بیماری آرتروز چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش کی آنلاین، آرتروز به معنای ساییدگی مفصل و تخریب سطح مفصلی و در پی آن تغییر شکل، درد و محدودیت حرکت در مفصل است. در مطلب زیر درباره انواع آرتروز و نحوه درمان این بیماری صحبت نموده ایم. با ما همراه باشید.

بیماری آرتروز چیست و چگونه درمان میشود؟

آرتروز چیست؟

استئوآرتریت یا آرتروز را گاهی اوقات بیماری پیشرونده مفصلی یا آرتریت فرسایشی و پارگی می نامند. این بیماری می تواند بر هر مفصل بدن تان تأثیر بگذارد.

آرتروز اغلب در دست ها، لگن و زانوها رخ می دهد. این بیماری سبب می گردد تا غضروف ها (لایه نرم در مفصل استخوان ها) ساییده گردد.

این فرآیند به آرامی رخ می دهد و معمولا با گذر زمان بدتر می گردد.

نشانه های بیماری آرتروز

معین ترین نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

درد و ناراحتی مفصل

احساس خشکی و سفتی در مفصل، به ویژه پس از مدتی تحرک نداشتن؛ مانند زمانی که از خواب بر می خیزید یا به مدت طولانی نشسته اید.

التهاب، ورم و سفتی مفصل

ایجاد صدا در مفصل هنگام راه رفتن یا حرکت دادن مفاصل

کاهش دامنه حرکت مفصل

چه عواملی سبب بروز آرتروز می شوند؟

دلیل قطعی استئوآرتریت ناشناخته است. ممکن است که این بیماری ارثی باشد؛ یعنی در خانواده تان رایج باشد و سابقه خانودگی در ابتلای آن مهم باشد.

ممکن است افرادی که ورزش می نمایند به این بیماری مبتلا شوند؛ چراکه ورزش می تواند به مفاصل فشار وارد کند. به هر حال، به نظر می رسد این بیماری در بیشتر افراد با سایش و پارگی مفاصل در طول سالیان متمادی مرتبط باشد. 1

انواع آرتروز کدامند؟

آرتروز انواع مختلفی دارد که عبارتند از:
1- آرتروز اولیه
با افزایش سن به وجود می آید و در افراد زیر 40 سال دیده نمی گردد. معمولاً در ایجاد آن فاکتورهای ژنتیک نقش دارند.

آرتروز اولیه در مچ دست، آرنج و شانه وجود ندارد. بعلاوه در اندام تحتانی مثلاً در زانو، لگن و شست پا، آرتروز اولیه دیده می گردد ولی در سایر مفاصل اندام تحتانی آرتروز اولیه قابل مشاهده نیست.

2- آرتروز ثانویه
در پی یک بیماری خاص مانند روماتیسم مفصلی، عفونت و شکستگی در مفصل به وجود می آید.

آرتروز ثانویه در هر مفصلی دیده می گردد ولی آرتروز اولیه فقط در مفاصل خاصی قابل مشاهده است به عنوان مثال در اندام فوقانی فقط در بند انتهایی و میانی انگشتان شخص دیده می گردد. در ناحیه ستون مهره، گردن و کمر و نه در ناحیه پشتی نیز دیده می گردد.

آرتروز اولیه از ثانویه بسیار با اهمیت است چرا که در آرتروز ثانویه می توان با کنترل بیماری زمینه ای به مقدار قابل توجهی جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

3- آرتروز دژنراتیو
شایعترین نوع این بیماری است. وقتی غضروف از بین می رود استخوان روی استخوان مالیده می گردد و موجب درد، ورم و سفتی می گردد.

با گذشت زمان مفاصل ضعیف خواهند شد و درد نیز مزمن می گردد. شاخص های خطر شامل اضافه وزن، سابقه خانوادگی، سن و آسیب های پیشین می گردد.

وقتی علائم مفصلی بیماری آرتروز استئوآرتریت خفیف یا میانه باشند می توان با این راه ها آن را کنترل کرد:

توازن بخشیدن به فعالیت ها با استراحت استفاده از روش های درمانی گرم و سرد، فعالیت فیزیکی منظم تثبیت وزن سالم تقویت قوای عضلات اطراف مفصل ،استفاده از دستگاه های یاریی استفاده از مسکن های بدون احتیاج به نسخه یا داروهای ضد التهاب، پرهیز از حرکات سنگین تکراری اگر علائم مفصل شدید گردد موجب محدودیت انعطاف و پایین آمدن کیفیت زندگی خواهد شد.

بعضی از راهکارهایی که بالا گفته شد در این شرایط به کار می آیند اما جایگزین کردن مفصل ضرورت پیدا خواهد نمود.

با فعال ماندن، تثبیت وزنی سالم و پرهیز از آسیب دیدگی و حرکات تکراری می وانید جلوی آرتروز استئوآرتریت را بگیرید.

4- آرتروز التهابی
یک سیستم ایمنی سالم محافظت نماینده است. بنابراین با فعال کردن التهاب درونی با عفونت و ابتلا به بیماری مقابله می نماید اما سیستم ایمنی ممکن است منحرف گردد و به اشتباه با التهابی کنترل نشدنی به مفاصل حمله کند و موجب فرسایش مفاصل و شاید اعضای داخلی بدن مانند چشم ها و دیگر قسمت ها گردد.

آرتریت روماتوئید و آرتریت پسوریاتیک نمونه های آرتروز التهابی هستند. محققان معتقدند که ترکیب ژنتیک و نیروهای محیطی می توانند خود ایمنی را تحریک نمایند. سیگار کشیدن یک مثال از خطرات محیطی است که می تواند آرتریت روماتوئید را در افرادی با ژنتیک خاص فعال کند. 2

چه راهکارهایی برای درمان بیماری آرتروز وجود دارد؟

هیچ درمانی برای استئوآرتریت یا آرتروز وجود ندارد و احتمالا با گذر زمان بیماری تشدید خواهد شد.

با وجود این، داشتن یک برنامه صحیح می تواند به شما یاری کند تا فعال باقی بمانید، مفاصل خود را از صدمه تماشا محافظت نموده، بروز آسیب را محدود و درد را کنترل کنید.

پزشک می تواند به شما برای داشتن یک برنامه صحیح و مناسب یاری کند.

او شما را با ترکیبی از روش های درمانی بهبود خواهد بخشید. در ادامه، این روش ها را به شما معرفی می کنیم.

1. فعالیت فیزیکی
تا جایی که می توانید فعال باشید. این امر بسیار اهمیت دارد. زمانی که مفاصل آسیب می بینند، افراد تمایل دارند تا زیاد از آنها استفاده ننمایند.

بدین ترتیب، ماهیچه ها ضعیف می شوند. این امر می تواند سبب گردد تا مفصل با کارآمدی کمتری کار کند و می تواند حرکت آنها را سخت تر کند.

در نتیجه، درد شدیدتر می گردد و این چرخه دوباره آغاز می گردد.

با پزشک خود در خصوص راه های کنترل و کاهش درد صحبت کنید تا ماهیچه های شما همچنان فعال باشد و از عوارض بیماری جلوگیری کنید.

ورزش ماهیچه های شما را قوی نگاه می دارد و به شما یاری می کند تا بدنی منعطف داشته باشید.

انجام ورزش هایی که کشش و فشار به مفاصل وارد نمی نمایند، از سایر ورزش ها برای شما بهترند.

برای اجتناب از درد و آسیب، ورزش هایی را انتخاب کنید که می توانند کوتاه و کم انجام شوند و در بین آنها فواصل زمانی مناسبی برای استراحت وجود دارد.

وزنه برداری، شنا و دوچرخه سواری ورزش های مناسبی برای افرادی هستند که دچار آرتریت شده اند.

برای درمان بیماری آرتروز از انجام فعالیت هایی که سبب تشدید درد شما می شوند، اجتناب ورزید.

بعلاوه ممکن است که پزشک برای شما فیزیوتراپی را تجویز کند.

این امر معمولا شامل تمرین های تقویت ماهیچه هاست که می توانند به مفاصل یاری نمایند تا عملکرد بهتری کار داشته باشند و درد آرتریت را کاهش دهند.

2. دارو
ضد التهاب های غیر استروئیدی داروهای OTC هستند که می توانند التهاب را کاهش دهند و دردتان را کنترل نمایند.

داروهای OTC داروهایی هستند که می توانید آنها را بدون احتیاج به نسخه پزشک از داروخانه ها تهیه کنید.

ضد التهاب های غیر استروئیدی (NSAIDs)
این داروها شامل آسپرین، ایبوپروفن (با نام های تجاری ادویل، ژلوفن و بروفن) و ناپروکسن (با نام های تجاری آلیو و تداپروکس) است.

بعلاوه دیگر تسکین دهنده دردها مانند استامینوفن (با نام های تجاری تایلنول، پانادول و استاژل) یاری می نمایند تا شما احساس بهتری داشته باشید.

پزشک بعلاوه می تواند برای شما نسخه ای تجویز کند که شامل مُسکن های درد یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی نسخه ای باشد که برای درمان انواع خاصی از آرتریت استفاده می شوند.

داروها باید به دقت استفاده شوند. شما فقط به مقداری از آنها احتیاج دارید که به میزان کافی برای انجام حرکات احساس راحتی کنید.

استفاده زیاد از داروها برای درمان بیماری آرتروز، خطر عوارض جانبی را افزایش می دهد.

استفاده از محصولات ضد درد موضعی
علاوه بر انواع داروهای تسکین دهنده که بیان کردیم، برای کاهش درد ناشی از بیماری آرتروز می توانید از محصولات موضعی که بدون نسخه به فروش می رسند، مانند انواع کرم ضد درد بهره ببرید.

این محصولات، حاوی مواد موثره التیام بخش هستند که باعث بهبود گردش خون موضعی می شوند و می توانند در تسکین انواع دردهای ناشی از آرتروز و هم چنین دردهای ماهیچه ای و روماتیسمی موثر باشند.

3. ابزارهای ویژه و یاریی
ابزارها و تجهیزات ارتوپدی حمایت گر و اختصاصی می توانند امکان استقلال افراد دچار آرتریت را فراهم نمایند.

این تجهیزات و ابزارها می توانند از مفاصل شما محفاظت نموده و به تحرک شما یاری نمایند. این تجهیزات شامل موارد زیر هستند:

عصا

عصای زیر بغل

واکر. 3

پی نوشت:

1.www.doctoreto.com

2.www.kermany.com

3.www.lafarrerr.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 آذر 1400 بروزرسانی: 10 آذر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1873

به "بیماری آرتروز چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری آرتروز چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید