دره تنگ رغز داراب : گزارش مسابقه

به گزارش کی آنلاین، دره تنگه رغز داراب (استان فارس)

تنگ رغز داراب نام تنگه یا دره ای است در بخش فسارود، در 25 کیلومتری شمال غربی شهر داراب در منطقه ای بنام حسن آباد، در جنوب شرقی استان فارس است. رغز به معنای راه بکر و لغزنده می باشد. دره رغز به طول تقریبی 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، 64 آبشار و ده ها حوضچه طبیعی را در خود جای داده است. منطقه سرچشمه رغز نیز که از راستا دیگری پیمایش می شود، جنگلی زیباست که محل شروع آب رغز است. در حد واسط منطقه سرچشمه و دره جنوبی رغز ده ها آبشار و آبگیرهای زیبا و طبیعت بکر وجود دارد.

دره تنگ رغز داراب : گزارش مسابقه

آب رغز که از همین سرچشمه آغاز می گردد پس از طی جهتی 4 کیلومتری و با ایجاد حوضچه ها و آبشارهای طبیعی و خلق هزاران صحنه طبیعی بی نظیر و دل انگیز تا دره جنوبی امتداد و نهایتاً در آبگیرهای پایانیی به زمین باز می گردد .

طبیعت تنگه و آبشارهای کوچک و بزرگی که با گذر آب داخل این تنگه ایجاد شده بسیار زیبا و بکر می باشد، بگونه ای که نمی توان از آنها چشم برداشت. حجم و عمق آب ، نور پردازی خورشید، سایه سار کوه، تصویر سبز گیاهان در آب و بلندی کوه در آب مجموعه ای از زیباترین رنگها را پدید می آورد. زلالی آب حوضچه ها به گونه ای است که فرد می تواند عمق آنها را به خوبی تماشا کند. عمق آب در بعضی حوضچه ها به 20 متر هم می رسد. حوضچه های بسیار با شکوهی در این تنگه واقع شده است که البته تمام حوضچه ها ماهی ندارند، وجود گیاهان بیشتر در کنار بعضی از حوضچه ها و ایجاد محیط مناسب برای تغذیه آنها (وجود پشه) شاید دلیل بودن یا نبودن ماهی ها باشد. کبوترها در طول جهت عبور، در گوشه و کنار لانه دارند.

از آنجا که طول تنگه رغز 4 کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوبی است به همین دلیل جهت جهت ورود به تنگه و خروج از آن کاملا متفاوت است.

هیجان شیرجه زدن و شنا کردن در آب های زلال تنگه رغز و فرود اومدن از صخره های رنگارنگ آن، آن چنان لذتی به گردشگران می دهد که برای همواره در ذهن شان باقی می ماند.

به تعبیر یکی از دوستان عبور از تنگه رغز دقیقا مثل بازی جومانجی هست . حتما فیلم جومانجی رو دیده اید که در آن، قهرمانان فیلم آغاز به انجام یک بازی می کنن که راه برگشت نداره و تا اتمام بازی، امکان جمع کردن آن را ندارند.

حالا چرا جومانجی؟ به دلایل زیر:

کل جهت شامل 1.5 روز راه پیمایی، غار پیمایی، رودخانه گردی، کوه پیمایی، شیرجه و یا پرش در استخر های طبیعی و شنا در آنها، سنگ نوردی و فرود با طناب از آبشار ها و دره های عمیق و یک جهان زیبایی و شکوه خلقت و مناظر بکر و غیر قابل توصیف است که با احساس هیجان شدید، دلهره و لذت و خستگی مخلوط شده و سفر بی نظیری را فراهم می آورد. پس از عبور از هر نقطه ای، بازگشت به آن تقریبا غیر ممکن می گردد. بنا براین با گذر از اولین آبشار ، دیگر راه برگشتی ندارد و بقول معروف دست به مهره، حرکت محسوب میگردد .

آبشارهای این تنگه که گروه کوهنوردی آذرخش داراب نام گذاری نموده اند عبارتند از:

آبشار نگین به ارتفاع 16 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 41 متر.

آبشار بوم رنگ به ارتفاع 7 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 31 متر.

آبشار مسعود به ارتفاع 8 متر، عمق آب 12 متر و طول حوضچه 15 متر.

آبشار گلاب حوضچه به ارتفاع 11 متر، عمق آب 7 متر و طول حوضچه 12 متر.

آبشار فتح به ارتفاع 8 متر، عمق آب 1/5 متر و طول حوضچه 6 متر

آبشار حکمت به ارتفاع 11 متر، عمق آب 15 متر و طول حوضچه 32 متر

آبشار کبوتر یا تاریکو به ارتفاع 25 متر، عمق آب 20 متر و طول حوضچه 6 متر، که در پایان جهت غاری در سمت راست جهت وجود دارد که می گویند در آنجا مار زندگی میکند. در این آبشار نور بسیار کم است و باید سریع از آن خارج شد تا سرما ایجاد مشکل نکند.

آبشار جام به ارتفاع 9 متر، عمق آب 6 متر و طول حوضچه 36 متر.

آبشار دماغه(فراز) به ارتفاع 12 متر، عمق آب 2 متر و طول حوضچه 4 متر.

آبشار آذرخش به ارتفاع 65 متر، عمق آب 6 متر و طول حوضچه 11 متر، که بلند ترین آبشار تنگه می باشد که غیر قابل فرود است و دست به سنگ از کنار آن رد می شوند.

آبشار یادگار به ارتفاع 4 متر، عمق آب 8 متر و طول حوضچه 11 متر.

آبشار وداع به ارتفاع 46 متر، عمق آب 10 متر و طول حوضچه 7 متر که این آبشار بلندترین آبشار قابل فرود تنگه می باشد که و با داشتن کلاهکی زیبا چشم نواز تر شده است.

(با تشکر از گروه کوهنوردی و دوچرخه سواری آذرخش مخصوصا جناب آقای کوروش رزازیان برای یاری در تهیه این گزارش.)

ارسالی از: خانم سمیرا اسد زاده

منبع: هاتوایر
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 236

به "دره تنگ رغز داراب : گزارش مسابقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره تنگ رغز داراب : گزارش مسابقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید