هر آنچه باید درباره ورزش واترپلو و قوانین آن بدانید

به گزارش کی آنلاین، در حالی که بسیاری از ورزش ها مدعی به قرار گرفتن در دسته ورزش پادشاهان هستند، واترپلو بدون شک یکی از سبک های شاهانه در ورزش محسوب می گردد. مهر تأیید چنین ادعایی، دوک کمبریج و علاقه او به این ورزش است. دوک در دانشگاه و بعلاوه در سطح ملی بازی های اسکاتلند، در مسابقات واترپلو شرکت نموده است.

هر آنچه باید درباره ورزش واترپلو و قوانین آن بدانید

این ورزش شامل سرعت و قدرت است و بعلاوه کاری تیمی و با آمادگی جسمانی بالا محسوب می گردد. در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم شما را با واترپلو آشنا کنیم و از مجذوب کنندهیت ها و فواید این ورزش مهیج آبی برایتان بگوییم. اگر می خواهید از چگونگی انجام بازی واترپلو بیشتر بدانید، در ادامه با ما همراه شوید.

آشنایی با قوانین واترپلو

  • در هر دو انتهای استخر مختص انجام ورزش واترپلو، دروازه هایی واقع شده اند. به زبان ساده، برنده تیمی است که با فرستادن هرچه بیشتر توپ، به درون دروازه و در فاصله بین دو تیرک، بیشترین گل را به ثمر برساند.
  • بازیکنان اجازه ندارند که کف استخر را لمس نمایند و باید تمام مدت داخل آب حرکت نمایند. بازیکنان واترپلو از تکنیکی به نام تخم مرغ استفاده می نمایند که کارآیی بیشتری نسبت به عملکرد طبیعی پا زدن در آب دارد. در این تکنیک بازیکن باید مثل تخم مرغ روی آب بمانند.
  • بازیکنان می توانند توپ را به سمت هم تیمی خود پرتاب نمایند یا در حالی که آن را به جلوی صورت خود گرفته اند، به هر جهت که می خواهند، شنا نمایند. تمام بازیکنان به جز دروازه بان، تنها با یک دست می توانند توپ را نگه دارند.
  • مسابقه با حرکت شنا شروع می گردد. توپ در وسط زمین رها شده است و بازیکنان هر تیم در امتداد خطوط دروازه خودشان صف آرایی نموده اند.
  • بعد از هر گل، تیم دریافت نماینده، بازی را با پرتاب توپ از سر می گیرد. در این لحظه تمام بازیکنان هر تیم باید در نیمه زمین خودشان باشند.
  • مسابقات واترپلو دارای دو داور است و این دو هر کدام در دو طرف استخر می ایستند و بازی را کنترل می نمایند.

چند بازیکن در تیم واترپلو حضور دارند؟

تیم های واترپلو در سنین عظیمسالان و بعلاوه بیشتر تیم های رده نوجوانان، از 13 بازیکن تشکیل شده اند. هر تیم شامل شش بازیکن داخل آب، یک دروازه بان درون دروازه و شش بازیکن ذخیره است. به جز دروازه بان، سایر بازیکنان در طول بازی به طور مداوم در اطراف استخر حرکت می نمایند و این شش بازیکن در هر دو پست دفاع و حمله را در بازی به عهده دارند.

بازیکنان واترپلو به بنیه ای قوی احتیاج دارند تا بتوانند در مقابل فشار بازی مقاومت نمایند. از آنجایی که سرعت این بازی زیاد است، امکان تعویض حداکثر شش بازیکن شامل پنج بازیکن داخل آب و یک دروازه بان به هر تیم داده شده است.

بازیکنان می توانند در هر زمان از اجرای بازی یا در زمان توقف آن تعویض شوند. دروازه بان ذخیره، جایگزین گلر داخل بازی می گردد و پنج بازیکن ذخیره جایگزین دیگر بازیکنان داخل زمین می شونند.

بازیکنی که وارد زمین بازی می گردد، فقط در زمان های زیر می تواند جایگزین پست های بازیکنان داخل مسابقه گردد.

  • در فواصل بین دوره های بازی
  • بعد از زده شدن یک گل
  • در زمان های استراحت

اجرای بازی واترپلو چه مدت طول می کشد؟

طبق قوانین FINA (فدراسیون بین المللی ورزش های آبی)، هر مسابقه واترپلو به چهار مرحله هشت دقیقه ای تقسیم می گردد. البته هر زمان که توپ در زمین نباشد، زمان متوقف می گردد و به همین علت به طور میانگین، هر مرحله تقریبا 12 دقیقه طول می کشد.

هر تیم برای شوت کردن توپ به سمت دروازه، حداکثر 30 ثانیه زمان دارد و اگر بیش از این زمان توپ را نگه دارد، مالکیت توپ به تیم مقابل داده می گردد.

8 مزیت ورزش واترپلو برای سلامتی جسم و روح

اگر در پی ورزشی هستید که ترکیبی از کار تیمی، استراتژی های راگبی و هاکی و مزایای ورزش شنا باشد، به دنیای ورزش های واترپلو خوش آمدید!

بازیکنان واترپلو با هر نوع فیزیک و میزان ای، در موقعیت های مختلف داخل زمین، به قدرت های متفاوت برای اجرای بازی احتیاج دارند. این ورزش نمونه ای فوق العاده برای یک همکاری اجتماعی در داخل و خارج آب است. برای آشنایی بیشتر با مزایای بازی واترپلو، در ادامه 8 ویژگی این ورزش مجذوب کننده را برایتان توضیح خواهیم داد که در سلامتی جسمی و روحی مؤثر است.

1. حفظ قدرت و استحکام عضله

بازیکنان واترپلو به طور مداوم داخل آب در حال حرکت هستند و با تکنیک تخم مرغی بدن خودشان را روی آب نگه می دارند. حفظ بدن روی آب به وسیله ترفند تخم مرغ برای یک بازیکن واترپلو حیاتی است و باید تمام ماهیچه های پا، لگن و دست را به کار بگیرد و به همین علت باعث قدرت و استحکام بیشتر عضله ها می گردد. شاید فکر کنید که ماندن روی آب کار آسانی باشد. برای درک بهتر سختی این کار، در صورتی که شنا بلدید، سعی کنید به مدت 5 دقیقه در ناحیه عمیق استخر با یک ضربه تخم مرغی روی آب بمانید و شرایط خودتان در این مدت زمان حفظ کنید.

2. افزایش بنیه در هر بازیکن

در واترپلو هیچ بازیکنی نمی تواند یک ثانیه در جای خود ثابت بماند و شنای آسان در این مسابقه معنی ندارد. این یک بازی مهیج با سرعت بالا است که بازیکنان در هر مرحله از یک طرف زمین بازی تا طرف دیگر آن، در این راستا رفت وبرگشتی مدام در حال شنا کردن و تقویت بنیه خود هستند. بعد از خاتمه مسابقه واترپلو، بسیاری از بازیکنان در طول بازی، در حدود 4 کیلومتر شنا نموده اند!

3. افزایش قدرت بدنی

آیا تا به حال سعی نموده اید که با تحمل 80 کیلوگرم وزن اضافی شخصی دیگر، هم زمان شنا کنید؟ در واترپلو فشار واردشده روی هر بازیکن با این شرایط برابری می نماید. اگه تا به حال این نوع شنا را امتحان ننموده اید، با یک بار تجربه خواهید فهمید که تا چه میزان سخت است. این نوع شنا یک روش عالی برای افزایش قدرت در بالاتنه و پایین تنه بدن بازیکن محسوب می گردد.

4. هسته بدن در حال فعالیت است

در حین واترپلو، بازیکنان در حالی که بسیار جنب وجوش دارند و پاهای آن ها مشغول ضربه زدن و فعالیت هستند، سعی می نمایند که خود را روی آب نگه دارند. این قدرت کنترل تغییر موقعیت از هسته مرکزی بدن ناشی می گردد. پیچ وتاب، تغییر جهت و پرتاب، همگی حرکات هسته ای هستند و به تقویت عضلات شکمی بسیار یاری می نمایند.

5. کاهش وزن در اثر انجام شرکت در بازی واترپلو

با شنا کردن، سبقت گرفتن، پرتاب کردن و با پا ضربه زدن، جای تعجب نیست که کالری زیادی در حین یک مسابقه واترپلو از بدنم یک بازیکن کم خواهد شد. طبق یک مطالعه صورت گرفته، در اثر انجام ورزش واترپلو، به طور میانگین 700 کالری در هر ساعت از بدن ورزشکار کم می گردد.

6. مفاصل در شرایط راحتی هستند

با وجود آنکه واترپلو یک بازی سخت فیزیکی است، اما واقعیت این است که واترپلو در داخل آب انجام می گردد و در چنین شرایطی، مفاصل شرایط آرام و کم فشارتری نسبت به بازی در زمین سخت دارند. در واقع بازیکنان راگبی، فوتبال یا هاکی در زمین بازی به شدت با زانوهای خود دست و پنجه نرم می نمایند، اما در واترپلو شرایط برعکس است.

7. تقویت ارتباط اجتماعی

انجام ورزش های گروهی یک روش خارق العاده برای توسعه مهارت های اجتماعی افراد است. کار تیمی و ارتباط خوب بازیکنان واترپلو با یکدیگر، برای رسیدن به موفقیت بسیار حیاتی است.

8. تقویت قدرت حل مسئله

یکی دیگر از مزایای شرکت در بازی های واترپلو این است که در افزایش قدرت حل مسأله بسیار عالی عمل می نماید. یک بازیکن واترپلو در حین شرکت در مسابقه، به استراتژی هایی برای شکست زنجیره دفاعی تیم مقابل فکر می نماید و نکته هایی درباره سبک بازی با حریف می آموزد. در حقیقت، ورزش واترپلو شامل فکر کردن روی تکینک پاها و یافتن سریع ترین و برترین سناریو برای شکست حریف است.

خطاهای واترپلو در حین بازی

بدون شک ورزش واترپلو مناسب افراد سست اراده نیست و این یک حقیقت آشکار است. در حالی که جدال و حساسیت های زیادی برای همه پست ها در همه مسابقات وجود دارد، خطاهای زیاد واترپلو هم به وسیله داوران در حین بازی گوش زد می گردد. تعداد این خطاها به حدی زیاد است که در صورت نبود داوران، مسابقات واترپلو می تواند به ضرب وشتم ختم گردد.

جالب است بدانید که استفاده از قوانین سختگیرانه انگلیسی در مسابقات مردانه واترپلو، در المپیک سال 1900 یکی از دلایل سفر نکردن تیم های آمریکایی به پاریس و حضور نداشتن در بازی واترپلو بود.

برای آشنایی با خطاهایی که داوران واترپلو در زمین این بازی آبی با آن دست وپنجه نرم می نمایند، ادامه مطلب را از دست ندهید.

خطاهای معمولی واتر پلو

خطاهای معمولی که نام دیگر آن خطاهای جزئی است، با یک ضربه آزاد از طرف تیم مقابل جبران می شوند. خطاهای معمولی در واترپلو بسیار رایج است.

خطاهای شخصی در واترپلو

خطاهای شخصی دو نوع است و شامل خطاهای منجر به محرومیت و خطاهای منجر به ضربه پنالتی می گردد. هنگامی که یک بازیکن در طول بازی سه مرتبه مرتکب خطای شخصی گردد، باید از بازی اخراج گردد و دیگر امکان برگشت به زمین مسابقه وجود ندارد.

1. خطاهای منجر به محرومیت

خطاهای محرومیت، به اسم خطاهای عظیم و اساسی هم شناخته می شوند و جای تعجب نیست که نسبت به خطاهای معمولی بازی، جدی تر هستند. در نهایت این خطاها منجر به پرتاب آزاد حریف و محرومیت از بازی به مدت 20 ثانیه می گردد.

2. خطای منجر به ضربه پنالتی

خطاهای پنالتی معمولا زمانی اتفاق می افتد که بازیکن خطای عظیمی را در فاصله 5 متری از دروازه مرتکب گردد یا زمانی که فرصت واضح گل زنی از بازیکنان یک تیم با خطای یکی از اعضای تیم مقابل گرفته گردد. این خطاها منجر به ضربه پنالتی از فاصله 5 متری دروازه می گردد.

برای مشاهده لیست کامل خطاهای معمولی، خطاهای منجر به محرومیت و پنالتی می توانید وب سایت FINA را چک کنید.

در آخر

بازی واترپلو از ورزش های مجذوب کننده در لیست المپیک است و فرایند این مسابقه با چالش های جسمی و ذهنی بسیاری روبه رو است. چالش هایی که تفاوت های هوش و قوای بدنی بازیکنان، مجذوب کنندهیت آن را بیشتر می نماید. واترپلو ترکیب خلاقانه ای از ورزش های آبی و مسابقات توپ محور است. در المپیک سال جاری حتما مسابقات این ورزش را دنبال کنید و از نزدیک با قوانین و چالش های آن آشنا شوید.

منابع: swimming.org, swimming.org, swimming.org

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1756

به "هر آنچه باید درباره ورزش واترپلو و قوانین آن بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید درباره ورزش واترپلو و قوانین آن بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید