کیم کی-دوک فیلم ساز مشهور کره ای بر اثر کرونا درگذشت

به گزارش کی آنلاین، کیم کی-دوک یکی از مشهورترین فیلم سازان اهل کره جنوبی صبح امروز بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

کیم کی-دوک فیلم ساز مشهور کره ای بر اثر کرونا درگذشت

گویا کیم کی-دوک برای خرید خانه جهت اخذ اقامت به لتونی سفر کرده و در همین سفر پس از ابتلا به ویروس در یکی از بیمارستان های کشور لتونی بستری شده است.

کیم کی-دوک سال 1960 در بونگهوای کره جنوبی به جهان آمد و خود را به عنوان یک فیلم ساز برجسته آثار هنری و جنجال برانگیز که در رویدادهای سینمایی موج های شاخصی به پا می کرد به اهالی سینما شناسانده بود. البته این فیلم ساز کره ای سوای آثار هنری جنجال برانگیز، زندگی شخصی جنجال برانگیزی هم داشت و در سال های اخیر پس از پاگرفتن جنبش من-هم (Me-Too) توسط چندین زن به بدرفتاری های جنسی متهم شده بود؛ گرچه دادگاهی در کشور کره اتهام تعرض جنسی که علیه او مطرح شده بود را رد کرد.

کیم کی-دوک از اولین کارگردان های موج نوی سینمای کره بود که شهرت جهانی پیدا کرد؛ او ساخت آثار بلند سینمایی را با جلوی دوربین بردن تمساح (Crocodile) آغاز کرد. تمساح یک فیلم کم بودجه بود که در کره با استقبال قابل قبول روبه رو شد و در جشنواره های اروپایی نیز نمایش داده شد.

فیلم سال 2000 او یعنی جزیره (The Isle) بابت خشونت زیاد (از جمله صحنه هایی از رفتار بیرحمانه با حیوانات که کارگردان ادعا کرد واقعی بوده اند) و محتوای تیره و تارش سر و صدا به پا کرد؛ این ویژگی ها در ادامه فعالیت ها و در سایر آثارش هم همچون یک الگو دیده شد. از جزیره در کره جنوبی استقبال چندانی نشد اما در سطح جهانی جنجال برانگیز بود؛ به ویژه هنگام اکرانش در جشنواره بین المللی فیلم ونیز که باعث شد چند نفر از تماشاگران از حال رفته یا دچار حالت تهوع شوند. فیلم در ادامه در جشنواره های تورنتو و ساندنس هم نمایش داده شد اما به دلیل محتوایش در بریتانیا مجوز پخش نگرفت.

احتمالا مشهورترین فیلم این هنرمند کره ای بهار، تابستان، پاییز، زمستان… و بهار (Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring) بود که بر رابطه میان یک راهب بودایی و مرشدش متمرکز است. فیلم به 5 بخش تقسیم شده که هر کدام با عنوان یک فصل نام گذاری شده. مخاطبان فیلم پسری جوان را می بینند که رشد می کند و با چالش هایی غیرقابل تصور روبه رو می شود. درباره بهار، تابستان، پاییز، زمستان… و بهار نقدهای بسیار مثبتی نوشته شد و فیلم از طریق شرکت سونی در آمریکا هم توزیع شد.

دختر سامری (Samaritan Girl) فیلم دیگر او بود که در جشنواره بین المللی فیلم برلین نمایش داده شد و جایزه خرس نقره ای برای بهترین کارگردانی را نصیب فیلم ساز کره ای کرد؛ این در حالی بود که فیلم دیگرش خانه خالی یا چوب گلف (3-Iron) در همان سال به ونیز رفت و یک شیر نقره ای هم از ونیز نصیب کیم کی-دوک کرد.

افتخارات این هنرمند شاخص کره ای به همین جا ختم نمی شود و باید جایزه نوعی نگاه جشنواره بین المللی فیلم کن که بابت مستند آریرانگ (Arirang) در سال 2011 به او تعلق گرفت هم به فهرست جایزه های مهم او در رویدادهای سینمایی اضافه شود.

کیم کی-دوک نهایتا در سال 2012 یک بار دیگر با درام جنایی پیتا (Pietà ) به جشنواره ونیز برگشت و این بار شیر طلایی جشنواره را به خانه برد. داستان پیتا درباره مرد بیرحمی است که با توسل به خشونت بدهی های مشتریان رباخوارش را جمع آوری می کند؛ رابطه این مرد با زنی میان سال که ادعا می کند مادر او است در فیلم نقشی مرکزی دارد.

آخرین اثر فیلم ساز شهیر کره ای دیزالو (Dissolve) نام داشت که در سال 2019 اکران شد؛ فیلمی روس زبان که در قزاقستان با بازیگران محلی فیلم برداری شد و در جشنواره بین المللی فیلم کن هم به نمایش درآمد.

گویا کیم کی-دوک پیش از مرگش قصد داشته پروژه جدیدی را در استونی جلوی دوربین ببرد؛ ادیت سپ مدیرعامل انستیتو فیلم استونی در گفت وگو با خبرگزاری ورایتی نام این فیلم جدید را باران، برف، ابر و مه عنوان کرده است؛ پروژه ای که قرار بود تولید مشترک کره جنوبی و استونی باشد و احتمالا سال 2021 ساخته می شد؛ فیلمی متشکل از چهار داستان مختلف که در نهایت در قالب یک داستان کلی به هم متصل می شدند.

  • 10 فیلم برتر سینمای کره جنوبی که حتما باید ببینید
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1387

به "کیم کی-دوک فیلم ساز مشهور کره ای بر اثر کرونا درگذشت" امتیاز دهید

1 کاربر به "کیم کی-دوک فیلم ساز مشهور کره ای بر اثر کرونا درگذشت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیم کی-دوک فیلم ساز مشهور کره ای بر اثر کرونا درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید