شروع فصل گردشگری در گرمترین نقطه زمین با نبود اقامتگاه کویری

به گزارش کی آنلاین، خبرنگاران - گروه استان ها: هرسال با اتمام فصل تابستان و باز شدن مدارس فصل سفر نیز به اتمام می رسد اما درست در همین ایام از سال است که زمان سفر به کویر شهداد در کرمان شروع می گردد.

شروع فصل گردشگری در گرمترین نقطه زمین با نبود اقامتگاه کویری

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا زمستانی هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

شهداد یکی از بخش های شهرستان کرمان است که آخرین منطقه مسکونی در مجاورت کرمان و لوت محسوب می گردد و پس ازآن تا کیلومترها هیچ مرکز جمعیتی در کویر لوت وجود ندارد.

در کنار زیبایی های کویر قدمت شهداد و ساخت نخستین پرچم ساخت بشر در این منطقه و محوطه های باستانی متعدد در این منطقه نیز از شگفتی های این شهر دورافتاده در کویر کرمان است.

اما آنچه این روزها شهداد را بر سر زبان های انداخته است وجود گرم ترین نقطه زمین در چاله مرکزی این کویر است و همین طور بخش گندم بریان که یکی از گرم ترین نقاط زمین در دنیا به شمار می رود. به همین دلیل هر سال نزدیگ به 50 هزار نفر از این منطقه بازدید می نمایند که بخش قابل توجهی از آنها توریستهای اروپایی هستند.

شدت گرمای هوا در بعضی از ساعات روز در کویر شهداد به 73 درجه می رسد و در همان زمان در شهر شهداد نیز دمای هوا از مرز 50 درجه نیز می گذرد و در حقیقت از نیمه فروردین ماه تا انتها تابستان امکان حضور در طول روز در این منطقه وجود ندارد و به ناچار گردشگری در طول شب انجام می گردد.

اما با سرد شدن هوا در اوایل پاییز شهداد هوایی بهاری به خود می گیرد و امکان حضور روزانه در کویر مهیا می گردد در این زمان از سال دمای هوا در کویر به حداکثر 27 درجه سانتی گراد می رسد و به سادگی گردشگران می توانند در گرم ترین نقطه زمین حضور یابند.

اما پیگیری های خبرنگاران برای رسیدگی به شرایط اقامتگاه کویری شهداد که درگذشته نیز در قالب یک گزارش به آن پرداخته شد همچنان بی نتیجه مانده است و گویی کمپ کویری شهداد باید به تاریخ بپیوندد.

بعد از سیلابی که چند سال قبل موجب شد راه این کمپ به صورت جدی تخریب گردد این روزها حال وروز خود کمپ نیز به ویرانه ای می ماند که در حال تخریب است. نه خبری از نگهبان در آن است و نه کپرهای سنتی کویرنشینان برای اسکان گردشگران.

حکایت اقامتگاهی نیمه ویرانه در کویر

شیرهای آب دزدیده و تخریب شده و آبی در لوله های آب وجود ندارد، برقی هم در کار نیست و این است روزگار تنها مرکز رسمی اسکان در کویر کرمان در شروع فصل گردشگری در کویر لوت استان کرمان.

این در حالی است که هیچ هتلی نیز برای اسکان گردشگران در شهداد وجود ندارد و گردشگران به ناچار در مدارس مساجد و امام زاده های این شهر اسکان می پذیرند.

در این میان میراث فرهنگی اعتقاد دارد که باید از ظرفیت های بوم گردی در منطقه بهره برداری کرد و گردشگران را به این سمت سوق داد این مسئله شاید یکی از ایده آل های بحث گردشگری در روستا باشد اما ظرفیت های لازم متناسب با میزان مسافر در این بخش در نظر گرفته نشده است و حتی اگر این ظرفیت نیز وجود داشته باشد هیچ گاه نمی تواند شرایط کنونی کمپ کویری شهداد را در آستانه فصل گردشگری توجیه کند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در مصاحبه با مهر گفت: در امسال شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی در استان کرمان بودیم و رشدی قابل توجه در این خصوص مشاهده می گردد و از طرفی میزان وجود گردشگران داخلی در امسال افت نموده که به شرایط کلی مسافرت در کشور ارتباط داده می گردد.

محمد دنیاشاهی اضافه کرد: یکی از مقاصد اصلی حضور گردشگران در استان کرمان کویر لوت است که مجموعه بی نظیر از زیبایی های طبیعی را شامل می گردد و یکی از سیاست های میراث فرهنگی نیز افزایش حضور گردشگران استان در بخش اکو توریسم است زیرا کرمان در تمام فصول سال هر چهارفصل را در دل خود جای داده است.

شروعموج دوم سفر به کویر از کشورهای اروپایی

وی توضیح داد: کلوتهای شهداد، گلدان های کویری، رودخانه شور، گندم بریان، کویر و اقامت شبانه و رصد آسمان و بلندترین تپه های شنی دنیا در ریگان از داشته های بی نظیر کویر شهداد است که موردعلاقه و توجه گردشگران اروپایی واقع شده است و پیش بینی می کنیم با شروع پاییز شاهد موج دوم سفر به کویر شهداد باشیم.

وی در مورد اماکن اقامتی در کویر نیز گفت: در حال حاضر کمپ شرایط مطلوبی برای اسکان ندارد و ما هم توصیه می کنیم گردشگران به سمت بوم گردی و اقامت در خانه های مردم محلی که بسیار هم خاطره انگیز است سوق پیدا نمایند و بازندگی مردم محلی و خوراک و لباس و رسوم مردم نیز آشنا شوند.

دنیاشاهی اضافه کرد: برنامه هایی برای تبدیل قلعه تاریخی موجود در منطقه به اقامتگاه وجود دارد و کار مرمت این قلعه نیز در حال اجرا است و پیشرفت خوبی دارد.

وی در مورد کمپ گفت: عوامل طبیعی و خراب شدن جاده مهم ترین دلیل شرایط کنونی کمپ کویری است بااین حال این گونه نیست که کمپ به فراموشی سپرده شده باشد و امیدواریم بار دیگر احیاء گردد.

یکی از تور داران کویر نوردی نیز در مصاحبه با مهر گفت: کمپ کویری نمادی از پویایی و حضور گردشگران و توجه میراث فرهنگی به کویر شهداد است و هم اکنون متأسفانه تخریب شده است و دلیل اش هم عدم رسیدگی به داشته های این کمپ است.

علی مسعودی اضافه کرد: ما تنها به دنبال مکانی برای اسکان نیستیم بلکه بسیاری از مردم می خواهند از آرامش و شب کویر بهره ببرند و به ناچار به دلیل خراب شدن کمپ به سمت کمپ زدن در اطراف کلوتها سوق پیدا می نمایند.

عدم وجود کمپ مردم را به اسکان در کلوتها سوق داده است

وی توضیح داد: کویر نوردی یک زمینه گردشگری ارزان برای مردم بود و رصد ستاره ها و آسمان کویر و حتی کویر نوردی زیر نور ماه در مجاورت این کمپ امکان پذیر بود و بسیاری از مسئولان و افراد سرشناس و گردشگران خارجی در این کمپ حضور یافته اند و خاطرات خوشی از این کمپ دارند و هیچ موردی هم در روزهای فعالیت کمپ به وجود نیامده است اما اینکه چرا به یک باره کمپ با بی توجهی به این روزگار می افتد مسئولان باید جوابگو باشند.

مسعودی اضافه کرد: بوم گردی هرچند خوب است اما یک اجبار برای گردشگر نباید باشد زیرا باید هزینه های سنگین اقامت در قالب بومگردی را هم بپردازند گردشگران به کویر می آیند تا آرامش بگیرند نه اینکه با مشکلاتی ازاین دست روبرو شوند.

علی حضرتی که ازجمله گردشگران است که در استان کرمان حضور یافته در مورد سفر به کمپ شهداد گفت: یکی از مقاصد اصلی ما برای سفر به کرمان بازدید از کمپ کویری بود.

وی به همراه خانواده اش از زیبایی های بی نظیر کویر کرمان شگفت زده سخن می گویند اما از همه شگفت انگیزتر برای حضرتی زمانی بوده که به کمپ شهداد می رسد و با بی سامانی و خالی بودن این کمپ از هرگونه امکانات روبرو شده است.

وی این گونه توصیف می نماید که زمانی که از جاده اصلی به سمت کمپ حرکت کردم چند کیلومتر جلوتر با جاده ای بسیار نامطلوب و بی کیفیت روبرو شدم که بخش قابل توجهی از آن تخریب شده بود.

از همه بدتر زمانی بود که به کمپ رسیدم سرویس بهداشتی کمپ بسیار کثیف بود و آبی برای استفاده در این مکان وجود نداشت حتی درب های سرویس ها را برده بودند و شیرهای آب نیز کنده شده بود.

این گردشگر ادامه داد: سازه های چوبی موجود که روی سکوها سیمانی بودند یا مرکز تجمع زباله شده بودند و یا نیمی از آن ها تخریب شده بود و امکان اسکان در آن ها وجود نداشت و برق هم در کمپ نبود و به ناچار در حالی در حال تاریک شدن هوا بودم مجبور شدم با خانواده ام که قرار بود یک شب خوش در کویر داشته باشیم به شهداد بازگشتیم.

شرایط نامطلوب کمپ کویری شهداد در حالی با سکوت مسئولان روبرو شده است که هرسال طبق تقویم زمان شروع سفرهای زمستانی به کویر کرمان تعیین است و با یک برنامه ریزی ابتدایی امکان برطرف این مشکل و سکونت مسافران در محیطی امن را می توان فراهم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 684

به "شروع فصل گردشگری در گرمترین نقطه زمین با نبود اقامتگاه کویری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع فصل گردشگری در گرمترین نقطه زمین با نبود اقامتگاه کویری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید