بهترین میانجی گر در بحران قره باغ کیست؟

به گزارش کی آنلاین، ایرنا نوشت: تحلیلگران براین باور هستند باوجود اعضای گروه مینسک و قدرت های منطقه ای، اتحادیه اروپا به دلیل دور بودن از مسائل امنیتی منطقه، به سختی می تواند در مناقشه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر قره باغ نقش میانجی گر را ایفا نماید.

بهترین میانجی گر در بحران قره باغ کیست؟

جهت دریافت خدمات طراحی و ساخت باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

درگیری ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شروع شده است. جمهوری آذربایجان و ارمنستان پیش تر یک بار در اوایل دهه 1990میلادی جنگیدند و از آن موقع این جنگ بارها و بارها اتفاق افتاده است.

قره باغ کوهستانی منطقه ای در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان است و این کشور با استناد به اصل تمامیت ارضی خود را مالک آن می داند. با این حال، اکثریت ساکنین در قره باغ کوهستانی ارامنه هستند، به همین دلیل ارمنستان بر لزوم استناد به حق مشخص سرنوشت مردم تاکید دارد. هر چند بخش هایی از قره باغ کوهستانی در سال 1991 خود را مستقل اعلام کردند، اما هیچ کشوری حتی ارمنستان، آن را به رسمیت نشناخت.

تارنمای شبکه دویچه وله در گزارشی در این رابطه نوشت: با وجود برقراری آتش بس از روز شنبه بین دو کشور همسایه، هنوز احتمال شعله ور شدن مجدد درگیری بین آنها وجود دارد. ناظران بر این باورند از آنجا که ترکیه از باکو حمایت می نماید، جمهوری آذربایجان در این درگیری به طور فزاینده ای با اعتماد به نفس ظاهر شده است. یک دلیل این امر اشتراکات عظیم قومی و فرهنگی بین کشورهای ترک زبان است. با این وجود حمایت ترکیه دلیل دیگری نیز دارد ، این کشور سالهاست که به شدت کوشش می نماید خود را از گاز روسیه بی احتیاج کند. این را می توان از کوشش های آنکارا برای مشارکت در تحولات لیبی، اکتشافات در شرق مدیترانه و معاملات عظیم با شرکای خود در باکو فهمید.

اشتفان مایستر مدیر دفتر بنیاد هاینریش بل در تفلیس در گفت وگویی به شبکه دویچه وله گفت: روسیه در این منازعه نقش مشکل سازی ایفا می نماید زیرا می تواند از این موقعیت استفاده کند تا هر دو کشور را به خود وابسته نگه دارد. روسیه واقعاً یک قدرت محافظ ارمنستان نیست بلکه با هر دو طرف درگیری بازی می نماید. ما در حال حاضر شاهد واکنش نسبتاً ضعیف روسیه هستیم، در حالی که ترکیه در این درگیری به نفع جمهوری آذربایجان مداخله نظامی می نماید.

هانس-یواخیم اشپانگر از بنیاد تحقیقاتی صلح و نزاع هسن نیز معتقد است که روسیه علاقه مند به وابسته نگاه داشتن هر دو طرف به مسکو است. جمهوری آذربایجان به وسیله فروش اسلحه و ارمنستان به وسیله پیمان حمایت. با این وجود، مسکو در گذشته چندین بار فعال ترین نقش را در مذاکرات داشته است. وی معتقد است که ممکن است حمایت نظامی از جمهوری آذربایجان در مرحله بعدی متوقف گردد زیرا ترکیه فقط به پیشرفت مقطعی علاقه مند است.

اشپانگر می گوید از نظر اتحادیه اروپا که می خواهد آتش بس را در همسایگی شرقی خود تأمین کند، مذاکره با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در خصوص تعامل وی در قفقاز جنوبی کاملاً منطقی است. در این صورت آلمان، به عنوان رییس کنونی شورای اتحادیه اروپا، می تواند به وسیله مذاکرات غیررسمی با طرف های درگیر به نتیجه برسد.

در اقدامی مشابه در سال 2008، فرانسه به ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی که ریاست این شورا را به عهده داشت، برای آتش بس در جنگ گرجستان مذاکره کرد و انتظار می رود این بار چنین نقشی را آلمان ایفا نماید. گر چه در پرونده فعلی آنگلا مرکل با سران دولت های هر دو کشور تماس گرفته است، اما این کافی نیست.

به اعتقاد اشتفان مایستر اتحادیه اروپا به سختی می تواند در ارمنستان و جمهوری آذربایجان اثرات اهرمی ایجاد کند: رییس دفتر بنیاد هاینریش بل در پایتخت گرجستان می گوید: اروپا کاملاً از مسائل امنیتی منطقه دور مانده است. هر دو کشور بخشی از همکاران شرقی اتحادیه اروپا هستند، اما بین آنها با بروکسل هیچ توافق نامه همکاری مانند قرارداد با اوکراین وجود ندارد که معنای آن حمایت بیشتر از سوی بروکسل است.

مایستر می گوید: قفقاز جنوبی از نظر بروکسل یا بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشتر یک منطقه حاشیه ای است. خصوصاً که این روزها توجه زیادی به اوضاع بلاروس، پرونده مسمومیت ناوالنی یا درگیری جدید در قرقیزستان معطوف شده است.

در این میان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری در اروپا که روسیه به همراه فرانسه و ایالات متحده ریاست مشترک آن را دارد، یک نهاد با نفوذ محسوب می گردد. پیش از تحولات جدید در قره باغ، وزرای خارجه این سه کشور با صدور بیانیه مشترکی خواهان آتش بس فوری و بدون قید و شرط شدند. هر چند مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه بلافاصله آنها را متهم کرد که هیچ ایده ای برای حل این درگیری ندارند.

ایران در تمام سال های بحران قره باغ به عنوان دولت بی طرف پیشنهاد میانجیگری بین دولت های باکو و ایروان داشته، اما از سوی دو طرف اراده سیاسی برای پایان مناقشه وجود نداشته است. در دور تازه درگیری ها در قره باغ تهدیدات نظامی و امنیتی متوجه ایران شده تا شاید راهبرد ایران در قبال منازعه فعالانه تر پیگیری گردد.

بی طرفی ایران از سوی مقامات دو طرف نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در این خصوص الهام علی اف به تازگی در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان ترک ترکیه در پاسخ به پرسشی گفت: مقام های رسمی جمهوری اسلامی ایران بر حقوق جمهوری آذربایجان تاکید دارند. وی اضافه کرد: مقام های ایران در بیانیه های اخیر خود در رابطه با این مناقشه گفتند که باید تمامیت ارضی کشورها محترم و آوارگان جنگی به خانه و کاشانه خود برگردند که آن نیز موضع عادلانه است.

موضع گیری های رسمی ایران از تریبون های دولت و وزارت خارجه نیز بر همین موضع پایدار بوده است که درگیری باید متوقف گردد و اختلافات به وسیله گفت وگو حل شوند. در همین زمینه، وزیر خارجه ایران آدینه شب با سرگئی لاوروف، همتای روس خود تماسی تلفنی داشت و درباره آخرین تحولات قره باغ گفت وگو و رایزنی کرد. ظریف در روزهای شروعین این درگیری ها با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زوراب منتاسکانیان، وزیر امور خارجه ارمنستان، تماس های تلفنی جداگانه داشت و در آن، دو طرف را به خویشتن داری، آتش بس و پایان فوری خصومت ها و همچنین شروع مذاکره در چارچوب حقوق و قوانین بین المللی دعوت کرد.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد. پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و بعضی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد که ادامه این اوضاع، پایان به برخورد نظامی میان این دو کشور انجامید.

پایان روز آدینه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو میزبان زوراب منتاسکانیان و جیحون بایراموف وزیران امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان شد و سه طرف پس از 10 ساعت مذاکره در خصوص یک سند مشترک و برقراری آتش بس در منطقه قره باغ توافق کردند. به موجب این توافق، از ساعت 12 ظهر روز شنبه 10 اکتبر (19 مهر) در قره باغ آتش بس برقرار شد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1210

به "بهترین میانجی گر در بحران قره باغ کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین میانجی گر در بحران قره باغ کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید