلمات الامام الحسین، ص 806

6. حرز امام سجاد (ع)

سیّد بن طاوُس در دو موضع از مُهَج این حرز شریف را از حضرت امام زین العابدین علیه السلام نقل نموده:

بسم الله الرحمن الرحیم یا اَسْمَعَ السّامِعینَ یا اَبْصَرَ النّاظِرینَ یا اَسْرَعَ الحاسِبینَ یا اَحْکَمَ الْحاکِمینَ یا خالِقَ الْمَخْلُوقینَ یا رازِقَ الْمَرْزُوقینَ یا ناصِرَ المَنْصُورینَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ یا دَلیلَ الْمُتَحَیِّرینَ یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ اَغِثْنى یا مالِکَ یَوْمِ الدّینِ اِیّاکَ نَعْبُدُ وَاِیّاکَ نَسْتَعینُ یا صَریخَ الْمَکْرُوبینَ یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرینَ اَنْتَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمینَ اَنْتَ اللّهُ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبینُ الْکِبْرِیاَّءُ رِداَّءُکَ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفى وَعَلى عَلِی الْمُرْتَضى وَ فاطِمَةَ الزَّهْراَّءِ وَ خَدِیجَةَ الْکُبْرى وَ الْحَسَنِ الْمُجْتَبى وَ الْحُسَیْنِ الشَّهِیدِ بِکَرْبَلاَّءَ وَ عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ زَیْنِ الْعابِدینَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلی الْباقِرِ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمِّدٍ الصّادِقِ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْکاظِمِ وَ عَلىِّ بِْن مُوسَى الرِّضا وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلی التَّقِىِّ وَ عَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّقِىِّ وَ الْحَسَنِ [بْنِ عَلی] الْعَسْکَرِىِّ وَ الْحُجَّةِ الْقاَّئِمِ الْمَهْدِىِّ الاِْمامِ المُنْتَظَرِ صَلَوتُ اللّهِ عَلَیْهِمْ اَجَمَعینَ اَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُمْ وَعادِ مَنْ عاداهُمْ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُمْ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُمْ وَ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اْنصُرْ شیعَةَ آلِ مُحَمَّدٍ وَارْزُقْنى رُؤْیَةَ قاَّئِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنى مِنْ اَتْباعِهِ وَ اَشْیاعِهِ وَ الرّاضینَ بِفِعْلِهِ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. [6]

6-مهج الدعوات

ادامه دارد . . .

ادامه این مطلب را در مقاله حرز ائمه اطهار (بخش دوم) و حرز ائمه اطهار (بخش سوم) دنبال کنید

منبع: setare.com
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1381

به "حرز ائمه اطهار علیهم السلام (بخش اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرز ائمه اطهار علیهم السلام (بخش اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید