10 کاربرد مهم هوش مصنوعی در بازاریابی؛ آینده همینجاست
به گزارش کی آنلاین، با پیشرفت هوش مصنوعی بسکمک از فناوری هایی که متعلق به داستان های علمی - تخیلی دوران نوجوانی مان بودند به واقعیت تبدیل شده اند و حتی به کمک بازاریاب ها آمده اند. ورود هوش مصنوعی بسکمک از حوزه ها را در دنیای امروز تحت تأثیر قرار داده و یکی از این حوزه ها که با سرعت بسیار زیادی در حال تغییر است بازاریابی است.
در ادامه درباره 10 کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی با شما صحبت خواهیم کرد.
1. یادگیری عمیق
یادگیری عمیق همان دانشی است که پشت بسکمک از تکنیک های هوش مصنوعی در بازاریابی وجود دارد. یادگیری عمیق مهارت های مختلفی از جمله، درک گفتار، متن یا عکس را به رایانه ها آموزش می دهد و نحوه استفاده از این اطلاعات برای پاسخ دادن به سؤالات یا ارائه پیشنهاد به کاربران را هم به آن ها می آموزد. برای مثال فیسبوک از این فناوری برای فیلتر کردن پست ها یا تبلیغاتی که هر کاربر مشاهده می کند استفاده کرده است.
2. مدیریت محتواها و توصیه هایی که در اختیار کاربران قرار می گیرند
همه ما با جملاتی مانند اگر این مطلب را دوست داشتید، ممکن است … را هم دوست داشته باشید یا افرادی که این مطلب را خوانده اند به این مطالب هم علاقه نشان داده اند در پایان بسکمک از مقالات و صفحات وب آشنا هستیم، چیزی که بسکمک از افراد نمی دانند این است که این توصیه ها به کمک فناوری هوش مصنوعی به شما ارائه شده اند. در حقیقت تعداد زیادی کامپیوتر در پس زمینه مشغول ثبت و بررسی رفتار مشتریان هستند تا با احتمال خوبی رفتار بعدی او را تعیین کنند.
3. نوشتن هدلاین های کلیک خور بهینه شده بر اساس الگوریتم های سئو
اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، هدلاین های کلیک خور در بهترین حالت بر اساس یک سری دستورالعمل تعیین نوشته می شوند، محققان نروژی توانسته اند به کمک یادگیری عمیق و شبکه های عصبی نوشتن این هدلاین ها را به کامپیوترها یاد دهند و هدلاین هایی مانند 16 واقعیت باورناپذیر درباره هدلاین های کلیک خور، شماره هفت هوش از سرتان خواهد پراند را ایجاد کنند.
4. توصیه کالا به مشتریان
محتوا تنها چیزی نیست که بازاریاب ها می توانند با استفاده از یادگیری عمیق به کاربران توصیه کنند، با بازدید از سایت های بزرگ ارائه محصول و خدمات مانند آمازون، خواهید دید که هوش مصنوعی چطور می تواند برای توصیه محصولات بر اساس کلیک کاربران مورد استفاده قرار بگیرد.
5. تشخیص گفتار
اگر از برنامه هایی مانند سیری، کورتانا یا هر ابزار جست وجوی صوتی دیگری در تلفن همراه خود استفاده می کنید، می دانید فناوری تشخیص گفتار در طی سال های گذشته چقدر پیشرفت کرده است. این روزها اهمیت این فناوری در بازاریابی محتوا و بهینه سازی موتورهای جست وجو به شکل گسترده ای افزایش داشته است، زیرا به نظر می رسد کم کم محتوا باید به جای کلمات کلیدی برای پاسخ به سؤالات بهینه شود.
6. جست وجو
گوگل از RankBrain که یک فناوری یادگیری ماشینی برای تجزیه وتحلیل جستارهای گفتاری یا نوشتاری استفاده می کند و قادر است آن ها را به نتایجی تبدیل کند که احتمالاً همان چیزی است که شما در پی آن هستید. این ابزار فراتر از کلمات کلیدی و اصطلاحات عمل می کند و توانایی مقایسه سؤال های مشابه برای رسیدن به مرتبط ترین نتایج با خواست شما را دارد.
7. هدف گذاری تبلیغات
سایت هایی مانند گوگل و فیسبوک بازدیدکنندگان وب سایت را ردیابی کرده و از اطلاعات به دست آمده برای هدف گذاری بهتر تبلیغات استفاده می کنند، هرچند به عقیده بسکمک از کارشناسان بازاریابی این برآیند دشواری است. گوگل در حال حاضر مشغول امتحان فناوری ای به نام شبکه های عصبی مکرر یا RNN است که می تواند اطلاعات را برای زمان های کوتاه ذخیره کند، این فناوری به صورت بالقوه برای شخصی سازی کردن و هدف گذاری بهتر تبلیغات در آینده کاربردی خواهد بود.
8. چت بات
با افزایش کانال های بازاریابی، متخصصان این حوزه به راهی برای مدیریت مؤثر تعاملات با کمترین هزینه دارند، بسکمک از بازاریاب ها برای پاسخگویی به سؤالات تعیین و رایج، راهنمایی در خرید و… از انواع چت بات ها که فعالیتشان مبتنی بر هوش مصنوعی است و قابلیت تعاملات تعیین با انسان را دارند استفاده می کنند.
9. اتوماسیون در بازاریابی
بازاریاب ها تلاش می کنند از هوش مصنوعی برای جذب مخاطب، تجزیه تحلیل رفتار آن ها و ارائه محتوای مناسب در هر مرحله از چرخه فروش استفاده کنند. این اطلاعات می توانند در پلتفرم های مختلف یا برای ایجاد کمپین از طریق ایمیل و … به کار بروند.
10. قیمت گذاری پویا
در صنایعی مانند سفر که عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین می کنند و عوامل مختلف می توانند شرایط را تغییر دهند احتیاج زیادی به قیمت گذاری پویا وجود دارد. هوش مصنوعی می تواند به بازاریاب ها کمک کند تا با تجزیه وتحلیل اطلاعات در دسترس بهترین قیمت را در بهترین زمان تعیین کنند، البته کاربرد این فناوری تنها برای تعیین قیمت بلیت هواپیما نیست، احتمالاً در بعضی از سایت های معتبر خرید کالا با این مسئله روبرو شده اید که قیمت کالایی که در سبد خریدتان گذاشته اید در طول یک شب تغییر کند، با احتمال زیادی کسب و کار موردنظر مشغول استفاده از هوش مصنوعی برای قیمت گذاری پویا است.
جمع بندی
مواردی که در بالا گفته شد، تنها گوشه ای از اتفاقاتی است که این روزها به وقوع پیوسته اند و احتمالاً هرچه زمان بیشتر بگذرد با تغییرات جدی تری روبرو خواهیم بود. تحولات دنیای بازاریابی با توسعه هوش مصنوعی هر روز بیشتر خواهد شد و به سمت تجربه بهتری برای مشتری خواهد رفت.
منبع: دیجیکالا مگ