نانو به جنگ میکروب های بیماری زای مقاوم می رود

به گزارش کی آنلاین، دانشمندان با استفاده از نانوکپسول های ساخته شده از مواد طبیعی، درمانی عاری از آنتی بیوتیک ابداع نموده اند که به جلوگیری و معالجه یکی از متداول ترین پاتوژن های باکتریایی یاری می نماید.

نانو به جنگ میکروب های بیماری زای مقاوم می رود

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، هلیکوباکتر پیلوری یک پاتوژن باکتریایی است که 4/4 میلیارد نفر در دنیا به آن آلوده هستند و بیشترین شیوع را در آفریقا، آمریکای لاتین و کارائیب دارد.

اگرچه اکثر عفونت ها علامت خاصی از خود نشان نمی دهند، در صورت عدم درمان می توانند باعث التهاب مزمن یا زخم معده گردد و حتی خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

باکتری هایی که تهدید نماینده سلامت انسان هستند

سازمان بهداشت دنیای در سال 2017 هلیکوباکتر پیلوری را در لیست پاتوژن های مهم و مقاوم به آنتی بیوتیک قرار داد. این لیست شامل باکتری هایی است که بیشترین خطر را برای سلامتی انسان دارند و نیازمند درمان های فوری هستند.

درمان های فعلی این نوع ویروس ها شامل درمان چند هدفه با ترکیبی از آنتی بیوتیک ها است، اما این درمان در بیشتر اوقات موجب افزایش مقاومت آن ها می گردد.

به همین دلیل، دانشمندان بریتانیا و آلمان رویکرد جدیدی را بدون آنتی بیوتیک کشف نموده اند. آن ها برای این کار از مواد تشکیل دهنده مواد غذایی و دارویی، غیر سمی و بی خطر استفاده کردند که به عنوان یک مکمل برای تکمیل روش های درمانی فعلی آنتی بیوتیک به کار می رود.

دانشمندان با یاری فناوری نانو، فرمولاسیون این نانوکپسول ها را به گونه ای معین نموده اند که میلیارد ها ذرات کنار هم قرار گرفته اند که اندازه آن ها از سلول خون انسان هم کوچک تر است و به همین دلیل از اتصال و آلوده شدن باکتری ها به سلول جلوگیری می نمایند.

این تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان دانشگاه لیدز، مانستر و اورلانگن، امیدوار است که این نانوکپسول ها به عنوان اقدام پیشگیرانه و همچنین ریشه کن کردن هلوباکتر پیلوری و کاهش مقاومت این باکتری نسبت به آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته دانشمندان، مقاومت ضدمیکروبی یکی از بزرگ ترین چالش های پیش روی دنیا است و پیش بینی می گردد که تا سال 2050 بیشتر لز سرطان جان بیماران را بگیرد.

به گفته آنها، هلوباکتر پیلوری یکی از باکتری هایی است که در کل دنیا شیوع پیدا نموده است و تخمین زده می گردد که تا 70 درصد مردم دنیا میزبان این پاتوژن هستند. این باکتری خود را زیر لایه مخاط معده پنهان می نماید و به همین دلیل نیز آنتی بیوتیک نمی تواند به طور موثر روی آن تاثیر بگذارد. همین امر نیز موجب عفونت های مکرر می گردد.

جالب است بدانید که این نانوکپسول ها با کورکومین، ماده موثره زردچوبه، درست شده اند که خواص ضدالتهابی و ضدتوموری آن کاملا از نظر علمی ثابت شده است. سپس کپسول ها با لیزوزیم پوشانده شدند. لیزوزیم آنزیمی است که به جلوگیری از عفونت های باکتریایی یاری می نماید.

ذرات نانوکپسول ها بسته به دوز دارو به هم وصل می شوند و فرمولاسیون آن از چسبیدن باکتری به سلول های معده جلوگیری می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 513

به "نانو به جنگ میکروب های بیماری زای مقاوم می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانو به جنگ میکروب های بیماری زای مقاوم می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید