کوچ نشینان تهران به قشلاق می روند

به گزارش کی آنلاین، مجید جباری: وزش باد سرد برای عشایر به معنای شروع سفر است؛ سفری سخت و طولانی که زندگی در آن جریان دارد. این روزها عشایر به حکم طبیعت، مجبور به کوچ اجباری هستند.

کوچ نشینان تهران به قشلاق می روند

حالا مردان و زنان عشایر کم کم بار و بنه و اسباب زندگی خود را جمع وجور می نمایند تا پیش از گرفتارشدن در سرما و باران های پاییزی، به قشلاق برسند.بیش از 1900خانوار عشایر و ایلات استان تهران هم در این روزها و در آستانه شروع فصل سرما، پس از 100روز حضور در مراتع و مناطق کوهستانی، کوچ پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی استان شروع نموده اند. هرساله در آستانه فصل پاییز، کوچ عشایری استان تهران شامل خانوارهای عشایری خود استان تهران به همراه خانوارهای عشایری مهمان در این استان از مناطق سردسیر به سمت مناطق گرمسیر استان شروع می گردد. دیدن سفرهای دور و دراز کوچ نشینان خالی از لطف نیست؛ آن هم در مناطقی از پایتخت. شهروندان و علاقه مندان به زندگی و فرهنگ عشایر این روزها و در شروع کوچ عشایر استان، در چندین منطقه می توانند به دیدن عشایر بروند و ضمن آشنایی با آنها، زندگی و فرهنگشان، از فروشگاه های سیار محصولات فراوریشده توسط آنان دیدن نمایند. در گزارش پیش رو، ضمن ارائه آمار و اطلاعات مربوط به عشایر استان تهران، مسیرهای 10گانه ایلات کوچ نشین هم آمده است. بعضی مناطق اطراف تهران مانند، گرمسار، پاکدشت، شهرری، ملارد و شهریار ازجمله محل هایی هستند که عشایر استان به آنجا عزیمت می نمایند. توصیه ما به شرق نشینان پایتخت این است که این روزها دره مشا در نزدیکی دماوند و رودهن را از دست ندهند. ساکنان غرب تهران هم می توانند به اطراف ملاردکرج بروند و کوچ نشینان پایتخت را از نزدیک ببینند.

  • هاتف ممیزی، مدیر امور عشایر استان تهران:

عشایر استان تهران در آستانه شروع فصل سرما کوچ پاییزه خود را به سمت مناطق جنوبی استان شروع کردند. این عشایر همراه عشایر استان های قم، مرکزی و سمنان حدود 100روز از سال را در مناطق سردسیر شهرستان های شمیرانات، فیروزکوه و دماوند در شمال این استان مشغول زندگی و فراوری محصولات لبنی و دامی بودند. کوچ پاییزه عشایر استان به مدت 2 ماه ادامه خواهد داشت و استقرار آنان در نیمه آبان ماه به طور کامل در مناطق گرمسیری استان انتها می یابد. بیش از 1900 خانوار عشایری استان تهران به همراه 600خانوار عشایر مهمان از استان های سمنان، قم و مرکزی اکنون به مناطق میان بند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند. در امسال به عشایر کوچنده در مناطق ییلاقی خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز، آرد و مرمت ایل راه های عشایری ارائه و هماهنگی های لازم نیز در بخش های بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری ها انجام شد. همچنین استقرار سامانه های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام های خورشیدی نیز در مناطق ییلاقی اجرا شد. مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال سازی شبکه تلفن همراه و راه اندازی فروشگاه سیار این قشر از دیگر خدماتی است که در مناطق ییلاقی استان انجام شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 383

به "کوچ نشینان تهران به قشلاق می روند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچ نشینان تهران به قشلاق می روند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید