والدین الگوی بچه ها در ارتباط برقرار کردن با دیگران

به گزارش کی آنلاین، ارتباط برقرار کردن کودک با دیگران به نحوه تعامل و رفتار والدین با اطرافیان باز می گردد؛ بچه ها بدخلق از همان ابتدای نوزادی بطور معمول با دیگر همسالان خود تفاوت هایی دارند و بالعکس بچه ها گشاده رو در بزرگسالی روابط قوی تر با اطرافیان و بخش زیادی از نحوه این تعامل و رفتار کودک به چگونگی مهارت رفتار والدین مربوط می گردد.

والدین الگوی بچه ها در ارتباط برقرار کردن با دیگران

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایران آنلاین ، مهدی قاسمی - روانشناس بالینی - با بیان اینکه چگونگی رفتار با دیگران تحت تاثیر عوامل گوناگون قراردارد، اظهارداشت: برقراری ارتباط و تعامل با دیگران به مهارت و ویژگی های درونی فرد باز می گردد، برای آنکه هر فردی بتواند رفتاری مناسب با دیگران داشته و به رشد و ارتقاء خود یاری کند نیازمند آشنایی با یک سری اصول و مهارت است که در صورت تمرین و ممارست، صندلی خود را می تواند متحول کند.

وی توضیح داد: چنانچه هدف از تغییر و تحول در رفتار جلب رضایت و یا ارتباط بین فردی باشد باید در کنار این مساله به صفات شخصیتی و همچنین خلق و خو افراد بیشتر توجه کرد، برای نمونه فردی که در جمع به راحتی و بدون اضطراب و استرس می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و اطرافیان را تحت تاثیر خود قرار دهد این رفتار نه تنها منحصر بفرد و قابل پسند بلکه نشانه یک فرد آگاه و آگاه است.

این متخصص روانشناس توضیح داد: رفتار مثبت متاثر از عوامل گوناگون است و تجربه ثابت نموده چنانچه بخواهید یک ارتباط مناسب و موثر با دیگران داشته باشید نیازمند شناخت و آگاهی از عوامل موثر بر رفتارها، غافل نشدن از تاثیرات آن ها و همچنین کوشش برای ارتقاء مهارت های رفتاری است که این موارد از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در نحوه رفتار با دیگران می توان برشمرد.

قاسمی، شکل گیری شخصیت هر فرد را بسته به عوامل زیستی مطرح نمود و اضافه نمود: دوره کودکی را در اصل می توان پایه و اساس شکل گیری صفات شخصیتی هر فرد اعلام کرد، خلق و خو یا همان صفات شخصیت در اصطلاح روانشناسان به مجموعه ویژگی های درون فردی گفته می گردد که بیش از هرچیز تحت تاثیر عوامل زیستی قرار گرفته است.

وی گفت: از آنجایی که شکل گیری شخصیت ذاتی نیست و به عوامل محیطی بستگی دارد از این رو برای کسب مهارت رفتار و برقراری ارتباط قابل پسند با دیگران می توان بر روی جنبه های تغییرپذیر تاکیدکرد.

این رواندرمانگر اظهارداشت: همه افراد یک سری ویژگی های پایدار درونگرا و برون گرا دارند که به آن ها خلق و خو یا صفات ویژه شخصیتی گفته می گردد، این صفات از دوران جوانی به طور واضح قابل مشاهده است و از طرفی روز به روز با توجه به تغییر و تحولات زیست و اجتماعی بر شکل گیری و استحکام آن اضافه نموده می گردد.

قاسمی با بیان اینکه افراد درونگرامعمولا در رفتار با دیگران ساکت و آرام و در مقابل افراد برون گرا معاشرتی و در برقراری روابط اجتماعی بیشتر فعال هستند، نقش خلق و خو به عنوان ویژگی های شخصیت فردی را از جمله مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر رفتار با دیگران برشمرد و توضیح داد: با فراگیری اصول و مهارت های رفتاری و شناسایی تجربیات گذشته فردی، نه تنها می توان از تمام ظرفیت ها برقراری ارتباط مناسب با دیگران بهره جست بلکه از رفتارهای ناهنجار بعدی پیشگیری کرد.

وی توضیح داد: با یاری مشاور و متخصص روانشناس می توان ضمن شناسایی رفتارهایی نظیر سرزنش و تحقیرکردن و یا به دنبال مقصر بودن، حتی در حین تجربه اختلاف با دیگران، به دنبال راه چاره و نیز رفتار مناسب بود و شرایط را به خوبی مدیریت کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1427

به "والدین الگوی بچه ها در ارتباط برقرار کردن با دیگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والدین الگوی بچه ها در ارتباط برقرار کردن با دیگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید