لوکزامبورگ، اولین کشور دنیا که حمل و نقل عمومی را رایگان می کند

به گزارش کی آنلاین، لوکزامبورگ؛ اولین کشوری در دنیا خواهد بود که حمل و نقل عمومی را رایگان می کند تا به این ترتیب به کاهش آلودگی هوا و ترافیک و همچنین کاهش استفاده مردم از خودروهای شخصی کمک کند.

لوکزامبورگ، اولین کشور دنیا که حمل و نقل عمومی را رایگان می کند

لوکزامبورگ قصد دارد اولین کشوری در دنیا باشد که کرایه همه وسایل حمل و نقل عمومی را برمی دارد. دولت ائتلافی دوک نشین لوکزامبورگ متعهد شده است تا استفاده از قطارها و اتوبوس ها و ترامواها را رایگان کند، حرکتی که در تابستان 2019 به وقوع می پیوندد.

لوکزامبورگ از خیلی وقت پیش در پی یک رویکرد مترقی در حمل و نقل عمومی بوده است. در حال حاضر، کرایه 2 ساعت استفاده از این وسایل عمومی معادل 2 یورو است (به عبارتی با توجه به وسعت کشور، این موضوع هر سفری را پوشش می دهد). مسافرانی که بخواهند بلیط خود را به درجه یک ارتقا دهند، باید 1 یوروی دیگر نیز بپردازند. بلیط هر نوع وسیله حمل و نقل عمومی درجه دو برای کل روز معادل 4 یورو است.

تابستان امسال همه افراد زیر 20 سال می توانستند به رایگان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، هرچند mPass سالیانه برای هر نوع وسیله حمل و نقل عمومی فقط 150 یورو تمام می شود.

دولت تازه لوکزامبورگ با رایگان کردن حمل و نقل عمومی، تلاش می کند استفاده از اتومبیل های شخصی را در این کشور کاهش دهد. معضل ترافیک، یک مشکل جدی در داخل و حومه کشور بوده و ترافیک بین مرز لوکزامبورگ و فرانسه یک اتفاق متداول است. حدود 200 هزار نفر از افراد ساکن در فرانسه، بلژیک و آلمان هر روز به لوکزامبورگ آمد و رفت می کنند و مطالعه ای اخیرا اجرا شده است که نشان می دهد، راننده ها به طور میانگین حدود 33 ساعت از وقت خود را در طول سال در ترافیک می گذرانند.

حمل و نقل عمومی رایگان، چه معنایی برای گردشگران دارد؟

برای گردشگرانی که از سال 2020 به بعد به لوکزامبورگ سفر می کنند، مطمئنا رایگان شدن حمل و نقل عمومی، خبر خوبی است. هرچند که هنوز روی عملکرد دقیق این سیستم به خوبی مطالعه نشده و تصمیمی برای کوپه های درجه یک و درجه دو قطارها گرفته نشده است، اما سیستم حمل و نقل عمومی رایگان به احتمال زیاد با استقبال گردشگران و مردم محلی روبرو خواهد شد.

این طرح در تئوری باعث می شود این کشور به مکانی خوشایندتر برای پیاده روی تبدیل شود و ترافیک و آلودگی را کم می کند. با این حال، تعیین نیست که دولت چطور می خواهد با افراد بی خانمانی که در ماه های سرد زمستان به این وسایل نقلیه عمومی پناه می برند، برخورد کند.

در کدام شهرها، حمل و نقل عمومی رایگان است؟

شهرهای اروپایی به مرور زمان بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی رایگان پیش می فرایند تا با این روش از آلودگی هوا و ترافیک بکاهند. آن هیدالگو، شهردار پاریس، تازهترین شهرداری است که در پی رایگان کردن حمل و نقل عمومی در سراسر شهر است و می خواهد روش پیروز برخی از شهرهای کوچک فرانسه را ادامه دهد که به مردم محلی خود اجازه استفاده از حمل و نقل عمومی بدون پرداخت کرایه داده اند. هیدالگو اخیرا گفته بود که در حال انجام تحقیقاتی در مورد حمل و نقل رایگان است و از مقامات و کارشناسان می خواهد تا پایان سال 2018 گزارشی در مورد قابلیت اجرایی مالی این طرح ارائه بدهند.

شهر نیور (Niort) در غرب فرانسه نیز از سپتامبر گذشته، امکان استفاده رایگان از اتوبوس ها را برای 125 هزار نفر ساکن این شهر، فراهم کرده که با پیروزیت زیادی همراه بود چراکه تعداد مسافران را افزایش و تعداد خودروهای شخصی را کاهش داده است.

دولت آلمان نیز مشابه فرانسه به منظور کاهش آلودگی هوا، به فکر رایگان کردن حمل و نقل عمومی در سراسر کشور است، البته در صورتی که طرح آزمایشی دولت در 5 شهر بزرگ نظیر بن، اسن و مانهایم، پیروزیت آمیز باشد. اما هلموت ددی، رئیس شورای شهرهای آلمان، هشدار می دهد که در صورت رایگان شدن حمل و نقل عمومی، دولت فدرال مجبور به تامین هزینه های مالی آن خواهد شد. بیشترین بخش حمل و نقل محلی در آلمان متعلق به شهرداری ها است.

شهر تالین، مرکز استونی، در سال 2013 اقدام به ارائه خدمات رایگان حمل و نقل عمومی برای همه ساکنان این شهر کرد. اوایل امسال دولت بیان نمود که مردم می توانند از اتوبوس رایگان در سفر به شهرستان ها نیز استفاده کنند.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 7 فروردین 1401 بروزرسانی: 7 فروردین 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2004

به "لوکزامبورگ، اولین کشور دنیا که حمل و نقل عمومی را رایگان می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوکزامبورگ، اولین کشور دنیا که حمل و نقل عمومی را رایگان می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید