قوچ مینیاتوری در پارک جنگلی چیتگر چه می نماید؟

به گزارش کی آنلاین، 20 سالی می گردد که بوستان جنگلی چیتگر زیستگاه قوچ لارستان یا قوچ مینیاتوری یکی از نادرترین حیوانات دنیاست.

قوچ مینیاتوری در پارک جنگلی چیتگر چه می نماید؟

به گزارش همشهری آنلاین، این قوچ ها اهلی شده اند و دیگر با حضور گردشگران نمی هراسند و از دست آن ها فرار نمی نمایند. حتی پا را فراتر گذاشته و به حصار ها نزدیک می شوند تا از خوراکی های خوشمزه بی نصیب نمانند. گاهی می دوند و گاهی به سمت علفزار می فرایند. همین جنب وجوش قوچ های مینیاتوری برای شهفرایندانی که می خواهند ساعتی از تماشا آسمان خراش ها، آلودگی هوا و سر و صدای شهر خلاصی یابند، مجذوب کننده و خیره نماینده است.

میشه زار پارک جنگلی چیتگر در میان انبوه درختان تنومند و سرسبز پارک، با فاصله اندکی از برج های بلندمرتبه و بزرگراه های پر تردد غرب مرکز قرار گرفته است. این پارک یکی از برترین و مجهزترین پارک های جنگلی کشور و این میشه زار یکی از مجذوب کننده ترین و زیباترین مکان های تماشای در قطب جهانگردی تهران است. علیرضا علی بخشی معاونت خدمات شهری و فضای سبز شهرداری منطقه 22 می گوید: بوستان جنگلی چیتگر بعد از آنالیز های لازم به عنوان مکان مناسب و شبه اقلیم طبیعی برای گونه های زیستی از منظر اکوتوریسم و حیات وحش انتخـاب شد.

قابلیـت نگهداری و تکثیرگونه های پستانداران و پرندگان، محیط طبیعی، زیستگاه مناسب جانوری، موقعیت جذب توریسم، اکوتوریسم و محل قرار گرفتن آن در حاشیه شهر از جمله دلایلی بود که باعث شد تا میشه زار قوچ و میش لارستان در بوستان چیتگر با هدف نگهداری ازگونه کمیاب قوچ و میش لارستانیکا راه اندازی گردد.

این میشه زار در زمینی به مساحت یک هکتار با امکاناتی همانند ایستگاه و زیستگاه زمستانی و تابستانی حیوانات، آبشخور، انبار علوفه و فنس کشی های اطراف محوطه ساخته و براساس قرارداد منعقد شده بین شهرداری منطقه 22 با کانون تخصصی حیات وحش ایران، 18رأس قوچ و میش وحشی از نوع لارستان با اخذ پروانه انتقال و نگهداری از سازمان حفاظت محیط زیست به پارک جنگلی چیتگر انتقال پیدا کردند. در واقع اداره فضای سبز منطقه 22، با ساخت میشه زار زیستگاه مناسبی برای پرورش یک گونه جانوری کمیاب ایرانی فراهم نموده است. این گونه منحصربه فرد از قوچ که دارای شهرتی جهانی است به عنوان ریزترین قوچ جهان یا قوچ مینیاتور شناخته می گردد.

تخیل و داستان پردازی در میشه زار

باتوجه به زاد و ولد این قوچ ها بعضی از آن ها به نقاط دیگر منتقل شدند. اکنون 14 رأس از این گونه نایاب در این میشه زار نگهداری می گردد. علی بخشی ادامه می دهد: غنی سازی اوقات فراغت، تقویت روحیه گروهی، شناخت بیشتر طبیعت، ارتقای حس کنجکاوی، ایجاد نشاط و شادابی، تقویت هوش های مختلف، ارتقای تخیل در زمینه هنر و داستان پردازی همه و همه از جمله فرصت هایی است که با گشتزنی در این میشه زار نصیبتان می گردد. میشه زار بوستان جنگلی چیتگر با 1/2 هکتار مساحت در فاز غربی این بوستان به عنوان تنها میشه زار مرکز مورد بهره برداری قرار گرفته است. وجود چنین زیستگاه و محیط زیست طبیعی جانوری، وسعت و گستردگی، شرایط اقلیمی کوهپایه ای و رعایت اصول و مراقبت از این قوچ و میش های مینیاتوری باعث شده تا خطر انقراض و نابودی این حیوانات کمتر گردد.

همه جانوران یک بوستان

محمدی می گوید که میشه زار این پارک از جنبه های زیباشناختی، بوم شناسی، ژنتیکی، آموزشی، گردشگری و اجتماعی ـ مالی بسیار اهمیت دارد: برای اطمینان از سلامت حیوانات، دامپزشک هفته ای 3 روز و در موارد اورژانسی، دائم در میشه زار حضور دارد و شرایط بهداشتی و درمانی حیوانات را آنالیز می نماید تا از سالم بودن قوچ و میش ها اطمینان پیدا کند. بعلاوه برخلاف نقاط حفاظت شده که امکان حضور برای شهفرایندان وجود ندارد، این میشه زار با پوشش گیاهی درختان کاج، سرو و اقاقیا، طوری محصور شده که علاوه بر حفظ محیط زیست طبیعی بازتماشامایندگان می توانند هر روز از ساعت 8 تا 18 از نزدیک حیوانات میشه زار را ببینند. لاما، شتر، اسبچه، الاغ، طاووس، قرقاول، مارال، بز کوهی، ملکه زنبورها، گونه هایی از روباه و سنجاب هم در بوستان جنگلی چیتگر زیست می نمایند و در بین حیوانات این باغ دیده می شوند.

از کوچک ترین گوسفند وحشی بیشتر بدانید

قوچ لارستان از راسته زوج سمان و از خانواده گاوسانان است که جزء کوچک ترین نژاد گوسفند وحشی ایران و حتی جهان به شمار می آید. کمیاب ترین زیرگونه گوسفند وحشی در ایران است و در معرض خطر انقراض قرار گرفته است. روزگرد هستند، ولی اغلب صبح زود و عصر چرا می نمایند و بین روز به استراحت و نشخوار می پردازند. گروهی زندگی می نمایند. محل زندگی این قوچ کوچک در ارتفاعات کوه شب در منطقه لارستان در جنوب شرقی استان فارس است. کوچکی این گونه برای موزه های حیات وحش اهمیت بسزایی دارد. دم قوچ لارستان حداکثر 15 سانتیمتر طول دارد و گوش های آن نسبت به بدن بزرگ تر و رنگ پوستش نسبت به قوچ و میش های دیگر، روشن تر و نازک تر است.

منبع: فرارو
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1962

به "قوچ مینیاتوری در پارک جنگلی چیتگر چه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوچ مینیاتوری در پارک جنگلی چیتگر چه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید