جداسازی بعضی مشاغل از بازار تهران ، انبارها، تولیدی ها و بافت فرسوده؛ تهدید ایمنی بازار

به گزارش کی آنلاین، شرایط بازار تهران آنقدر بغرنج شده است که علاوه بر مدیریت شهری، دولت را هم برای سروسامان دادن به این بخش 105هکتاری از شهر تهران به صرافت انداخته است.

جداسازی بعضی مشاغل از بازار تهران ، انبارها، تولیدی ها و بافت فرسوده؛ تهدید ایمنی بازار

روزنامه خبرنگاران نوشت: بازدید میدانی احمد وحیدی، وزیر کشور همراه محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران از بازار و ورود مستقیم علیرضا فخاری، استاندار تهران به این موضوع، نشان از شکل گرفتن یک عزم جدی برای خارج کردن بازار از این بن بست چندین و چندساله است.

بیست وسوم خردادماه بود که جلسه چاره اندیشی برای مخاطرات بازار تهران با تأکید بر لزوم ساماندهی معضلات مرکز با حضور استاندار تهران برگزار گردید و خروجی آن تشکیل کارگروه تخصصی برای تجمیع و تلفیق پیشنهادها و اقدامات در حوزه مخاطرات بازار ظرف مدت معین بود. در این جلسه استاندار تهران با تأکید بر این موضوع که در شرایط فعلی بازار با موارد امنیتی، عمرانی، ایمنی، خدماتی و حمل ونقل روبرو هستیم، گفت: اگر یک کار اثرگذار در تهران انجام دهیم، ساماندهی بازار است. شرایط فعلی بازار امروز جوابگوی حجم فعالیت ها، ترددها و جمعیت کنونی نیست و در این حوزه نیازمند بازنگری هستیم. بعلاوه در این نشست، پیشنهاد شد که شهرداری تهران مجری طرح بازسازی باشد و دبیرخانه ای برای همکاری در حوزه برطرف خطرات و ایمن سازی و حوزه های امنیتی و اجتماعی در استانداری تهران تشکیل و وظیفه آن به حوزه سیاسی و اجتماعی محول شود. بعلاوه بر لزوم احصای دقیق آمار ترددها، ورود و خروج امکانات و وسایل تولیدی و انبارشده در بازار تهران تأکید شد. در همین خصوص فخاری درباره انتقال انبارها و باراندازهای بازار به اطراف شهر تهران که به ویژه مورد تأکید سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و پلیس راهور تهران بزرگ است و تأثیر زیادی در ایمنی و کاهش ترافیک این محدوده از مرکز دارد، می گوید: تفکیک شرایط در بازار لازم است و باید مشاغل مرتبط و هم پوشاننده با هم ادغام و مشاغل بدون ربط جداسازی شوند.

بسته شدن کامل گیت ها در دست آنالیز

مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم بان درباره علت ورود حجم بالایی از خودرو و موتورسیکلت ها به محدوده تردد ممنوع در بازار بزرگ تهران به خبرنگاران می گوید: مدیریت گیت های ورودی بازار با بخش معبربان شرکت است، اما گیت ها مدیریت واحد ندارند و وسایل نقلیه برای تردد به این محدوده از شهرداری منطقه12 مجوز دریافت می نمایند. این کارت هایی که برای تردد در اختیار افراد قرار گرفته است بعضا جعل و کپی می شود. پیشنهاد بسته شدن کامل گیت ها در خیابان های 15خرداد، ناصرخسرو و... برای بهبود کیفیت حمل ونقل و جابه جایی بار فقط با خودروها و موتورسیکلت های برقی ارائه می شود. بعلاوه بحث مشخص بازه زمانی معین برای ورود خودروهای حمل کالا به داخل بازار و کنترل مکانیزه و هوشمند گیت های ورودی های بازار نیز مطرح است که در دست مطالعه قرار گرفته است.

مسائل ترافیکی

ترافیک در اطراف و خیابان های منتهی به بازار تهران یکی از چالش های جدی در این محدوده از شهر است. به علت کمبود فضای پارک در اطراف بازار شاهد توقف دوبله و حتی سوبله خودروها در ورودی های اطراف هستیم و موتورسیکلت ها نیز در حاشیه خیابان و بعلاوه پیاده روهای منتهی به بازار قطار شده اند. قرار بود طرح هایی برای ساماندهی موتورسیکلت ها در این بخش اجرا شود. زینب عبادی، معاون حمل ونقل و ترافیک منطقه12 در این رابطه به روزنامه خبرنگاران می گوید: برای ساماندهی چرخ دستی ها کارهایی در حال اجرا است و درحال شناسایی شرکت هایی هستیم که در این زمینه دارای صلاحیت هستند. برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت ها به محدوده پیاده رو، به وسیله پیمانکار نرده کشی و مانع گذاری هایی اجرا شده و درحال انجام است تا به صورت فیزیکی حتی المقدور جلوی این کار گرفته شود. درحال هماهنگی با خود بازار هستیم تا از ورود وسایل نقلیه متفرقه به این محدوده جلوگیری شود. در خیابان های اطراف بازار مانند خیام، سعدی و ناصرخسرو هم پارکینگ های خصوصی و هم پارکینگ های شهرداری وجود دارد که البته کافی نیست، اما قصد نداریم با ایجاد فضای پارک بیشتر برای حضور و تردد وسایل نقلیه شخصی جاذبه سفر ایجاد کنیم. درمورد وسایل نقلیه که توقف دوبله دارند هم پلیس باید اعمال قانون کند.

انبارها، تولیدی ها و بافت فرسوده؛ تهدید ایمنی بازار

قدرت الله محمدی، رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره مشکل ایمنی بازار به خبرنگاران می گوید: بیشترین مسئله ای که در محدوده بازار داریم به بافت فرسوده آنجا برمی شود. بعلاوه تولیدی و انبارهایی که در آن محدوده وجود دارند. اگر بخشی از این تولیدی ها و انبارها از محدوده بازار و شهر تهران خارج شوند، قطعا شاهد افزایش ضریب ایمنی خواهیم بود. آتش سوزی هایی که در چند وقت اخیر در محدوده بازار رخ داد به علت وجود این انبارها و تولیدی ها و البته سهل انگاری هایی بود که رخ داد. به هرحال ایمنی بازار دست مالکان است و آنها باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و آن را در اولویت قرار دهند. در حوادثی که در بازار رخ داد و حدود 50ساعت عملیات اطفای حریق داشتیم، حدود 5 تا 6میلیارد تومان هزینه شد. همه چیز دست شهرداری نیست، شاید 30درصد کار دست شهرداری باشد، 70درصد دیگر کار به دیگر بخش ها مربوط می شود. همه باید یاری و مشارکت نمایند تا کارگاه ها و انبارها را از محدوده بازار و حتی شهر تهران خارج کنیم. اگر این اتفاق در بازار بیفتد، بافت فرسوده آن به سمت نوسازی می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 مرداد 1402 بروزرسانی: 1 مرداد 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2274

به "جداسازی بعضی مشاغل از بازار تهران ، انبارها، تولیدی ها و بافت فرسوده؛ تهدید ایمنی بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جداسازی بعضی مشاغل از بازار تهران ، انبارها، تولیدی ها و بافت فرسوده؛ تهدید ایمنی بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید