افزایش 80 درصدی قیمت ماهی

به گزارش کی آنلاین، مسئول آبزیان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی خاطر نشان کرد: کاهش صید و پرورش ماهی در کشور باعث افزایش 80 درصدی قیمت ماهی در بازار شد.

افزایش 80 درصدی قیمت ماهی

به گزارش ایلنا، فخرالدین احمدی با اشاره به کاهش عرضه ماهی در بازار، اعلام کرد: عرضه و تقاضا معین کننده قیمت ماهی در بازار هستند. با کاهش عرضه بدون تردید شاهد افزایش نرخ آن در بازار خواهیم بود. در امسال مقدار صید نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرد از این رو قیمت بعضی از انواع ماهی در بازار 70 الی 80 درصدی افزایش نرخ را تجربه کرد.

به گفته وی، قیمت ماهی قزل آلا در بازارعمده فروشی بین 67 تا 69 هزار تومان است این در حالیست که قیمت عرضه آن در بازار بین 75 تا 80 هزار تومان است.

این فعال مالی با اشاره به بحران آب در امسال، خاطر نشان کرد: 2 ماهی سردآبی و ماهی گرم آبی در کشور فراوری و پرورش داده می گردد. ماهیان سردآبی عبارتند از قزل آلا و سالمون؛ و انواع ماهیان کپور جزو ماهیان گرم آبی قرار می گیرند.

این کارشناس حوزه آبزیان ادامه داد: در امسال کمبود آب فراوری را چالش های جدی روبرو کرد در نتیجه مقدار فراوری کاهش پیدا کرد. زیستگاه ماهیان قزل آلا در آب خنک، شفاف و جاری است از این رو اگر انسان بخواهد این ماهی را پرورش بدهد باید همین شرایط را ایجاد کند از آنجایی که کشور در امسال با کمبود آب روبرو شد مقدار فراوری این نوع ماهی کاهش پیدا کرد.

احمدی بابیان اینکه مقدار صید ماهی در امسال به علت تغییر شرایط اقلیمی تقلیل پیدا نموده است، اضافه نمود: صید ماهیان دریایی در امسال کاهش پیدا نموده است همین مسئله روی نرخ ماهی جنوب تاثیر مستقیم گذاشت و قیمت انواع ماهی جنوب افزایش نرخ را تجربه کرد. ماهی شیر در بازار کیلویی 150 هزار تومان، ماهی شوریده کیلویی 120 هزار تومان و ماهی حلوا کیلویی 140 هزار تومان در بازار عرضه می گردد.

این فعال مالی توضیح داد: ماهی استخوانی و ماهی شمال هنوز وارد چرخه بازار نشده اند و مقدار صید ماهی شمال نیز مانند ماهی جنوب کاهش پیدا نموده است.

وی بابیان اینکه مرغ بیشتر از ماهی در سبد پروتئین خانوار ها جای گرفته است، توضیح داد: قیمت ماهی قزل آلا سال گذشته 30 هزار تومان بود، اما هم اکنون مصرف کننده باید این ماهی را کیلویی 75 تا 80 هزار تومان خریداری کند از این رو خرید ماهی برای مصرف کنندگان سخت شده است.

احمدی ادامه داد: اگر در یک خانواده 4 نفره، هر شخص بخواهد در یک وعده غذایی 300 گرم ماهی مصرف کند باید یک کیلو و نیم ماهی برای یک وعده غذایی خریداری گردد که قیمت آن حداقل 120 هزار تومان خواهد می گردد در حالی که آن خانواده می تواند مرغ منجمد کیلویی 20 هزار تومان خریداری و احتیاج پروتئینی خود را تامین کند.

این کارشناس مالی در انتها خاطر نشان کرد: باسیاست های که دولت در کنترل بازار مرغ در پیش گرفت توانست التهاب این بازار را کاهش بدهد. اما در بحث آبزیان هنوز نتوانسته پیروز عمل کند. فقدان مدیریت صحیح و مدیران کاربلد درصنعت آبزیان باعث شده است که شاهد ثبات در بازار آبزیان نیستیم و هر روز شاهد افزایش قیمت ماهی هستیم. اگر سیاست درستی در این بخش گرفته گردد می توان پیش بینی کرد که قیمت ماهی نیز مانند مرغ ثابت گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1921

به "افزایش 80 درصدی قیمت ماهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 80 درصدی قیمت ماهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید