سیستم ثبت موقعیت چشم طراحی و ساخته شد

به گزارش کی آنلاین، پژوهشگران دانشگاه تهران پیروز به طراحی و ساخت سیستم ثبت موقعیت چشم شدند.

سیستم ثبت موقعیت چشم طراحی و ساخته شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به کاربرد و اهمیت اندازه گیری های ثبت موقعیت چشم در علوم مختلف از جمله علوم اعصاب، روان شناسی، مدیریت، بازاریابی و هم چنین طراحی، گفت: موقعیت چشم و اندازه مردمک، از جمله مهمترین شاخصه های بررسی عملکرد شناختی انسان و موجوداتی است که سیستم بینایی مشابه انسان دارند. از این رو سیستم های ثبت موقعیت چشم در سراسر دنیا در آزمایشگاه های مختلف مورد بهره برداری قرار می گیرد.

ابوالقاسمی اضافه نمود: سیستم ردیاب چشمی یک سیستم با کاربرد های متنوع است که از طریق یک دوربین با فرکانس بالا کار کرده و جایگاه چشم و اندازه مردمک را با دقت مکانی و زمانی خیلی بالا ردیابی می کند. دقت مکانی دستگاه ساخته شده در حدود یک درجه بینایی و دقت زمانی در حدود 500 هرتز است.

وی مزیت اصلی این دستگاه نسبت به نمونه های مشابه خارجی را قیمت تمام شده عنوان کرد و گفت: در حالی که قیمت نمونه خارجی مشابه آن بین 15 تا 30 هزار دلار است، قیمت نمونه داخلی در مقایسه با مشابه خارجی کمتر است. پیش از این، سیستم ردیاب چشم ایرانی که با دقت زمانی 500 هرتز و دقت یک درجه بینایی کار کند، معرفی نشده بود.

مجری طرح توسعه ردیاب چشمی گفت: این دستگاه خروجی تلاش های دانشجویان مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران است و مراحل تحقیق، طراحی، ساخت و شبیه سازی آن در آزمایشگاه فناوری مغز واقع در پژوهشکده فناوری های همگرای دانشگاه تهران اجرا شده است. در حال حاضر تست ها و استاندارد های لازم جهت ورود به مرحله تجاری سازی انجام و تجاری سازی آن آغاز شده است.

وی اضافه نمود: هم اکنون یک نمونه از این دستگاه در پژوهشکده فناوری های همگرای دانشگاه تهران مستقر شده که دانشجویان دانشکده های مهندسی برق و کامپیوتر و دانشکده روان شناسی و سایر محققین برای انجام پایان نامه و تحقیقات خود از این دستگاه استفاده می کنند.

ابوالقاسمی در پایان با اشاره به اینکه این سیستم قابلیت ارتقا دارد، اضافه نمود: یکی دیگر از اهداف این پروژه، ساخت یک برنامه یکپارچه جهت پاسخ گویی به نیاز های متنوع کاربران از حوزه های مختلف علوم و مهندسی است. نسخه بعدی رهگیر چشم بر روی سیستم هایی مانند موبایل قابل اجرا بوده و امکان توسعه کاربرد های تحقیقاتی بیشتر برای حوزه هایی مانند زبان شناسی، علوم ورزش و سایر رشته های علوم انسانی را دارا خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2087

به "سیستم ثبت موقعیت چشم طراحی و ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم ثبت موقعیت چشم طراحی و ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید