خطرناکترین دشمنان مغز

اگر می خواهید مغزتان از آسیب خطرناکترین دشمنان در امان بماند، این مطلب را بخوانید.

خطرناکترین دشمنان مغز

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، سلامت مغز یکی از چالش های جامعه، بهداشت عمومی است. برخورداری از مغز سالم و قدرت حافظه تا سرانجام عمر، علاوه بر عوامل ژنتیکی، به ترک عادت های غلط مرتبط است که در ادامه مطلب با آن ها آشنا می شوید .

ورزش نکردن

لازم است ورزش کنیم؛ ممکن است سخت، وقت گیر و شاید کسل نماینده باشد، اما بدن ما به آن احتیاج دارد. توصیه می گردد حداقل به طور میانگین 30 دقیقه در روز ورزش کنید .

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند ورزش به حافظه هم یاری می نماید و در واقع یکی از معدود تقویت نماینده های حافظه است که تاثیر آن ثابت شده است.

نگران نوع حرکات ورزشی هم نباشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که حرکاتی انجام دهید که حتماً عرق کنید. اما بهترین نوع تمریناتی که باید روی آن تمرکز کنید ورزش هوازی است. ورزش هوازی برای بالا بردن ضربان قلب و پمپاژ اکسیژن بیشتر در بدن، بسیار مفید است.

اندازه مغز ما با افزایش سن، در هر 10 سال تقریباً پنج درصد کاهش می یابد و انجام حرکات ورزشی به مبارزه با این کاهش و حفظ عملکرد های شناختی ما یاری می نماید .

مکمل های تقویت نماینده حافظه

به طور کلی، تمام این مکمل های تقویت نماینده حافظه که در همه جا تبلیغ می شوند، تنها چیزی را که تقویت می نمایند، کیف پول سازنده است. شواهد موثقی از اینکه این مکمل ها واقعاً به سطح حافظه ما یاری می نمایند در دست نیست .

همچنین شواهد نشان می دهد که این مکمل ها نه تنها فوائد چندانی ندارند، بلکه در بیشتر موارد آسیب زننده هم هستند. ممکن است با سایر دارو هایی که مصرف می کنیم هم در تداخل باشند. از این رو حتماً قبل از استفاده از حتی مکمل های گیاهی، با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند به شما در جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ناخوشایند آن یاری کند .

اعتیاد به سیگار

سیگار فقط به مغز آسیب نمی رساند، بلکه در واقع تقریباً به همه اعضای بدن آسیب می رساند. اگرچه آسیب به همه این اندام ها می تواند بر مغز هم تأثیر بگذارد، اما اجازه دهید فقط به اثر آن روی مغز تمرکز کنیم .

سیگار نیکوتین دارد، نیکوتین در واقع باعث تغییر مغز شما می گردد. تحقیقات نشان داده است افرادی که سیگار می کشند به طور متوسط مغزشان قشر نازک تری نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند، دارند. این بسیار مهم است، زیرا قشر مغز جایی است که مغز حافظه، زبان و ادراک را پردازش می نماید. با کاهش سطح قشر، توانایی مغز در آن مناطق هم کاهش می یابد .

مصرف نادرست مواد قندی

قند مورداحتیاج بدن ما به شکل گلوکز است. مغز به عنوان پرانرژی ترین ارگان بدن، به قند زیادی احتیاج دارد. نیمی از قند مورد احتیاج بدن به مغز می رود. قند ارتباطات در سراسر مغز را تسهیل می نماید و برای حافظه و یادگیری لازم است. اگر مغز منبع قندی کمی داشته باشد، از نبود این توانایی ها رنج می برند .

علاوه بر این وجود مقدار زیاد قند در رژیم غذایی، به واسطه اینکه منجر به افزایش وزن می گردد، می تواند باعث مقاومت بدن به انسولین گردد. انسولین هورمونی است که بدن برای تنظیم میزان قند خون از آن استفاده می نماید. اگر میزان قند باعث تغییر در انسولین گردد، می تواند نحوه استفاده و ذخیره قند سلول را تغییر دهد که این تغییر در نحوه استفاده نورون ها از قند و در نتیجه نحوه تسهیل ارتباطات در مغز تأثیر می گذارد .

کمبود خواب

همه ما به خواب احتیاج داریم. ما می توانیم با همه آنچه می خواهیم بجنگیم، اما در نهایت، خواب بر ما غلبه خواهد نمود. خواب یاری می نماید حافظه جدیدی را شکل دهیم و به وسیله ایجاد راستا هایی در مغز توان یادگیری را در خود افزایش دهیم. خواب همچنین به حذف سموم ساخته شده در مغز یاری می نماید. بزرگسالان به طورمتوسط به هفت تا نه ساعت خواب احتیاج دارند .

کمبود خواب می تواند صدمات ماندگاری بر مغز وارد کند. بی خوابی هر شب باعث می گردد مغز حافظه جدیدی را تشکیل ندهد و اطلاعات مورد احتیاج را ذخیره نکند. افسردگی، افزایش اشتها از عوارض دیگر کم خوابی است .

منزوی بودن

آیا می دانید گذراندن وقت با خانواده و دوستان برای مغز شما مهم است؟ بله، اجتماعی بودن می تواند مغز شما را تقویت کند و خطر زوال عقل را کاهش دهد. داشتن روابط مثبت اجتماعی، سلامت روان را بهبود می بخشد و خطر افسردگی را که تأثیر منفی بر مغز می گذارد، کاهش می دهد. تعامل مثبت و فعال با دیگران همچنین به بهبود حافظه و دیگر مهارت های شناختی شما یاری می نماید .

حتی اگر تعامل اجتماعی را با فعالیت بدنی همراه کنید بهتر است. پیاده روی با شخصی در پارک، شرکت در کلاس، در یک سالن ورزشی یا بازدید از یک موزه به شما امکان می دهد تا هم در یک فعالیت اجتماعی حاضر شوید و هم به اهداف ورزشی خود برسید .

البته این بدان معنی نیست که همواره باید فعالیت اجتماعی داشته باشیم. داشتن آرامش و فضای ساکت در خانه هم می تواند ارزش فوق العاده ای داشته باشد و فقط باید مطمئن شوید که تعادل وجود دارد .

بیماری های فشار خون و دیابت نوع دو

خون برای مغز فوق العاده مهم است. واضح است مغز ما برای ادامه کار به جریان مداوم خون و قند ها احتیاج دارد و هرگونه اختلال یا تغییر در جریان آن می تواند تأثیر قابل توجهی داشته باشد .

اگر کسی مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت باشد، احتمالاً هر روز برای متعادل نگه داشتن این فاکتور ها از دارو استفاده می نماید. اگر مقادیر مناسبی از این دارو ها مصرف نگردد، این می تواند باعث آسیب زودرس به مغز و رگ های خونی گردد. با اطمینان از اینکه دارو در مواقع صحیح مصرف می گردد و بدون فراموش کردن مقدار درست مصرف آن، می توان جریان خون را متعادل نگه داشت و پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت .

مطالعات نشان داده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 احتمال بیشتری در بروز اختلال عروق و زوال عقل و آلزایمر دارند. این افراد همچنین به احتمال زیاد مبتلا به بیماری قلبی-عروقی و فشار خون بالا هستند که بر جریان خون در مغز تأثیر می گذارد .

فاصله دریافت از خاطرات گذشته و رویا های آینده

فعال نگه داشتن مغز برای بقای خاطرات مهم است. به منظور ادامه ساخت و تقویت اتصالات، مغز ها احتیاج به ورودی و اطلاعات جدید دارند. در حقیقت، هرچه ذهن شما بیشتر در گذشته و آینده سفر کند، تأثیر آن بیشتر می گردد و وقوع فراموشی محتمل تر می گردد .

مواد مخدر

مصرف مواد مخدر باعث می گردد افراد احساس آرامش و تسکین درد داشته باشند، اما این مواد می تواند حافظه را هم مختل کند. این تأثیرات به ویژه در جوانی، قابل توجه است .

منبع:باشگاه خبرنگاران

،

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "خطرناکترین دشمنان مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرناکترین دشمنان مغز"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید