کدام انیمیشن های ایرانی را ببینیم؟

به گزارش کی آنلاین، ساخت انیمیشن در ایران سابقه آن چنانی ندارد و حتی از چند سال پیش که ساخت انیمیشن در در ایران رونق گرفت، این فیلم ها از کیفیت چندانی برخوردار نبودند. اما در همین دهه انیمیشن هایی ساخته شد که حتی رکورد فروش تاریخ سینما را از آن خود کردند.

کدام انیمیشن های ایرانی را ببینیم؟

انیمیشن فیلشاه علاوه بر کسب نام پرفروش ترین انیمیشن سینمای ایران، نهمین فیلم پرفروش سال اکران و رکورد سی و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد.

انیمیشن ایران مدیون تلاش های نورالدین زرین کلک، مؤسس کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در تهران است که با مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران و هنرمندان دیگری چون فرشید مثقالی، علی اکبر صادقی و آراپیک باغداساریان همکاری می کرد.

انیمیشن ایران امروزه توانسته جایگاهی بین المللی کسب کند. انیمیشن حفره ساخته وحید نصیریان و تولید شده از طریق مرکز توسعه فیلم مستند و تجربی توانسته جایزه دوم 19 امین جشنواره بین المللی فیلم اودینزه را در دانمارک، سال 2004 کسب کند.

تهران 1500

داستان فیلم در سال 1500 هجری شمسی می گذرد؛ زمانی که ربات ها در کنار مردم زندگی می کنند. شخصیت اصلی فیلم تهران 1500 پیرمردی 160 ساله به نام اکبر آقا (با صداپیشگی مهران مدیری) است. بهرام رادان، هدیه تهرانی، محمدرضا شریفی نیا، گوهر خیراندیش، حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور و حسام نواب صفوی از دیگر بازیگران این فیلم انیمیشنی هستند.تهران 1500 اولین فیلم سینمایی انیمیشنی ایرانی در ژانر کمدی است. این فیلم به کارگردانی بهرام عظیمی و در سال 1392 ساخته شده است.

رستم و سهراب

داستان این انیمیشن به همان داستان معروف رستم و سهراب می پردازد. البته برخلاف داستان اصلی رستم و سهراب، در خاتمه این انیمیشن سهراب به دست رستم کشته نمی شود.انیمیشن ایرانی رستم و سهراب یک فیلم انیمیشنی محصول سال 1392 است. این انیمیشن در شهر بروجرد و از طریق کیانوش دالوند ساخته شده است. انیمیشن رستم و سهراب محصول مشترک مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی و استودیو انیمیشن آریا است.

فیلشاه

داستان این انیمیشن راجع به فیلی ست که قرار است رئیس گله باشد. اما این فیل برخلاف تصور همه بسیار دست و پا چلفتی است. این انیمیشن در اصل درباره اصحاب فیل و حمله ابرهه به خانه کعبه است که درنهایت به ولادت حضرت محمد (ص) ختم می شود.گروه هنرپویا و هادی محمدیان این بار با انیمیشن فیلشاه به سینماها آمد. انیمیشن ایرانی فیلشاه محصول سال 1396 است و با سرمایه گذاری گروه هنرپویا، بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویر شهر ساخته شده است. این انیمیشن تنها انیمیشنی است که به بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر راه یافته است. انیمیشن فیلشاه در سال 1397 پیروز شد نام پرفروش ترین انیمیشن سینمای ایران را به خود اختصاص دهد.

در این باره بخوانید:

بهترین انیمیشن های دوست داشتنی که به اندازه لیاقتشان دیده نشده اند

بهترین فیلم های کمدی که تا خاتمه سال 2020 منتشر می شوند

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1815

به "کدام انیمیشن های ایرانی را ببینیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام انیمیشن های ایرانی را ببینیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید