کاشان احتیاج به یک مجله معتبر و آبرومند داشت، مجلات ادبی احتیاج به حمایت دارند

به گزارش کی آنلاین، محمود ساطع در گفت وگو با خبرنگاران ، در شرح شماره جدید مجله کاج اظهار کرد: شماره چهارم مجله فرهنگی ، هنری، ادبی کاج طی روزهای گذشته منتشر شد. شماره اول این مجله به پری زنگنه و شماره دو و سه که در قالب یک جلد منتشر شد به بهرام بیضایی، پرداخت و در این شماره اخیر (شماره چهار) نیز به کارخانه شماره یک کاشان پرداختیم.

کاشان احتیاج به یک مجله معتبر و آبرومند داشت، مجلات ادبی احتیاج به حمایت دارند

سردبیر مجله کاج در شرح دلایل پرداختن به سوژه کارخانه شماره یک کاشان گفت: آغاز عصر صنعتی شدن کاشان با کارخانه شماره یک بوده است. این کارخانه وجوه عام المنفعه فراوانی داشته و موسسان آن یک کارخانه را به مرور زمان و در یک فرآیند 50 ساله به سه کارخانه عظیم تبدیل کردند و بیش از 6 هزار نفر در این کارخانجات فعالیت می کردند. در ادامه در کنار این کارخانه سرمایه دارانی آمدند و تشویق شدند کارخانه های مخمل، ابریشم و صنایع فرش راه اندازی نمایند و بدین شکل، این صنایع توانستند شهر را تغییر دهند.

وی ادامه داد: جالب است که بدانید برق در کاشان با همین کارخانه شماره یک آمد و پیش از آن برق وجود نداشت. یعنی این کارخانه برق فراوری می نماید و بعد به معابر شهری می دهد و رفته رفته خانه های اطراف از آن برق می گیرند. وقتی به تعاملات اقتصادی این کارخانه برای فروش برق نگاه می کنیم، می بینیم که نگاه صاحبان این کارخانه فقط مادی نبوده و آنها در شهر، مدرسه و بیمارستان ساخته اند و از این رو می توانیم بگوییم که کارنمودهای اجتماعی این کارخانه در شهر بسیار زیاد بوده است. همه این موارد سبب شد که ما به سمت این هویت شهری برویم و پفراینده این شماره را درباره این کارخانه ببندیم.

ساطع در شرح کارخانه شماره یک اظهار کرد: روایت این کارخانه فقط روایت نخستین کارخانه صنعتی کاشان نیست؛ بقیه صنایع کشور نیز که در این بازه زمانی به وجود می آیند، انگیزه های ملی گرایانه فراوانی برای آبادانی و عمران کشور داشتند که طی یک فرآیند و بنا بر دلایل متعدد، بسیاری از آنها پا به خاموشی گذاشتند.

وی اضافه کرد: ما در بخش ویژه این شماره برای پرداختن به این سوژه، به چند شکل عمل کردیم. در ابتدا با تعدادی از کارگران، مهندسان، مدیران و کسانی که نسبت به این کارخانه اشراف و آگاهی داشتند، مصاحبه کردیم. پاره ای از این صحبت ها را به شکل مصاحبه آوردیم؛ اما به دلیل آنکه شاید خیلی ها حوصله مصاحبه را نداشته باشند، بسیاری از این مصاحبه ها تبدیل به روایت شد و بخش هایی را نیز تبدیل به مقاله کردیم و در 276 صفحه به کارخانه شماره یک پرداختیم.

این نویسنده با اشاره به سایر بخش های این مجله مثل داستان و شعر گفت: اگر بخواهم درباره سایر مطالب مجله شرح دهم، باید بگویم که سعی کردیم مطالب را هم سو با جریان کار و کارخانه بگیریم و اگر به بخش داستان نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که داستان ها تم کارگری دارند و در همان بخش داستان نیز چند مقاله و یادداشت پیرامون این موضوع آورده شده است که درباره چیستی و چرایی ادبیات کارگری صحبت می نمایند. بنابراین کوشش کردیم که بخش داستان با بخش ویژه یک همگرایی داشته باشد.

وی ادامه داد: در بخش شعر نیز همان فرایند بخش داستان را دنبال کردیم و تم و موضوع بیشتر شعرها نزدیک به حوزه کار است. البته تاکید ما صرفا روی کارگر کارخانه نیست و حتی درباره کارگر کولبری که در جهت جان سپرد هم شعری داریم. بخش بوم مجله نیز با توجه به اینکه کارخانه شماره یک مثل خیلی از کارخانجات آن سال ها به نساجی می پرداخته، درباره نساجی است و ما در بخش بوم به پیشینه صنعت نساجی پرداخته ایم.

سردبیر مجله کاج در شرح هدف فعالیت های این مجله گفت: واقعیت این است که ما افتخار می کنیم در سرزمینی زندگی می کنیم که نویسندگان، شاعران، مترجمان و شاعران زیادی در هر دوره ای کوشش کردند تا مجله ای را باتوجه به سیاق و علاقه و حوزه تخصصی شان منتشر نمایند. ما در کاشان پیشینه بسیار درخشانی در حوزه روزنامه نگاری در دوره قاجار داشتیم و فراوانی از نویسندگان ایرانی دوره قاجار زاده و اهل کاشان بودند. برای مثال اگر نگاهی بندازیم به مجلات دوره قاجار بیاندازیم حبل المتین را می بینیم که از سوی دو برادر کاشانی اداره می شد یا مجله ثریا که از مجلات روشنفکری آن دوره بود، نیز مدیران کاشانی داشت.

وی اضافه کرد: متاسفانه ما در دوره کنونی و بنا بر دلایل متعدد از جمله گرانی کاغذ و مسائل اقتصادی، روزنامه و مجله نداریم و آنهایی هم که در قبل منتشر می شد، دیگر منتشر نمی گردد. ما در پاسخ به این خلا به سراغ یک فصلنامه رفتیم و کوشش می کنیم که در منطقه کاشان و شهرهای مجاور یک مجله معتبر و آبرومند فراوری کنیم که رسیدیم به مجله کاج. این مجله به نوعی با چند نهاد ادبی در کاشان در ارتباط است؛ از جمله آنها می توان به کانون ادبی دنیا سپهری، موزه منوچهر شیبانی و خانه تاریخی کاج اشاره نمود که با هم کار می نمایند.

ساطع با اشاره به محلی یا کشوری بودن، مجله اظهار کرد: واقعیت این است که هنوز بعد از انتشار چهار شماره در سیاست گذاری هایمان تردید داریم و از یک سو فکر می کنیم که می توانیم در سطح کشوری کار کنیم و از سوی دیگر یک سری نیازهای موضوعی در منطقه وجود دارد که باید در رسانه به آن بپردازیم. ما هنوز به تصمیم قطعی نرسیدیم. ما در این شماره ها کوشش داشتیم که در بخش بوم به کاشان بپردازیم و در بقیه بخش ها نگاه کلی داشته باشیم و با همین سیاست گذاری آغاز کردیم اما به یک تصمیم قطعی نرسیدم. شماره بعدی ما درباره شهرها و دوچرخه هاست. یعنی موضوعی فراتر از کاشان تعریف کردیم.

سردبیر مجله کاج در شرح نحوه توزیع مجله گفت: در شماره های گذشته پخش محدود بوده است و 300 نسخه از مجله را برای نویسندگان، هنرمندان و مراکز فرهنگی ایران فرستادیم و در پاره ای از شهرها مثل رشت، تهران، کاشان و نقاط دیگر نیز شبکه های داشتیم و کتابفروشان برای فروش مجله به ما یاری کردند اما باید بگویم که با همه این اوصاف پخش روال صحیح و منطقی نداشته است.

وی ادامه داد: به تازگی با طاقچه و فیدیبو وارد گفت وگو شدیم تا از این شماره بتوانیم فروش نسخه اینترنتی هم داشته باشیم و با پخش ققنوس هم وارد صحبت شده ایم تا در صورت تایید این واحد نشر بتوانیم مجلات را در کتابفروش های سطح کشور توزیع کنیم.

این نویسنده درباره راهکارهای درآمدزایی مجله اظهار کرد: ما در کاشان یک سازمان مردم نهاد هستیم که این سازمان دو مجموعه دارد. یک واحد اقامتی به نام خانه تاریخی احسان و یک مجموعه فرهنگی به نام خانه تاریخی کاج و موزه شیبانی. ما از درآمدی که از خانه تاریخی احسان به دست می آوریم، فعالیت های فرهنگی مجموعه را پوشش می دهیم.

وی اضافه کرد: در حقیقت موزه منوچهر شیبانی مجموعه ای است که در حوزه ادبیات، شعر، داستان، پژوهش و کاشان شناسی به انضمام مجله کاج فعالیت می نماید. به واقع این مجله درچند شماره گذشته از سوی این مجموعه درونی حمایت شده است. با این حال امیدواریم که در آینده از یاری های بیرونی نیز بتوانیم استفاده کنیم.

ساطع در خاتمه گفت: شرایط مجلات ادبی مستقل خوب نیست و شرایط مناسبی ندارند؛ چراکه هزینه تهیه کاغذ و چاپ بسیار بالاست. امیداوریم نهادهای فرهنگی و دولتی بتوانند به نشریات مستقل یاری نمایند؛ چراکه کار بسیار سخت شده است. ما فصلنامه منتشر می کنیم اما واقعیت این است که در سال 97 یک شماره، در سال 98 یک شماره و سال جاری نیز یک شماره منتشر نموده ایم و واقعا این امکان را نداریم که برای تابستان دوباره هزینه کنیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر شرایط اجازه دهد برای پاییز یک شماره داشته باشیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1067

به "کاشان احتیاج به یک مجله معتبر و آبرومند داشت، مجلات ادبی احتیاج به حمایت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشان احتیاج به یک مجله معتبر و آبرومند داشت، مجلات ادبی احتیاج به حمایت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید