8 ترفند برای بالا بردن سرعت بوت ویندوز 10

به گزارش کی آنلاین، یکی از مسائل و صد البته مسائل آزاردهنده در حیطه کار با سیستم عامل ویندوز، بارگذاری یا به اصطلاح بالا آمدن بسیار کند سیستم است. وقتی این مسئله به یک تجربه روتین تبدیل گردد، کاربر بالاخره تصمیم می گیرد تا برای حل معضل کند بالا آمدن ویندوز 10 در پی یک راهکار قطعی بگردد. خوشبختانه، چند راهکار و ترفند برای برطرف این مشکل وجود دارد.

8 ترفند برای بالا بردن سرعت بوت ویندوز 10

سیستم عامل ویندوز 10 فول اکتیو + داریور پک 2022 نشر نوین پندار

39,960

تومان

سیستم عامل ویندوز 10 نسخه پرو لایسنس ریتیل به همراه مایکروسافت آفیس پرو پلاس 2021 نشر مایکروسافت

1,240,000

تومان

خرید سیستم عامل ویندوز از خبرنگاران

مشاهده همه

1. استارت آپ سریع را غیر فعال کنید

یکی از تنظیمات مشکل زا که موجب کند بالا آمدن ویندوز 10 می گردد، گزینه Fast startup است. این ویژگی به صورت پیش فرض فعال بوده و توسعه دهندگان این قابلیت را به این منظور فعال نموده اند تا با بارگیری اطلاعاتِ بوت پیش از خاموش شدن سیستم، زمان راه اندازی را کاهش دهند. این قابلیت تنها در خاموش کردن ویندوز کارایی داشته و ری استارت کردن کامپیوتر تحت تاثیر این قابلیت نیست.

با این که ویژگی fast startup به نظر امیدوارنماینده است، این قابلیت مسائلی را برای عموم کاربران در پی دارد. بنابراین، اگر راه اندازی ویندوز کند شده، اولین تنظیماتی که باید آن را خاموش کنید، تنظیمات مربوط به Fast startup است.

برای غیرفعال کردن این قابلیت، Settings را باز نموده و به سپس به مسیر System > Power & Sleep بروید. در بخش سمت راست این صفحه، روی Additional power settings کلیک نموده تا منوی Power Options را در کنترل پنل باز کنید.

در این بخش، روی گزینه Choose what the power buttons do در سایدبار سمت چپ کلیک کنید. شما باید دسترسی ادمین را برای تغییر تنظیمات این صفحه داشته باشید. بنابراین، روی متن در بالای صفحه کلیک کنید که این عبارت نوشته شده: Change settings that are currently unavailable

حالا، تیک گزینه Turn on fast startup (recommended) را برداشته و Save Changes را کلیک کنید تا تنظیمات مربوطه غیرفعال گردد.

اگر شما مورد Fast startup را در اینجا نمی بینید، شما ویژگی hibernation را به صورت فعال در سیستم ندارید و به همین علت قابل رویت نیست. برای فعال سازی hibernation کافی است تا شما administrator command prompt یا PowerShell window را باز کنید. شما با راست کلیک کردن روی منوی استارت یا فشردن دکمه های Win + X و انتخاب Command Prompt (Admin) یا Windows PowerShell (Admin) می توانید ادامه دهید. فرمان زیر را به منظور فعال سازی hibernation تایپ نموده و سپس مجدد کوشش کنید تا fast startup را غیر فعال کنید.

  • Powercfg /hibernate on

2. گزینه مربوط به Paging File را تنظیم کنید

حافظه مجازی، نام یک عملکرد در فضای ویندوز است که در واقع سیستم عامل بخشی از هارد درایو شما را به عنوان یک رم (RAM) در نظر می گیرد. این بخش تحت عنوان Paging File شناخته می گردد. با داشتن اندازه بیشتری از رم، شما می توانید از نرم افزارهای بیشتری به صورت هم زمان در سیستم عامل خود استفاده می کنید. به همین ترتیب، اگر ویندوز از رم های حقیقی به طور حداکثر استفاده نموده و برای کارهای بیشتری به اصطلاح کم بیاورد، از رم مجازی استفاده می نماید.

برخی از کاربران متوجه شده اند که ویندوز 10 به صورت خودسرانه تنظیمات مربوط به حافظه مجازی را تغییر می دهد. به همین دلیل، کند بالا آمدن ویندوز 10 به یک مشکل جدی تبدیل می گردد. شما باید به تنظیمات مربوط به بخش حافظه مجازی سر بزنید تا اگر مسئله ای در این زمینه مسبب کند بالا آمدن ویندوز 10 است، حل گردد.

به این منظور، در منوی استارت Performance را تایپ نموده و گزینه Adjust the appearance and performance of Windows را انتخاب کنید. در سربرگ Advanced، شما حجم paging file را مشاهده می کنید. به منظور ویرایش این اندازه، گزینه Change را کلیک کنید.

در صفحه ای که باز می گردد، چیزی که اهمیت دارد در بخش انتهایی نهفته است. شما یک اندازه از حافظه را تحت عنوان پیشنهادی (Recommended) و یک عدد تحت عنوان Currently Allocated می بینید. برخی از کاربران متوجه می شوند که اعداد و ارقام موجود در این بخش از ارقامِ پیشنهادی فراتر رفته است.

اگر شما هم با چنین مسئله ای روبه رو شده اید، تیکِ گزینه Automatically manage paging file size for all drives را برداشته تا تغییرات انجام گردد. سپس گزینه Custom Size را انتخاب و سپس اندازه پیشنهادی را برای سیستم عامل خود در بخش Initial Size و Maximum Size انتخاب کنید. در نهایت یک بار سیستم عامل را ری استارت نموده تا شاهد تغییرات شوید. سرعت راه اندازی باید بهتر شده باشد.

3. ساب سیستم لینوکس را خاموش کنید

ویندوز 10 علاوه بر Command Prompt کلاسیک، انتهاه لینوکس را هم در اختیار کاربران قرار می دهد. این ویژگی برای توسعه دهندگان جذابیت دارد اما شاید همین قابلیت مسبب اتفاقاتی باشد که در نهایت به کند بالا آمدن ویندوز 10 ختم می گردد. این قابلیت به طور پیش فرض روشن نیست. بنابراین، اگر شما هیچ ایده ای ندارید که Bash چیست، احتمالا احتیاج نیست این مرحله را انجام دهید. در غیر این صورت اقدامات زیر را انجام دهید.

برای خاموش کردن پوسته لینوکس ابتدا عبارت Windows features را در منوی استارت تایپ نموده تا منوی Turn Windows features on or off باز گردد. در صفحه نو به سمت پایین اسکرول نموده تا Windows Subsystem for Linux را یافته، تیک این مورد را برداشته و در نهایت سیستم را ری استارت کنید.

اگر این اقدام توانسته مشکل راه اندازی را حل نماید اما شما به رابط Bash همچنان احتیاج دارید، از یک انتهاه نو ویندوز برای کارهای خود بهره ببرید.

4. درایورهای گرافیک را آپدیت کنید

ویندوز 10 به این معروف شده که درایورها مدام مشکل پیدا می نمایند. به همین علت، شاید به روزرسانی درایورهای کارت گرافیک بتواند مسائل مربوط به کند بالا آمدن ویندوز 10 را حل کنید.

برای این کار ابتدا باید با راست کلیک کردن روی منوی استارت، Device Manager را باز کنید. به بخش مربوط به Display adapters رفته تا کارت گرافیک خود را پیدا کنید. در این بخش، یکی از محصولات AMD یا Nvidia به طور معمول وجود دارد.

شما بعلاوه می توانید از نرم افزارهای شرکت سازنده روی رایانه شخصی برای آنالیز درایور کارت گرافیک بهره ببرید. شرکت Nvidia و AMD هر کدام نرم افزارهای خاص خودشان را برای عموم کاربران به طور رایگان عرضه می نمایند تا کاربر با چند کلیک ساده بتواند درایورهای سیستم خود را به روز رسانی کند. هر مدل آپدیت نوی که موجود است را نصب نموده و سپس سیستم عامل خود را ری استارت کنید.

در این بخش که درباره آپدیت کارت گرافیک صحبت نموده ایم، بد نیست ویندوز را هم آپدیت کنید. برای این کار باید به مسیر Settings > Update & Security > Windows Update رفته و بسته های نو را دانلود و سپس نصب کنید.

5. برخی از برنامه های استارت آپ را غیرفعال کنید

شاید کند بالا آمدن ویندوز 10 به علت برنامه های موجود در تصویر بالا نباشد. با این حال، اگر شما در هر بار بارگذاری ویندوز باید انتظار زیادی بکشید، این احتمال وجود دارد که تعداد زیاد برنامه های اجرایی در استارت آپ مسبب این اتفاق است.

در هنگام نصب و حتی در زمان به روز رسانی، نرم افزارهای زیادی به صورت اتوماتیک در بخش استارت آپ اجرا می شوند. اگر شما یک دو جین نرم افزار را نصب نموده اید که همگام با بالا آمدن ویندوز باید اجرا شوند، این رویه می تواند بالا آمدن سیستم را کند کند. برای حل این مشکل، می توان به وسیله زیر اقدام کرد:

در بخش جست وجوی منوی استارت عبارت MSConfig را تایپ کنید. به جای این کار، شما می توانید با فشردن دکمه های Win + R بخش Run را اجرا نموده و سپس عبارت msconfig را تایپ و سپس اینتر کنید.

به عنوان یک کاربر ویندوز، شما در System Configuration می توانید سربرگ Startup را پیدا کنید که نرم افزارهای مربوط به استارت آپ را دیگر فهرست نمی نماید. به جای این کار، یک لینک وجود دارد که شما را به سربرگ Startup در بخش Task Manager راهنمایی می نماید که شما بعلاوه می توانید با راست کلیک کردن روی تسک بار ویندوز یا استفاده ترکیبی دکمه های Ctrl + Shift + Esc به آنجا بروید.

با رفتن به سربرگ Startup شما می توانید آیتم ها را بر اساس نام، ناشر، شرایط (فعال / غیر فعال) و اثر روی استارت آپ (زیاد، میانه، کم) مشاهده کنید.

با برداشتن تیک برنامه هایی که اجرا کردن شان در ابتدای بالا آمدن ویندوز ضروری نیست، شما می توانید بارگذاری سیستم عامل را سریع تر کنید. البته حواستان باشد علاوه بر متوقف کردن برنامه در Task Manager، شما باید تیک گزینه برنامه ها را در System Configuration هم بردارید تا در هر بار بالا آمدن ویندوز، این برنامه ها اجرا نشوند. برداشتن تیک برنامه ها تنها در Task Manager فقط در همان زمان برنامه را متوقف می نماید.

با تمام این تفاسیر حواستان باشد که برخی از برنامه ها حتما باید در ابتدای بارگذاری سیستم عامل اجرا شوند. پیشنهاد می کنیم جلوی این برنامه ها را به هیچ عنوان نگیرید:

  • برنامه های ویروس کش مثل نود 32، آویرا، کسپرسکی و …
  • سرویس ها، درایورها و برنامه های مربوط به شبکه اینترنت بی سیم، صدا و تاچ پد (مخصوص لپ تاپ ها)
  • سرویس های مربوط به مایکروسافت
  • سرویس ها و درایورهای مربوط به کارت گرافیک اینتل، AMD و Nvidia
  • برنامه هایی مثل Dropbox، SugarSync، Google Drive و … که وظیفه بارگذاری برنامه ها و اطلاعات را در فضای ابری دارند
  • هر چیزی که می خواهید به طور اتوماتیک و بدون اجازه شما اجرا گردد

6. یک اسکن SFC را اجرا کنید

SFC مخفف System File Checker است. با انجام اسکن SFC، برنامه ای اجرا می گردد تا نصب ویندوز را به منظور یافتن فایل های سیستمی خراب شده آنالیز نموده و در مرحله بعدی کوشش می نماید تا آنها را با نسخه های قابل اجرا جایگزین کند. اگر کند بالا آمدن ویندوز 10 تجربه به شدت ناخوشایندی را برای شما در پی داشته، بد نیست یک مرتبه اسکن SFC را انجام دهید؛ چراکه شاید فایل های خرابِ ویندوز موجب کند بالا آمدن ویندوز می شوند.

به طور معمول زمانی از اسکن SFC استفاده می کنیم که برنامه های ویندوز مدام کرش می نمایند یا با پیغام هایی نظیر گم شدن فایل های DLL روبه رو می شویم. در سناریویی ترسناک تر، صفحه آبی مرگ بارها روی صفحه نمایش ظاهر می گردد. برای انجام اسکن، شما باید Command Prompt را با دسترسی ادمین باز کنید. سپس عبارت زیر را تایپ نموده و اینتر کنید.

  • Sfc /scannow

اگر فرمان را درست تایپ و اجرا کنید، یک اسکن کامل از سیستم انجام می گردد و هر فایل خراب یا گم شده در وهله اول تعمیر و سپس با فایل های نو جایگزین می گردد. ممکن است مدت زمان زیادی برای اسکن SFC احتیاج باشد. این اتفاق طبیعی است اما حواستان باشد تا انتها فرایند اسکن، پنجره Command Prompt را باز بگذارید. اگر شما صرفا قصد اسکن دارید و برای تعمیر فایل های سیستمی خراب تصمیم خاصی نگرفته اید، فرمان زیر را اجرا کنید:

  • Sfc /verifyonly command

وقتی اسکن به اتمام برسد، شما با یکی از سه پیغام زیر روبه رو می شوید.

  • Windows Resource Protection did not find any integrity violations: این پیغام یعنی هر مسئله ای که در رایانه شخصی شما بروز پیدا نموده به یک فایل سیستمی ارتباط ندارد.
  • Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired: این پیغام یعنی چند فایل سیستمی خراب بوده و خوشبختانه ویندوز توانسته آنها را درست کند.
  • Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them: این پیغام یعنی فایل های سیستمی مقصر برخی از ایرادات ویندوز هستند اما فرایند SFC نتوانسته این فایل های خراب را با نسخه سالم جایگزین کند. در این سناریو بهتر است در حالت Safe Mode مجدد این ابزار را اجرا کنید. اگر همچنان این نتیجه را دریافت می کنید، از تست های دیگر مثل DISM می توانید بهره ببرید.

7. اگر تمامی راه چاره ها بی نتیجه بود، ریست کنید

اگر تمامی پیشنهادهای این مطلب به نتیجه خاصی نرسید، برترین راه چاره نصب مجدد یک نسخه سالم از ویندوز 10 است.

شما برای ریست رایانه شخصی خود چند گزینه در اختیار دارید. گزینه ی رفرش که درون ویندوز تعبیه شده می تواند ویندوز را بدون حذف هیچ یک از فایل های شما مجدد نصب کند. با این حال همچنان شما باید از اطلاعات خود بک آپ (پشتیبان) بگیرید. برای ریست کردن به مسیر Settings > Update & Security > Recovery رفته، گزینه Get started را در زیر بخش Reset this PC انتخاب نموده تا فرایند ریست شروع گردد.

8. هارد درایو خود را ارتقا دهید

اگر شما ویندوز را روی یک HDD نصب و اجرا نموده اید، کند بالا آمدن ویندوز 10 به مروز زمان یک اختلال رایج است. هارد درایوهای HDD برای ذخیره سازی انبوهی از اطلاعات با یک قیمت کم مناسب هستند اما استفاده از HDD برای نصب سیستم عامل در عصر حاضر توصیه نمی گردد.

اگر شما بتوانید یک SSD خریداری نموده و ویندوز و سایر برنامه های سنگین را روی آن بالا بیاورید، سرعت و عملکرد ویندوز و سایر برنامه ها به طرز چشمگیری بیشتر می گردد. با وجود این که SSD قیمت به نسبت بیشتری نسبت به HDD دارد، این ارتقا کاملا ارزش یک تجربه نرم افزاری بهتر و لذت بخش تر را دارد.

اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Green WDS240G2G0A ظرفیت 240 گیگابایت

729,000

تومان

اس اس دی اینترنال ام اس آی مدل SPATIUM M390 NVMe M.2 ظرفیت 250 گیگابایت

1,395,000

تومان

خرید SSD از خبرنگاران

مشاهده همه

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1401 بروزرسانی: 8 دی 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2185

به "8 ترفند برای بالا بردن سرعت بوت ویندوز 10" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند برای بالا بردن سرعت بوت ویندوز 10"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید