تنفس عمیق و طولانی

به گزارش کی آنلاین، اولین باری که این حالت به گری وارنر دست داد تصور کرد دچار حمله ی قلبی شده است. او می گوید: قلبم به شدت می تپید و احساس می کردم همه ی اجزاء داخل قفسه سینه و بدنم در حال تکان خوردن و لرزش است

تنفس عمیق و طولانی

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

8 روش مخلتف برای غلبه بر تنفس عمیق

اولین باری که این حالت به گری وارنر دست داد تصور کرد دچار حمله ی قلبی شده است.

او می گوید: قلبم به شدت می تپید و احساس می کردم همه ی اجزاء داخل قفسه سینه و بدنم در حال تکان خوردن و لرزش است. اندکی هم احساس سوزش می کردم. او واقعاً ترسیده بود و البته حق هم داشت. اما پزشکان اورژانس بیمارستان به او اطمینان دادند که قلب او مسئله ای ندارد. تشخیص پزشکان تنفس عمیق و طولانی (1) بود. دکتر استفان هریسون از تنفس عمیق و طولانی به تنفس تند یا سریع تعبیر می نماید. به گفته ی یکی از متخصصان، نگرانی یکی از علل شایع این عارضه است. بعضی از افراد هنگام ترس اگرچه به اکسیژن بیشتر احتیاج ندارند، ولی سریع تر و عمیق تر تنفس می نمایند. این حالت باعث دفع میزان زیادی دی اکسید کربن و در نتیجه قلیایی شدن خون می شود. این مسئله به نوبه ی خود موجب بروز علایم حمله پانیک (یا ترس) می شود. تنفس عمیق و طولانی ممکن است ساعت ها ادامه یابد. اما به طور معمول 20تا 30دقیقه به طول می انجامد.

البته باید گفت که در نظر فرد مبتلا، این 20تا 30دقیقه در حکم چندین ساعت است. آقای وارنر هنگامی که متوجه شد دچار حمله ی قلبی نشده آرامش خاطر یافت. اما مشکل او یعنی تنفس عمیق و طولانی تازه شروع شده بود - در این بیماری وقوع حملات مکرر امری شایع است. اما خوشبختانه آقای وارنر آموخت که چگونه می توان حملات را متوقف ساخت و یا از آن ها پیشگیری نمود.

- تنفس در یک کیسه ی کاغذی

این روش از جمله نخصستین روش های درمان تنفس عمیق و طولانی است. به این ترتیب که تنفس مجدد در یک پاکت به فرد امکان می دهد که دی اکسید کربن از دست رفته را حین تنفس های عمیق و طولانی در خون جایگزین نماید. دکتر هریسون معتقد است چنانچه فرد قبلاً این عارضه را تجربه نموده، پزشک آن را ارزیابی و اکنون مشکل جدی و چندانی وجود نداشته باشد، انجام بازدم در یک کیسه ی کاغذی یا پاکت برای برطرف این حالت مفید است. در خصوص بیشتر مردم این روش مؤثر است. اما عده ی کمی مسائل جدی تری دارند (به قسمت هشدار پزشکی رجوع کنید).

آقای وارنر استفاده از پاکت را نه تنها در توقف حملات مؤثر توصیف می نماید، بلکه معتقد است به کارگیری این روش نقش پیشگیرانه هم دارد. وی می گوید: در گذشته هنگامی که روزانه دچار حمله می شدم، همواره یک پاکت همراه خود داشتم و همین که می دانستم کیسه ی کاغذی همراهم است و به محض احتیاج می توانم از آن استفاده کنم خود یاری بزرگی محسوب می شد .

- بنشینید و آرام بگیرید

به گفته ی دکتر میرکین هنگام بروز حملات ضروری است تنفس فرد کند شود. هرچه عضلات در انقباض بیشتری باشند و فرد از آرامش کمتری برخوردار باشد، تنفس سریع تر خواهد شد.

- تمرین تنفس عادی

بیش از حد عمیق یا سطحی تنفس نکنید. تنفس باید عادی و طبیعی باشد. یعنی هر 6ثانیه یک تنفس و یا در هر دقیقه تنها 10 تنفس انجام دهید. این کار را دوبار در روز، هر بار به مدت ده دقیقه تکرار کنید.

- به حمله ی بعدی فکر نکنید

آقای وارنر می گوید: اولین باری که دچار حمله ی تنفسی شدم تمام افکارم متوجه حمله بعدی بود . بنابراین حین تمرین روزانه ی خود که بر روی تنفس تمرکز می کنید لازم نیست تمام مدت به فکر تنفس و احتمال بروز حمله ی دیگری باشید زیرا تنفس یک امر طبیعی است.

- ورزش

ورزش موجب کاهش نگرانی می شود و به افراد در غلبه بر حملات تنفسی یاری می نماید. به ویژه اگر ضربان قلب حین ورزش افزایش یابد. ضمناً اگر حین انجام ورزش، تنفس کمی سریع تر انجام گیرد بهتر است.

- دوری از موقعیت های نامناسب

برای آقای وارنر اجتناب از موقعیت های ناراحت نماینده و نامناسب به معنی نایستادن و ننشستن لابلای جمعیت برای مدت طولانی است.

- به شناخت مواردی که موجب بروز تنفس عمیق و طولانی می شوند بپردازید

مثلاً اگر ترس از گربه های سیاه تنفس شما را تند و عمیق می نماید، سعی کنید از آن ها دوری کنید.

- عدم مصرف کافئین

کافئین یک ماده ی محرک است و بنا بر این عاملی بالقوه برای بروز تنفس تند و عمیق محسوب می شود. در مصرف قهوه، چای، نوشابه های گازدار حاوی کولا، شکلات و کاکائو دقت کنید.

- ترک سیگار

نیکوتین موجود در سیگار هم یکی دیگر از عوامل محرک است.

هشدار پزشکی

تشخیص را به عهده پزشک بگذارید.

یک لحظه به طور طبیعی تنفس می کنید و سپس ناگهان تنفس شما سریع و خارج از کنترل می شود. قلبتان به شدت می تپد. در انگشتانتان احساس سوزش می کنید و کف دست و پاهایتان عرق می نمایند. احساس می کنید هم اکنون تلف خواهید شد. اما بعید است که برای پرداخت مالیات سال بعد زنده نمانید! در بیشتر موارد تنفس تند و عمیق در اثر اضطراب و نگرانی ظاهر می شود. اما اگر تا به امروز تنفس تند و عمیق را تجربه ننموده اید و سابقه ی آن را نداشته اید احتمالاً باید به یک پزشک مراجعه کنید. هر چند به ندرت اتفاق می افتد، اما گاهی تنفس تند و عمیق ناشی از بیماری های ریه، عفونت خونی، ذات الریه و حتی مسمومیت است. حتی گاه ممکن است حمله ی قلبی با چنین علایمی همراه باشد.

البته این مسأله نباید موجب نگرانی شما شود و باید تشخیص آن را به پزشک خود واگذار کنید.

پی نوشت :

1. ازدیاد تهویه یا Hyperventilation.

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

منبع: راسخون
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1825

به "تنفس عمیق و طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس عمیق و طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید