دلیل تاری دید چه می باشد؟

به گزارش کی آنلاین، سردرد، حساسیت به نور و قرمزی چشم ها از علائم دیگری است که می تواند با تاری دید همراه شوند.

دلیل تاری دید چه می باشد؟
تاری دید مانند نگاه کردن از پشت یک شیشه بخار گرفته به محیط اطراف است که می تواند در یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد. سردرد، حساسیت به نور و قرمزی چشم ها از علائم دیگری است که می تواند با تاری دید همراه شوند. این عارضه ممکن است تنها به دلیل افزایش سن و احتیاج شما یه عینک نو باشد، در چنین شرایطی جای نگرانی وجود ندارد، اما در بعضی مواقع تاری دید هشداری از وجود بعضی از بیماری ها همانند دیابت و تومور مغزی است. در صورتی که تاری دید به صورت ناگهانی اتفاق می افتد باید بلافاصله برای تشخیص دلیل به پزشک مراجعه کرد. در این مقاله به آنالیز علل تاری دید می پردازیم.

1) تاری دید ناشی از مسائل چشمی

در بعضی مواقع دلیل تاری دید می تواند مسائل چشمی باشد، بعضی از این مسائل عبارتند از:

1. نزدیک بینی چشم

گاهی اوقات دلیل تاری دید در یک یا هر دو چشم نزدیک بینی است. نزدیک بینی با اخم کردن یا جمع کردن مکرر چشم ها و سردرد های مکرر همراه است. افرادی که دچار نزدیک بینی می شوند اشیا در فاصله دور را تشخیص نمی دهند و در زمان مطالعه، کتاب را به چشم خود بسیار نزدیک می نمایند. استفاده از عینک، لنز و جراحی لیزیک از رایج ترین روش ها برای اصلاح نزدیک بینی چشم هستند.

2. دور بینی چشم

دلیل تاری دید می تواند دوربینی چشم باشد. افرادی که دچار دوربینی چشم شده اند، اشیای دور را به خوبی می بینند، اما نمی توانند به خوبی بر روی اشیای نزدیک تمرکز نمایند و انجام اینکار باعث ایجاد فشار زیاد روی چشم و خستگی چشم ها می گردد. دوربینی کم تر از نزدیک بینی شایع است و در اکثز مواقع ارثی است. مانند نزدیک بینی دوربینی چشم را می توان با عینک، لنز های تماسی و جراحی لیزر تصحیح کرد.

3. آستیگماتیسم

دلیل تاری دید در تمام فواصل می تواند آستیگمات چشم باشد. این بیماری از عیوب انکساری چشم است که معمولا به دلیل تغییر در انحنای طبیعی قرنیه چشم به وجود می آید. در چنین شرایطی قرنیه چشم در بعضی قسمت ها دارای انحنای کم تر و در قسمت های دیگر دارای انحنای بیشتر است. آستیگماتیسم مانند نزدیک بینی و دوربینی می تواند با عینک، لنز های تماسی یا جراحی اصلاح گردد.

4. خشکی چشم

خشکی چشم می تواند دلیل تاری دید و خستگی چشم باشد و بینایی را تحت تاثیر قرار دهد. در حالیکه قطره های اشک مصنوعی می تواند به این بیماری یاری کند، در صورت پیشرفت به دارو های تجویزی برای حفظ سلامت چشم احتیاج است.

5. لیزیک

تاری دید بلافاصله بعد از لیزیک یا هرنوع جراحی چشمی دیگر طبیعی است. واضح است که این علائم در مدت چند روز بهبود می یابند، اما ممکن است چند هفته طول بکشد تا دید به طور کامل بهبود یابد.

6. دارو و قطره های چشم

بعضی قطره های چشم، به خصوص قطره هایی که حاوی مواد نگه دارنده هستند می توانند باعث سوزش و تاری دید شوند. در بیشتر مواقع این عوارض جانبی را می توان با اشک مصنوعی و دارو های تجویزی برای خشکی چشم کنترل کرد. بعلاوه بعضی از دارو ها مانند قرص هایی که برای آلرژی تجویز می شوند می توانند باعث خشکی چشم و تاری دید شوند.

7. آب مروارید

دلیل تاری دید می تواند آب مروارید باشد. آب مروارید باعث کدر شدن عدسی چشم در یک یا هر دو چشم می گردد. بیشتر افراد مسن در معرض آب مروارید قرار می گیرند، اما افراد جوان هم ممکن است به آب مروارید مبتلا شوند و در بعضی موارد نادر نوزادان با آب مروارید متولد می شوند. چاقی، سیگار کشیدن، داشتن سابقه ژنتیکی، فشار خون بالا، دیابت و مصرف بعضی دارو های خاص مانند استروئید خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می دهند. آب مروارید علاوه بر تاری دید باعث حساسیت چشم به نور، ایجاد مشکل در خواندن، رانندگی در شب و یا مبهم تماشا چهره ها می گردد.

8. دژنراسیون ماکولا

یکی از مهم ترین بیماری های چشمی که می تواند دلیل تاری دید باشد، دژنراسیون ماکولاست. دژنراسیون ماکولا باعث ایجاد مشکل در زمان رانندگی، خواندن و تماشا چهره افراد می گردد و حتی در موارد شدید تر ممکن است باعث نابینایی گردد. دو نوع اصلی از دژنراسیون ماکولا وجود دارد؛ نوع خشک که به آرامی رشد می نماید و سبب کاهش تدریجی بینایی می گردد و نوع تر که بسیار سریع توسعه می یابد. از آنجایی که دژنراسیون ماکولا عمدتا در افراد بالای 50 سال اتفاق می افتد، به نام دژنراسیون ماکولا وابسته به سن هم شناخته می گردد. دلیل دقیق دژنراسیون ماکولا معین نیست، اما سیگار کشیدن، اضافه وزن، کلسترول بالا و دیابت خطر ابتلا به آن را افزایش می دهند.

9. گلوکوم یا آب سیاه

گلوکوم زمانی که عصب بینایی که چشم را به مغز متصل می نماید آسیب ببیند اتفاق می افتد. گاهی اوقات فشار مایع داخل چشم افزایش می یابد و مایع به شدت روی عصب بینایی فشار می آورد و به آن آسیب می رساند. اما این عارضه حتی زمانی که فشار مایع در چشم طبیعی است هم می تواند اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است دچار تاری دید، قرمزی چشم، تماشا هاله های نورانی، سردرد و حالت تهوع و استفراغ شوند.

2) تاری دید ناشی از بیماری ها

بعضی از بیماری هایی که می توانند منجر به تاری دید شوند، عبارتند از:

1. بارداری

تاری دید در دوران بارداری رایج است و گاهی اوقات با دو بینی همراه است. تغییرات هورمونی می تواند شکل و ضخامت قرنیه را تغییر دهند، و باعث تاری دید شوند. خشکی چشم هم در زنان باردار رایج است و همانطور که ذکر شد می تواند باعث تاری دید گردد. هر گونه اختلال بینایی در طول بارداری باید به پزشک گزارش گردد. در حالی که تاری دید در بارداری همواره جدی نیست، در بعضی موارد می تواند نشانه ای از دیابت بارداری یا فشار خون بالا باشد.

2. سردرد میگرنی

مسائل بینایی می تواند نشانه ای از سردرد های میگرنی باشد. میگرن یکی از وحشتناک ترین انواع سردرد است و افراد مبتلا به آن ممکن است در اغلب روز ها احساس ناتوانی داشته باشند. تاری دید، حساسیت چشم به نور و تماشا نقاط سیاه همه از نشانه های رایجی هستند که قبل و بعد از آغاز سردرد های میگرنی اتفاق می افتند.

3. دیابت

بیماران دیابتی در معرض خطر بیماری به نام رتینوپاتی دیابتی هستند. رتینوپاتی دیابتی باعث آسیب به عروق خونی در شبکیه می گردد. رگ های خونی آسیب دیده می توانند باعث تورم بخشی از شبکیه چشم به نام ماکولا شوند و می توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را افزایش دهند. دژنراسیون چشم دیابتی می تواند منجر به تاری دید گردد و اگر به درستی تشخیص داده نشده و درمان نگردد، می تواند به نابینایی منجر گردد.

4. سکته مغزی

تاری دید ناگهانی یکی از علائم سکته مغزی است. سکته مغزی مانع جریان خون در مغز می گردد و می تواند منجر به تاری دید، دو بینی یا از بین رفتن ناگهانی بینایی چشم گردد. سرگیجه، اختلالات عضلات صورت، عدم تعادل، مشکل در تکلم و بی حسی در یک دست از دیگر علائم هشدار دهنده سکته مغزی به شمار می فرایند.

5. ام اس

دلیل تاری دید می تواند یک بیماری جدی همانند ام اس باشد. تاری ناگهانی دید یکی از علائم اولیه بیماری ام اس است. MS باعث التهاب عصب چشمی که چشم را به مغز متصل می نماید می گردد، در نتیجه وقتی چشم ها را حرکت می نمایند، فرد دچار تاری دید و درد می گردد. این نشانه ها معمولا در یک چشم اتفاق می افتند. شدت علائم و فراوانی آن ها از یک بیمار به بیمار دیگر فرق دارد.

6. تومور مغزی

در بعضی مواقع دلیل تاری دید بیماری جدی همانند تومور مغزی است. ایجاد تومور در هر قسمت از مغز می تواند باعث ایجاد فشار داخل جمجمه گردد. خواب آلودگی غیرمعمول، سردرد های مکرر، تشنج، تهوع و استفراغ از علائم هشدار دهنده تومور مغزی به شمار می آیند که باید آن ها را جدی گرفت.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1839

به "دلیل تاری دید چه می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل تاری دید چه می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید