افزایش تعطیلات عید قربان در عراق؛ تلاش برای مهار کرونا و اعتراضات

به گزارش کی آنلاین، دولت عراق امسال تعطیلات عید قربان را به دلیل ممانعت از همه گیری کرونا، 10 روز گفت و امیدوار است که همزمان بتواند اعتراض های اجتماعی را در همین مدت با اعمال مقررات ممنوعیت رفت و آمد همگانی در سراسر کشور مهار کند.

افزایش تعطیلات عید قربان در عراق؛ تلاش برای مهار کرونا و اعتراضات

در حالی که سال های گذشته تعطیلات عید قربان از سه یا چهار روز تجاوز نمی کرد، دولت عراق امسال تعطیلات 10 روزه عید را همزمان با اعلام مقررات ممنوعیت رفت و آمد در کشور به بهانه همه گیری کرونا اعلام کرده است.

بر پایه اعلام ستاد مرکزی مبارزه با کرونا به رهبری نخست وزیر عراق، تعطیلات عید قربان از فردا پنجشنبه 30 ژوئیه (نهم مرداد) آغاز می شود و تا نهم اوت (19 مرداد) به مدت 10 روز ادامه خواهد داشت.

این ستاد اعلام کرده است که همزمان با تعطیلات 10 روزه، مقررات ممنوعیت رفت و آمد همگانی در سراسر کشور برای مهار کرونا اعمال می شود.

نمایندگی سازمان بهداشت جهانی در بغداد ابراز امیدواری کرده در صورت پایبندی مردم به مقررات ممنوعیت رفت و آمد در طول روزهای تعطیلات عید، همه گیری کرونا مهار شود.

ویروس کرونا در طول ماه های اخیر به شکل فزاینده و جهشی در عراق گسترش یافته به نحوی که میانگین مبتلایان بیش از دو هزار نفر و مرگ و میرها 90 نفر در روز بوده است.

مقررات ویژه ممنوعیت رفت و آمد عید قربان نیز همانند مقررات گذشته، منع رفت و آمد درون و برون شهری، تعطیلی زیارتگاه ها، بسته شدن همه بازارها و فروشگاه های زنجیره ای را شامل خواهد شد.

زدن ماسک و پوشیدن دستکش در صورت بیرون رفتن از خانه و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و جریمه نقدی خاطیان و ضبط خودروهایی که مقررات را زیر پا بگذارند از جمله تدابیر اعلام شده در روزهای تعطیل عید قربان است.

عراق اکنون یکی از گرم ترین روزهای تاریخ خود را پشت سر می گذارد به نحوی که دمای هوا در بیشتر استان ها از 50 درجه فراتر رفته و همزمان کمبود برق و آب آشامیدنی سالم، اسباب گسترش اعتراض های اجتماعی در کشور شده است.

عوامل گرداننده اعتراضات در دور نخست آن - از اکتبر 2019 تا فوریه 2020- پایبندی خود را به مقررات منع تردد دولت برای مهار کرونا نشان داده و این اعتراضات را متوقف کردند. اما هنوز معلوم نیست که معترضان در روزهای تعطیلات عید به مقررات ستاد مرکزی مبارزه با کرونا پایبند خواهند شد یا خیر.

بغداد و بیشتر استان های جنوب و مرکز عراق درگیر اعتراض های اجتماعی علیه دولت به سبب کمبود خدمات عمومی به ویژه برق و آب است.

همزمان با این و از هفته ها پیش، گروه هایی از مردم عراق در مناطق مختلف اعتراض های پراکنده صنفی برگزار کرده اند که علیه قطع حقوق و مستمری، بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی و یا فسخ قراردادهای نیروهای شاغل در دستگاه های دولتی است.

دولت عراق امیدوار است که تعطیلات 10 روزه عید و اعمال مقررات ممنوعیت رفت و آمد، فرصتی برای آرامش عمومی در کشور و مهار بیماری کرونا باشد که سازمان بهداشت جهانی به افزایش فزاینده شمار مبتلایان و مرگ و میرها ناشی از این بیماری ابراز نگرانی کرده است.

بر پایه تازه ترین آمار وزرات بهداشت عراق، تا به امروز 115هزار و 332 مورد ابتلا، 4 هزار و 535 نفر فوت شده و 81 هزار و 62 مورد بهبود یافته از ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1136

به "افزایش تعطیلات عید قربان در عراق؛ تلاش برای مهار کرونا و اعتراضات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تعطیلات عید قربان در عراق؛ تلاش برای مهار کرونا و اعتراضات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید