چندین باور غلط درباره روغن موتور خودرو

به گزارش کی آنلاین، وبسایت نیسان نوین: هرچند به وجود آمدن اصطکاک در مواردی مانند روشن کردن آتش در دوران غارنشینی انسان های نخستین امری دلخواه و دوست داشتنی به شمار می رفت، اما وجود این مساله زمانی اثر منفی خود را نشان می دهد که ما با قطعات حساس و درهم پیچیده ای روبه رو هستیم که در کنار یکدیگر موتور یک خودرو را به وجود آورده اند.

چندین باور غلط درباره روغن موتور خودرو

نزدیکی زیاد قطعات فولادی به هم که گاه تا اندازه های میلی متری می رسند از یک سو و سرعت فعالیت بسیار زیاد آنها در محیطی بسته به نام بلوکه موتور از سوی دیگر لزوم وجود مایعی را که در سریع ترین زمان ممکن بین اجزای تشکیل دهنده موتور قرار گرفته و وظیفه روانکاری را در این مجموعه به عهده بگیرد بیش از پیش ضروری می نمایاند.

روغن موتور از ترکیب روغن پایه نفتی به اضافه افزودنی ها به دست می آید و وظایف مهمی دارد که عبارتند از: روانکاری (کاهش دهنده اصطکاک بین قطعات)، کاهش سایش قطعات موتور، شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات، آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون، خنک نمودن قطعات داخلی موتور، کارکرد بهینه قطعات متحرک موتور در دماهای مختلف و محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی و ضربه گیری؛ تمام اینها یعنی آب حیات یک خودرو!

در ادامه با ما باشید تا 4 مورد از باورهای غلط در این باره را برای شما توضیح دهیم.

1. ویسکوزیته یا گرانروی بالاتر روغن به معنای محافظت بیشتر از قطعات موتور است

70 درصد از فرسایش موتور هنگام استارت سرد رخ می دهد. روغن رقیق تر با گران روی پایین تر هنگام استارت سرد راحت تر جریان پیدا می نماید و سریع تر به قسمت های حیاتی موتور می رسد. به همین دلیل روغن رقیق تر می تواند به برترین نحو از فرسایش قطعات موتور هنگام استارت سرد جلوگیری کند. علاوه براین گران روی پایین تر باعث افزایش قدرت موتور نیز می گردد زیرا فشار وارد بر پمپ روغن برای انتقال روغن به سرتاسر موتور کاهش می یابد.

با اینکه روغن غلیظ تر با گران روی بالاتر معمولا لایه روغن سفت تری بین قطعات موتور تشکیل می دهد تا از یاتاقان ها محافظت کند، استفاده از ترکیبات شیمیایی پیشرفته در روغن های تازه این امکان را پدید آورده است که حتی با گرانروی پایین تر باز هم محافظت بیشتری ارائه دهند.

البته این به معنای استفاده از روغن رقیق تر برای خودروی صفر کیلومتر نیست! در این زمینه باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. برای برخی از خودروها استفاده از روغن رقیق تر در فصول سرد به وسیله کارخانه سازنده توصیه شده است.

2. هر چقدر مواد افزودنی روغن بیشتر باشد بهتر است

مواد شیمیایی به کار رفته در بسیاری از افزودنی های رایج اثرات مواد افزودنی دیگر را خنثی می نمایند، یعنی این مواد افزودنی باید با یکدیگر هماهنگی کامل داشته باشند تا اثر هر یک از آنها حفظ گردد.

اندازه بیشتر از یک افزودنی خاص نیز لزوما بهتر نیست. به عنوان مثال افزودنی روی یا ZDDP که بسیار رایج است برای استفاده در موتورهایی که میل سوپاپ هایی با تایپیت های تخت دارند توصیه می گردد زیرا لایه محافظی بین بادامک ها و تایپیت ها ایجاد می نماید. با این حال اندازه بیشتر روی به معنای محافظت بهتر نیست بلکه افزودن اندازه بیشتر روی فقط به این معناست که این افزودنی دیرتر تمام شده و اثر پایدارتری خواهد داشت.

3. کاهش اصطکاک یعنی کاهش فرسایش

باور رایج درباره آب بندی یک موتور نو این است که قطعات نو باید با سایش آب بندی شوند. ایرادی که در این باور وجود دارد این است که بیشتر مردم نمی دانند که تفاوت زیادی میان کاهش اصطکاک و کاهش فرسایش وجود دارد. با اینکه هر دو یک مفهوم یکسان به نظر می رسند ولی این طور نیست. یک مثال شاخص در این زمینه افزودنی ZDDP است. استفاده از این افزودنی در فرآیند آب بندی بسیار مهم است. خصوصا اگر خودروی شما میل سوپاپ هایی با تایپیت های تخت داشته باشد استفاده از نوع و اندازه صحیح این افزودنی باعث کاهش فرسایش می گردد. اما ZDDP اصطکاک را کاهش نمی دهد.

روغن های سینتتیک طوری طراحی شده اند که اصطکاک را کاهش دهند ولی موتور خودروی شما به اصطکاک احتیاج دارد تا افزودنی ZDDP در آن اثر کند و بدون اینکه قطعات موتور در طول آب بندی دچار فرسایش شوند، به صورت شیمیایی تماس قطعات با یکدیگر را برقرار کند. روغن های کم اصطکاک (خصوصا روغن های سینتتیک) طوری طراحی شده اند که اصطکاک را کاهش دهند و درنتیجه باعث می شوند موتور خیلی دیرتر آب بندی گردد.

روغن های مخصوص آب بندی با ترکیب شیمیایی مناسب نه تنها از فرسایش بیش ازحد قطعات جلوگیری می نمایند بلکه سریع تماس میان قطعات موتور را برقرار نموده و آنها را آب بندی می نمایند. در این رویکرد فرسایش کمتر شده و موتور سریع تر آب بندی می گردد.

4. روغن های مخصوص خودروهای مسابقه ای همواره برترین نوع روغن هستند

حتی اگر موتور خودروی شما قدرت بالایی داشته باشد و از تعداد زیادی قطعات با فناوری مسابقه ای ساخته شده باشد به این معنا نیست که روغن با فرمول مخصوص مسابقات برترین گزینه ممکن برای آن است.

باید به نوع کاربرد روغن توجه کنید. ازآنجایی که به ندرت پیش می آید رانندگان خودروهای خیابانی و حتی خودروهایی که موتورهایی با عملکرد بالا دارند، پدال گاز را بیشتر از نصف فشار دهند معمولا دمای روغن در این موتورها به اندازه کافی بالا نمی رود که آلودگی های موجود در روغن در اثر حرارت از بین بروند. توجه داشته باشید که روغن های مسابقه ای مواد پاک نماینده یا شوینده بسیار کمی دارند و طراحی آنها طوری است که بعد از چند دور مسابقه باید تعویض شوند بنابراین اگر قانون استاندارد تعویض روغن در خودروهای خیابانی که هر 5000 کیلومتر است را در خصوص روغن های مسابقه ای اجرا کنید خیلی زود آلوده می شوند و درنهایت این آلودگی ها به دیواره های سیلندرها آسیب می رسانند و باعث نفوذ گازهای احتراق درون محفظه روغن و کنترل ضعیف اندازه روغن بین رینگ پیستون و دیواره سیلندر می شوند.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 19 مهر 1403 بروزرسانی: 19 مهر 1403 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2334

به "چندین باور غلط درباره روغن موتور خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چندین باور غلط درباره روغن موتور خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید