روش صحیح نگهداری شیر

به گزارش کی آنلاین، شیر ماده غذایی است که نگهداری از آن باید با دقت زیادی باشد زیرا به همان میزان که سرشار از مواد مغذی و معدنی است، سریع فاسد می شود. با ما همراه شوید و این مطلب را مطالعه کنید.

روش صحیح نگهداری شیر

به گزارش خبرنگاران به نقل از صباح ، شیر و فرآورده های شیر بخاطر مقدار کلسیم کافی ، آسانی هضم و ارزانی از بهترین منابع کلسیم می باشند . شیر بدون چربی و شیری که چربی آن گرفته شده از نظر کلسیم بر شیرکامل ارجحیت دارد . زیرا وقتی که چربی شیر که مقدار جزئی کلسیم دارد گرفته گردد ،

بجای آن شیرکلسیم دار جانشین می گردد که پرارزشتر است . یک فنجان بستنی از لحاظ مقدار کلسیم تقریباً با نصف فنجان شیر برابر است .

شیرپاستوریزه باید حتماً در داخل یخچال بین صفر تا 4 درجه بمدت حداکثر 45 ساعت نگهداری گردد.

معمولا در این دما شیر پاستوریزه به مدت یک هفته ماندگاری دارد.شیر استریل یا UHT را می توان در خارج از یخچال به مدت شش هفته نگهداری کرد.از نگهداری شیر پاستوریزه در خارج از یخچال خودداری گردد . بعد از مصرف شیر پاستوریزه ، شیشه خالی را با آب سرد شستشو دهید. از انداختن درب آلومینیومی و یا سایر اشیاء به داخل شیشه های شیر پاستوریزه خودداری نمائید .

چنانچه شیرپاستوریزه بیش از 48 ساعت در یخچال باقی بماند و علائم قساد و بریدگی در آن مشاهده نگردد قبل از مصرف آن را حداقل بمدت 1 دقیقه بجوشانید .

نگهداری شیر

ولی پس از باز کردن باید در یخچال نگهداری و حداکثر طی یک هفته مصرف گردد. پرسنل اداره بهداشت به هیچ وجه مصرف شیر خام را توصیه نمی کنند ولی چنانچه شیر خام در منزل مصرف گردد باید قبل از مصرف کاملا جوشانده گردد. عملیات جوشانیدن شیر باید به شکلی باشد که پس از حرارت دهی و به جوش آمدن شیر به مدت زمان یک دقیقه به هم زده گردد تا حرارت به تمام نقاط آن برسد و پس از آن خنک شده و در یخچال نگهداری گردد. جوشاندن شیر تاثیر مخربی روی ویتامین های شیر دارد. بنابراین باید حتی الامکان از شیر پاستوریزه استفاده کرد.

توصیه هایی در مورد نگهداری شیر

● توصیه های لازم در مورد فرآورده های شیر

▪ از مصرف خامه غیرپاستوریزه خودداری نمائید .

▪ کره بسته بندی شده پاستوریزه تنها بمدت یک هفته در داخل یخچال قابل نگهداری است . برای مدت بیشتر باید داخل فریزر نگهداری گردد .

▪ از مصرف کره غیرپاستوریزه و بصورت مستقیم خودداری کنید .

● توصیه های لازم در مورد شیرخام (غیرپاستوریزه)

▪ اگر اجباراً از شیرخام استفاده می کنید حتماً آنرا جوشانده و 10 دقیقه در حال جوش بهم بزنید . شیرخام را قبل از جوشاندن در یخچال نگذارید .

▪ چنانچه در هنگام جوشاندن شیرمقداری از آن در محوطه آشپزخانه ریخت ، باید حتماً محل کاملاً شسته گردد . از مصرف مجدد کیسه های پلاستیکی که قبلاً شیرخام در آن بسته بندی شده جداً خودداری گردد.

▪ ظروف مورد استفاده شیرخام باید پس از مصرف با آب و مایع ظرفشویی شسته شده و با آب سالم آبکشی گردد . نهایتاً سعی کنید از شیرپاستوریزه استفاده گردد . گاهی بر شیرفاسد جوش شیرین می زنند که دلمه نبندد بنابراین شیرکیلویی خریداری نگردد .

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1249

به "روش صحیح نگهداری شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش صحیح نگهداری شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید