تاریخچه آموزش کارکنان از دیروز تا امروز

به گزارش کی آنلاین، به حقیقت نمی توان تاریخچه ای برای آموزش مطرح کرد؛ چرا که بشر از بدو خلقت تا به امروز جهت غلبه بر طبیعت و نیازهای خود در حال یادگیری و آموختن است. به طور کلی، آموزش کارکنان و اهمیت آن در علوم اداری، بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه دقیق نهاده شد و تا آن تاریخ فقط سازمان های محدودی بودند که به تدریس و تعلیم کارکنان خود سعی وافر مبذول می داشتند. پیس، اسمیت، میلز در کتاب های بهسازی منابع انسانی خود، تاریخچه پیدایش و تکمیل امر بهسازی منابع انسانی را به 4 دوره تقسیم بندی نموده اند، در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تاریخچه آموزش کارکنان از دیروز تا امروز

الف) دوره به درجه استادی رسیدن کارگران: این دوره از حدود سال 1100 پس از میلاد مسیح شروع شد و تا حدود سال 1800 میلادی به طول می انجامد. در طول این دوره مهارت های کارگران به طور غیررسمی، با مشاهده کارگران ماهرتر، فراوریکنندگان و یا حتی مشاهده اعضای خانواده، توسعه می یافت؛ فعالیت های شغلی، در محدوده نزدیک به منزل صورت می گرفت و تمرکز روی بازدهی بیش از توجه به کارآیی کارکنان بود.

ب) دوره کارآیی کارکنان یا کارگران: این دوره حدوداً از سال 1800 میلادی تا سال 1920 به طول انجامید. در این دوره کارکنان، در مقام یک نیروی مولد و فراوریکننده مورد آنالیز قرار گرفتند و مدیران توجه خود را برای ایجاد عوامل محرک بر افزایش کارآیی کارکنان خود معطوف کردند و بر رضایت یا بهسازی کارکنان خود توجه کمتری داشتند.

ج) دوره رضایتمندی کارکنان: این دوره از دهه 1920 شروع شد و تا سال 1945 ادامه یافت. بعد از جنگ جهانی دوم فعالیت های مربوط به بهسازی کارکنان، به دستیابی به رضایت کارکنان متمرکز شد.

د) دوره رشد کارکنان: این دوره از سال 1945 شروع شده است و تا به امروز نیز ادامه دارد. امروز آموزش و بهسازی، ابزارهایی برای ترقی و رشد هر یک از کارکنان و حتی اموری ارزشمند برای همه انسان ها محسوب می شوند (بدون توجه به کار و یا مقامی که در سازمان اشغال نموده اند).

با توجه به فرایند امر تکوینی بهسازی کارکنان در طول تاریخ می توان گفت که روش استاد ـ شاگردی از جمله نخستین روش های آموزشی یا کارآموزی بوده است. با صنعتی شدن جوامع سنتی، فراوری انبوه و توسعه پیچیدگی متون و حرفه های تخصصی بدیهی بود که روش استاد ـ شاگردی نمی توانست جوابگوی نیازهای گسترده مطرح شده باشد. از این دوره، آکادمی ها و مؤسسات فنی و حرفه ای ایجاد شدند که در این مراکز آموزشی اغلب کارکنان به آموختن می پرداختند و برای کار در کارخانه و بخش های صنعتی آماده می شدند. با گذشت زمان و با توسعه و توسعه سازمان های اداری و دولتی، لزوم آموزش کارکنان در بخش اداری و خدماتی نیز ملموس شد و مدارس و مراکزی هم برای این نوع آموزش ها به وجود آمدند و در خدمات دولتی، گذرانیدن دوره های آموزشی تخصصی شد. بدین ترتیب، شیوه آموزش فنون، حرفه ها و روش های فنی و اداری از شیوه استاد ـ شاگردی به شیوه های رسمی و منظم تبدیل شد و حیطه وسیعی را در برگرفت.

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2033

به "تاریخچه آموزش کارکنان از دیروز تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه آموزش کارکنان از دیروز تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید