تردیدها درباره تغییر ساعت: مصرف انرژی کم نمی گردد و سلامت بعضی افراد به خطر می افتد

به گزارش کی آنلاین، تغییر ساعت تابستانی یا جلو کشیدن ساعت ها در ابتدای بهار در بسیاری کشورها با هدف کاهش مصرف انرژی انجام می گردد، اما پژوهش ها درباره صرفه جویی انرژی از این طریق تردید ایجاد نموده و از طرف دیگر پیامدهای این کار بر سلامت افراد هم مورد توجه قرار گرفته است.

تردیدها درباره تغییر ساعت: مصرف انرژی کم نمی گردد و سلامت بعضی افراد به خطر می افتد

تغییر ساعت در بسیاری از کشورها در اغلب کشورهای آمریکای شمالی و اروپا و بخش هایی از آفریقا و آسیا در نیمکره شمالی و بخش ها از آمریکای جنوبی و اقیانوسیه دو بار در سال در ابتدای بهار و پاییز انجام می گردد.

آنالیز های علمی نشان می دهند به خصوص تغییر ساعت تابستانی یعنی جلو کشیدن یکساعته ساعت ها در ابتدای بهار می تواند باعث اختلال در ریتم های شبانه روزی بدن یعنی چرخه های طبیعی 24 ساعته فیزیولوژیکی بدن که کارنمودهای مهمی مانند اشتها، خلق وخو و خواب را تنظیم می نمایند، گردد.

ریتم شبانه روزی بدن ما عمدتا به قرارگیری ما در معرض نور بستگی دارد. تغییر ساعت در ابتدای بهار در ابتدا باعث می گردد که افراد برای رفتن به سر کار زودتر از خانه بیرون بیایند و زودتر هم از سر کار به خانه بازگردند، در نتیجه فرد صبح هایی تاریک تر و بعدازظهرهایی روشن تر خواهد داشت. نور کمتر بامدادی باعث کاهش اندازه هورمون و واسطه عصبی سروتونین در مغز می گردد. بر عکس، قرارگیری بیشتر در معرض نور در بعدازظهرها می تواند فراوری هورمون ملاتونین را که در به خواب رفتن در شب یاری می نماید، کاهش دهد.

بسیاری از افراد بعلاوه در تطبیق دادن برنامه خوابشان با ساعت نو دچار مشکل می شوند. این افراد برای چند روز یا حتی چند هفته اول ممکن است دیرتر از حد معمول به خواب روند یا زودتر از معمول از خواب بعضیزند که باعث محرومیت از خواب می گردد. یک آنالیز در آمریکا نشان داده است که یک فرد میانگین در دوشنبه (اول هفته) پس از تغییر ساعت تابستانی در مقایسه با سایر شب های سال 40 دقیقه کمتر می خوابند.

اختلال خواب می تواند باعث گردد افراد احساس خستگی، بیحالی نمایند و در تمرکز دچار اشکال شوند. این تغییرات ممکن شرح دهنده افزایش تصادفات ماشین در پی تغییر ساعت در ابتدای بهار باشد که یک آنالیز منتشرشده در ژورنال Current Biology در سال 2020 نشان داد. اختلال خواب ناشی از تغییر ساعت بعلاوه می توانند مسائل روانی مانند افسردگی، اضطراب و اختلال خلقی فصلی را تشدید کند.

بعلاوه آنالیز ها بعلاوه افزایش موارد حمله قلبی و سکته مغزی را در پی تغییر ساعت نشان داده اند.

بعضی از گروه های افراد آسیب پذیری بیشتری به تغییر ساعت دارند: افرادی که کنترل چندانی بر ساعات کاری شان ندارند مانند افرادی که باید در شیفت معینی کار نمایند و مجبورند صبح زود به سوی محل کارشان بروند، بیشتر در معرض پیامدهای تغییر ساعت قرار می گیرند.

نوجوانانی که کمتر می خوابند، اغلب دچار مسائل رفتاری، یادگیری و توجه می شوند و در معرض خطر بیشتر تصادفات، جراحات، فشار خون بالا، چاقی و دیابت و مسائل سلامت روانی هستند.

  • تغییر ساعت: کاهش مصرف انرژی یا حفظ سلامت مردم

تغییر ساعت از کی آغاز شد؟

بنجامین فرانکلین، دانشمند و سیاست مدار آمریکایی در سال 1784 مفهوم تغییر ساعت را ابداع کرد. او اعتقاد داشت انجام چنین کاری باعث کاهش مصرف شمع های روشنایی و صرفه جویی مالی برای افراد می گردد. بعدها جلو بردن ساعت در ابتدای بهار برای استفاده بیشتر از نور روز در طول ماه های گرم به طور رسمی در طول جنگ جهانی اول به عنوان بخشی از کوشش برای صرفه جویی در انرژی به کار گرفته شد.

صرفه جویی در انرژی همچنان یکی از دلایل تغییر ساعت است، هر چند که پژوهش های نو درباره اثربخشی این اقدام در صرفه جویی انرژی تردید ایجاد نموده اند. در جوامع امروزی روشنایی اندازه کمتری از مصرف برق را به خود اختصاص می دهد. در مقابل، جلو بردن ساعت برای افزایش استفاده از ساعت های روشنایی روز ممکن است باعث گردد که افراد برق بیشتری را به دلیل استفاده بیشتر از تهویه مطبوع یا دستگاه های گرم نماینده مصرف نمایند.

یک استدلال دیگر هواداران تغییر ساعت این است که قرار گرفتن بیشتر در معرض نور روزانه در ساعات بعدازظهر در طول بهار و تابستان برای سلامت روانی افرادی که در طول روز کار می نمایند، سودمند است. اما همان طور که اشاره شد یک بررس در سال 2020 منتشرشده در ژورنال PLOS نشان داد که تغییر ساعت می تواند اختلالات خلقی، افسردگی و اضطراب را تشدید کند.

یک آنالیز در سال 2015 که در ژورنال Clinical Sleep Medicine منتشر شد، نشان داد که دانش آموزان در روزهای مدرسه پس از تغییر ساعت خواب آلوده تر هستند، زمان واکنش کُندتری دارند و تمرکزشان کمتر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 فروردین 1402 بروزرسانی: 14 فروردین 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2228

به "تردیدها درباره تغییر ساعت: مصرف انرژی کم نمی گردد و سلامت بعضی افراد به خطر می افتد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردیدها درباره تغییر ساعت: مصرف انرژی کم نمی گردد و سلامت بعضی افراد به خطر می افتد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید