اجرای مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا ها

به گزارش کی آنلاین، با مصوبه دیروز ستاد تنظیم بازار و ابلاغ بخشنامه سازمان حمایت مصرف کنندگان وتولید کنندگان به انجمن های صنفی مشمول 5 گروه کالایی، مرحله دوم اجرای طرح الزام تولید کنندگان به درج قیمت ها، رسما آغاز شد.

اجرای مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا ها

به گزارش همشهری آنلاین، در ادامه اجرای طرح الزام درج قیمت تولید کننده روی بسته بندی کالا های مشمول، روز گذشته ستاد تنظیم بازار با مصوبه ای بر تداوم اجرای این طرح تأکید کرد. مدیرعامل سازمان حمایت هم در بخشنامه ای فهرست اقلام مشمول 5 گروه کالایی مرحله دوم اجرای این طرح را گفت.

در مرحله نخست اجرای این طرح، انواع آب میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ 27 آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال، فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ 4 دی ماه سال جاری، به درج قیمت تولیدکننده روی بسته بندی محصولاتشان مکلف شده بودند.

اگرچه هنوز برخی تشکل های صنفی نسبت به چگونگی و زمان اجرای این طرح ابهاماتی را مطرح نموده اند از طریق نامه نگاری با وزیر صمت خواستار به تعویق افتادن اجرای این طرح شده اند، اما مصوبه دیروز ستاد تنظیم بازار و ابلاغ بخشنامه سازمان حمایت مبنی بر آغاز رسمی مرحله دوم اجرای این طرح، این تولیدکنندگان را ملزم به انجام این تکلیف نموده است.

افزایش 30 درصدی قیمت ها در بخش مصرف

دیروز شانزدهمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری و با حضور وزیران کشور، صمت، جهادکشاورزی، دادگستری و جمعی از مسئولان دستگاه های مرتبط برگزار و بر ضرورت درج قیمت تولیدکننده در کالا های مصرفی و سرمایه ای تأکید شد.

براساس این مصوبه ستاد تنظیم بازار مقرر شد قیمت مصرف کننده برای کالا های مصرفی ابلاغ شده حداکثر 30 درصد و برای کالا های سرمایه ای حداکثر 20 درصد بیشتر از قیمت تولید نباشد و مردم نیز درصورت شناسایی تخلف گرانفروشی موضوع را به سازمان تعزیرات اطلاع دهند.

در این جلسه به منظور شفاف سازی هزینه های نظام توزیع، جلوگیری از اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سوءاستفاده های احتاقتصادی، تمام واحد های تولیدکننده و واردکننده مکلف شدند به تدریج و با ابلاغ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به جای قیمت مصرف کننده، قیمت تولید یا واردات شامل همه هزینه ها و سود های قانونی با لحاظ اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده را روی کالا های تولیدی خود درج کنند.

5 گروه کالایی مشمول مرحله دوم

همچنین دیروز مدیرعامل سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با ابلاغ بخشنامه ای، درج قیمت تولیدکننده روی کالا های مشمول طرح را برای شفاف سازی قیمت ها و روزآمدسازی شیوه نظارت بر بازار به روسای انجمن های 5 گروه کالایی شامل صنایع غذایی و کنسروسازی - سلولزی، بهداشتی و آرایشی- کارخانه ها و تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی - لنت ترمز و کلاچ وهمچنین پالایشگاه های روغن سازی به طور رسمی ابلاغ کرد.

به گفته عباس تابش، طبق این بخشنامه همه واحد های تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی ملزم هستند تا برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتاقتصادی و اجحاف در حق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تاریخ مذکور نسبت به درج قیمت تولیدکننده و واردکننده روی این محصولات به نحوی که دربرگیرنده مجموع هزینه ها و سود قانونی واحد های تولیدی، وارداتی و با احتساب اقتصادیات ارزش اضافه نموده باشد، اقدام کنند.

او اضافه نمود: در این بخشنامه 7 ماده ای تأکید شده است که قیمت تولیدکننده، واردکننده درج شده روی کالا ها باید عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحساب های صادر شده (فاکتور های فروش) باشد. همچنین برای بهره مندی مصرف کنندگان از تخفیف های اعطایی احتاقتصادی، باید ارائه هرگونه تخفیف با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده روی بسته بندی کالا صورت گیرد.

به گفته تابش در مواردی از قبیل (مناسبت های ویژه، انتها سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و...) و لزوم اعطای تخفیف های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند 2 این بخشنامه، واحد های مربوطه باید نسبت به دریافت مجوز لازم از سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید اقدام کنند تا امکان رصد و نظارت اعطای تخفیف واقعی به مصرف کنندگان فراهم شود.

فرمول تعیین قیمت مصرف کننده کالا ها

معاون وزیر صمت، گفت: در این بخشنامه تأکید شده حداکثر مبلغی که مجموع حلقه های توزیعی، از تامین تا مصرف، می توانند به قیمت تولیدکننده و وارد کننده کالا ها اضافه کنند، شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (منطبق با ضرایب خرده فروشی مصوب) است.

تابش، اضافه نمود: همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می یابد.

او گفت: در بخشنامه این سازمان تأکید شده خرده فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه های مصوب اقدام و درصد سود اعاقتصادی را به صورت شفاف درج کنند.

تابش تأکید کرد: چنین تصمیمی با نظر وزیر صمت اتخاذ شده و به منظور شفاف سازی بیشتر باید تولیدکنندگان در محل کارخانه، قیمت تولید کننده را روی بسته بندی کالا های تولیدی خود درج کنند، فروشگاه ها و واحد های صنفی نیز به درج قیمت مصرف کننده مکلف هستند.

به گفته او هدف از اجرای این طرح، علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، شکل گیری رقابت در بازار، تعدیل و واقعی کردن قیمت ها و اصلاح نظام توزیع کالا است. در این چارچوب درج و نصب برچسب قیمت از طریق آخرین حلقه توزیع کالا ها باعث بهره مندی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از نرخ های رقابتی شده و اعمال بهتر مدیریت فروش از مزیت های دیگر آن است.

الزام درج قیمت تولید کننده همه کالا ها تا انتها سال جاری

مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی و شبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بیان نمود: در مرحله قبلی اجرای این طرح، ابتدا 2 گروه و سپس 3 گروه کالایی مشمول اجرای این طرح شده و در مرحله دوم از 19 دی ماه جاری 5 گروه کالایی به درج قیمت تولید کننده مکلف شده اند.

محسن حسین لویی، با بیان اینکه انتخاب کالا های مشمول این طرح بنابر مقتضیات و نیاز بازار به آن صورت می گیرد، اضافه نمود: به نظر می رسد با فرایند کنونی اجرای این طرح، احتمالا همه گروه های کالایی تا انتها سال جاری مشمول درج قیمت تولید کننده خواهند شد، اگرچه عجله ای برای انجام این کار نداریم و ممکن است اجرای آن در برخی اقلام کالایی به سال آینده موکول شود.

او گفت: اگرچه الزام درج قیمت تولید کننده در برخی انواع لوازم خانگی مانند یخچال، یخچال فریزر، تلویزیون و... از 27 آذر ماه ابلاغ شده، اما اجرای این طرح در محصولات مذکور مانند کالا های مصرفی به فوریت نیست و به علت طولانی بودن فرایند تولید و عرضه چند هفته ای طول می کشد.

حسین لویی، گفت: با مشمول شدن هر گروه کالایی به درج قیمت تولید کننده، ریز میزان سود مصوب توزیع این کالا نیز اعلام و به مصرف کنندگان اطلاع رسانی می شود تا از توسعه تخلف گرانفروشی در مرحله درج قیمت خرده فروشی کالا ها جلوگیری شود. همچنین خرده فروشان مکلف هستند قیمت مصرف کننده کالا ها را با احتساب اقتصادیات ارزش اضافه نموده و سود خرده فروشی قانونی، تعیین و روی بسته بندی کالا ها درج کنند.

او اضافه نمود: قبلا خرده فروشان با ورود بازرسان سازمان حمایت برای پیگیری علت گرانفروشی با استناد به فاکتور های خرید اقلام کالایی از تولید کنندگان اعلام می کردند که علت افزایش قیمت این کالا ها رشد قیمت تولید کننده بوده است، اما اکنون با رصد و پایش درج قیمت تولید کننده کالا ها امکان این سوءاستفاده از بین رفته و باید خرده فروشان جوابگوی گرانفروشی کالا ها باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 5 اسفند 1400 بروزرسانی: 5 اسفند 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1971

به "اجرای مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید