8 اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی

به گزارش کی آنلاین، تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت علوم با تشریح اقدامات معاونت آموزشی برای تحقق آموزش الکترونیکی از رتبه بندی آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها خبرداد.

8 اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای تحصیلی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

علی خاکی صدیق در اولین کنفرانس ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران گفت: با شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن در دنیا به خصوص کشور ایران، وضع روزمره زندگی و به همراه آن آموزش تحت تاثیر این ویروس نهاده شد. ادامه آموزش های دانشگاهی و متوقف نشدن آنها به سه راه حل نیاز داشت که هر طور شده بتوانیم آموزش ها را حتی به مدت کوتاه ادامه دهیم. تحقق این امر به جایگزینی آموزش الکترونیکی و آموزش غیرحضوری، انعطاف پذیری در قوانین آموزشی و واگذاری اختیارات به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بستگی داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه 8 اقدام جانبی در هفت ماه گذشته انجام شده است، گفت: اولین اقدام آن ایجاد یک قاب آموزش الکترونیکی برای انجام مشاوره، آنالیز، ارزیابی و یاری به تصمیم سازی در حوزه معاونت آموزشی بود که به دنبال آن کارگروه یادگیری الکترونیکی تشکیل شد. دومین عامل راهبردی به منظور تحقق و ادامه پیدا کردن آموزش الکترونیکی، فرهنگ سازی پیرامون ضرورت آموزشی الکترونیکی با توجه به مقاومت هایی بود که در سطح دانشگاه و موسسات آموزش عالی در ابتدا از سوی بعضی اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام می شد.

وی سومین عامل راهبردی برای تحقق آموزش الکترونیکی را ترویج، آموزش و آشنایی با روش ها، مزایا و چالش های یادگیری الکترونیکی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود دانست و گفت: در این قسمت می توان به صدها ساعت وبینار آموزشی، سخنرانی، دوره های آموزش الکترونیکی، تهیه و چاپ نشر الکترونیکی صدها جزوه دانشگاهی در موسسات آموزش عالی ویژه اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارشناسان اشاره نمود. همچنین وب سایت های تخصصی در وزارت عتف و بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با هدف ترویج و آموزش الکترونیکی راه اندازی شد.

خاکی صدیق گفت: چهارمین اقدام انجام شده، تجهیز سخت افزاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بود که علی رغم محدودیت های بسیار شدید اقتصادی در اواخر سال 98 و 99، تجهیز در حوزه فناوری اطلاعات و ارائه آموزش های الکترونیکی تقریبا در همه دانشگاه در اولویت نهاده شد. پنجمین اقدام، تعامل با وزارت ارتباطات به منظور رایگان کردن خدمات اینترنتی در حوزه آموزش های الکترونیکی دانشجویان و ارتقای کیفیت سرویس دهی با توجه به حجم فوق العاده کاربران بود. نظارت و گردآوری اطلاعات درباره فرایند اجرا و فرایندهای آموزش الکترونیکی در کشور ششمین اقدام انجام شده از سوی وزارت علوم بود. حل مسائل جامعه دانشگاهی و موسسات آموزش عالی کم برخوردار از دیگر اقدامات وزارت علوم بود که انجام شد.

وی با بیان اینکه یکی از چالش های آموزش الکترونیکی ارزیابی عملکرد آنها است، گفت: وزارت علوم در این زمینه، رتبه بندی آموزش الکترونیکی را در دانشگاه ها شروع کرد و سه ماه قبل مذاکرات آن با انجمن یادگیری الکترونیکی که یک انجمن علمی است، انجام و طرح نهایی شد. این طرح از سوی انجمن یاد شده در دو تا سه هفته آینده به معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه می گردد و دانشگاه ها در چارچوب آن وارد حوزه رتبه بندی می کنیم. مفهوم این رتبه بندی، ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در کل کشور برای شناسایی نقاط ضعف آنها در حوزه آموزش الکترونیکی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1251

به "8 اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 اقدام وزارت علوم برای تحقق آموزش الکترونیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید