6هزار نفر از جاذبه های گردشگری چایپاره بازدید کردند

به گزارش کی آنلاین، سرپرست اداره میراث فرهنگی چایپاره گفت: شش هزار گردشگر امسال از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این شهرستان بازدید کرده اند.

6هزار نفر از جاذبه های گردشگری چایپاره بازدید کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی، غلام شیرزاده با اعلام این خبر افزود: در فصل بهار چایپاره پذیرای بیشترین تعداد گردشگر از اماکن گردشگری و جاذبه های تاریخی و طبیعی بود و تابستان سال جاری با حضور 1800 نفر، رشد 15 درصدی گردشگر در این شهرستان به ثبت رسید.

او بیان نمود: در سال جاری اکثر گردشگران ورودی به چایپاره از استان های تهران، البرز، یزد، اردبیل، آذربایجان شرقی و کردستان به این شهرستان سفر کردند و از طریق خوی، ماکو و جلفا به این منطقه آمدند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی چایپاره با اشاره به این که چایپاره از شهرستان های پرجاذبه و دیدنی استان است، افزود: قلعه بسطام، تفرجگاه شیخ بلاغی در روستای چورس و چشمه کشور سو در روستای قورول سفلی ازجمله جاذبه های گردشگری پربازدید این شهرستان است.

او وجود 27 اثر ثبت ملی را نشان از ظرفیت گردشگری این شهرستان دانست و گفت: راه اندازی واحد بوم گردی در روستای بسطام در دستور کار واقع شده است. راه اندازی این واحدها در روستای تیرکندی، هفت کیلومتری چایپاره نیز در دست اقدام است.

چایپاره به دلیل موقعیت خاص آب و هوایی و خاک مرغوب از سکونتگاه های اولیه و تمدن ساز بشری بوده و آثار این سکونت همچنان در این منطقه قابل رؤیت است.

قلعه اورارتویی بسطام با داشتن تاریخ دو هزار و 800 ساله یکی از این سکونتگاه ها و آثار فاخر بشری محسوب می شود، این قلعه تاریخی در بالای یک کوه سخت که قسمت جنوب آن کاملاً دست نیافتنی بوده و قسمت شمالی آن با استفاده از سنگ چین های بزرگ استحکام یافته، ساخته شده است.

روستای تاریخی و زیبایچورس با قدمتی هشت هزارساله هم از توابع این شهرستان است. آبادی پررمزورازی که چندی پیش باستان شناسان ایرانی و اتریشی در کاوش های تپه آناقیزلی این روستا به آثار مربوط به سکونت انسان در دوره نوسنگی دست یافتند.

مسجد قرمز و بوزخانه نیز ازجمله آثار فاخر این روستا به شمار می رود که میعادگاه دوستداران فرهنگ و تاریخ آن است. مسجد قرمز این روستا با 450 مترمربع زیربنا و داشتن چهارستون سنگی یکپارچه و 9 گنبد آجری از بناهای مهم مربوط به دوره صفویه است.پل دوقوز گوزکسیان نیز بر روی رودخانه آغ چای و در امتداد جاده ابریشم واقع شده است و بنای موجود آن در اواخر دوره قاجار بر روی پایه های یک پل قدیمی مربوط به دوره ساسانی ساخته شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 357

به "6هزار نفر از جاذبه های گردشگری چایپاره بازدید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6هزار نفر از جاذبه های گردشگری چایپاره بازدید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید