پزشکان هرمزگان متعهد به استفاده از کارت خوان در مطب هستند

به گزارش کی آنلاین، رئیس نظام پزشکی هرمزگان با بیان اینکه با ایجاد هجمه های مختلف علیه پزشکان این مردم هستند که متضرر می شوند، اظهار داشت: همه پزشکان در استان متعهد شده اند که به دستگاه کارت خوان مجهز شوند و افراد در صورت هرگونه تخلفی در این زمینه می توانند شکایت های خود را به دادسرای نظام پزشکی اعلام نمایند.

پزشکان هرمزگان متعهد به استفاده از کارت خوان در مطب هستند

به گزارش خبرنگاران، علی جمشیدی در نشست خبری که به مناسبت روز پزشک برگزار گردید، اظهار کرد: قانون جدید نظام پزشکی در سال 83 مصوب شد و بر اساس آن حفظ و حمایت از حقوق بیمار بر حفظ و حمایت از حقوق صنفی ارجحیت دارد.

وی اضافه نمود: 30 درصد حوزه سلامت در دسترس وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است و 70 درصد آن به ارگان های دیگر مربوط است.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان با بیان اینکه سلامت و امنیت دو موضوع مهم و در ارتباط با یکدیگر هستند، توضیح داد: عدم آگاهی یا توهم داشتن آگاهی آفتی است که در بعضی جوامع وجود دارد و رسالت رسانه افزایش آگاهی جامعه به خصوص در حوزه سلامت است.

جمشیدی در مورد نحوه انتخاب هیئت مدیره نظام پزشکی در استان بیان نمود: هیئت نظارتی در تهران متشکل از دادستانی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی، بر روند انتخاب هیئت مدیره در استان ها نظارت دارد؛ در مراکز استان ها نیز هیئت های نظارت و اجرا وجود دارند.

وی ادامه داد: استان ها و شهرستان های دارای بیش از 500 پزشک 17 عضو هیئت مدیره شامل 10 پزشک، دو دندان پزشک، دو داروساز، یک ماما، یک پی اچ دی آزمایشگاهی و یک کارشناس خواهند داشت.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان گفت: استان ها و شهرستان های دارای زیر 500 پزشک 11 عضو هیئت مدیره نظام پزشکی خواهند داشت و استان ها و شهرستان هایی که کمتر از 100 پزشک دارند نظام پزشکی نخواهد داشت.

جمشیدی در تشریح مراحل پیگیری شکایت ها از تعرفه های پزشکی، اقتصادیات، معاینه بیماران و تبلیغات پزشکی بیان نمود: اگر بیماری در مورد اعضای سازمان نظام پزشکی شکایتی داشته باشد بهتر است به دادسرای نظام پزشکی مراجعه کند، چراکه با مراجعه به کلانتری ها مجبور به طی کردن یک سیکل معیوب می گردد.

وی با تأکید بر اینکه در دادسرای نظام پزشکی حقوق بیمار به حقوق پزشک ارجح است، افزود: شکایت های بیماران در شورای حل اختلاف دادسرا، هیئت های بدوی، هیئت های تجدیدنظر، شورای عالی انتظامی موردآنالیز قرار می گیرد.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان اظهار کرد: شکایت ها ابتدا در هیئت بدوی توسط متخصصان و قاضی آنالیز می شوند و در حوزه های تجدیدنظر پرونده ها به سطوح بالای تخصصی ارجاع می شوند.

جمشیدی با اشاره به اینکه مردم باید با مطالعه قوانین نظام پزشکی به حقوق خود واقف شوند، اضافه نمود: در حال حاضر در استان هرمزگان شهرستان های بندرعباس، میناب و توابع، قشم، بندرلنگه هیئت مدیره، هیئت دادسرا و هیئت بدوی دارند و هیئت تجدیدنظر تنها در مرکز استان موجود است.

وی با بیان اینکه پزشکان باید لیست تعرفه ها را در مطب خود نصب نمایند، توضیح داد: امسال تعرفه های پزشکی تنها 6 درصد افزایش داشته و این در حالی است که در بسیاری حوزه ها افزایش چند برابری بوده است؛ امسال حداقل 6 پزشک در بندرعباس به دلیل افزایش هزینه ها و کاهش درآمد، مطب خود را تعطیل نموده و برای کار تمام وقت وارد بخش دولتی شده اند.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان بیان نمود: چندی پیش در گزارش مرکز پژوهش های مجلس با در نظر دریافت تعداد کل پزشکان که 200 هزار نفر هستند، میزان فرار اقتصادیاتی آنان به اشتباه 45 هزار میلیارد ریال اعلام شد و این در حالی است که از این تعداد، فقط 30 هزار نفر دارای مطب بوده و مشمول پرداخت اقتصادیات مستقیم هستند و اقتصادیات سایر پزشکان در بخش های دولتی، از حقوق آنان کسر شده و به خزانه دولت واریز می گردد.

جمشیدی ادامه داد: در استان هرمزگان نیز بر اساس اعلام سازمان امور اقتصادیاتی، پزشکان از بهترین و خوش حساب ترین مودیان اقتصادیاتی هستند و تمامی آنان در مطب های خود کارت خوان داشته و گردش اقتصادی و درآمد آنان روشن و شفاف است.

وی با تأکید بر اینکه با ایجاد هجمه های مختلف علیه پزشکان این مردم هستند که متضرر می شوند، گفت: همه پزشکان در استان متعهد شده اند که به دستگاه کارت خوان مجهز شوند و افراد در صورت هرگونه تخلفی در این زمینه می توانند شکایت های خود را به دادسرای نظام پزشکی اعلام نمایند.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان بیان نمود: هرگونه لوازم آرایشی، بهداشتی و دارویی، حتی در صورت داشتن پروانه بهداشتی باید برای تبلیغ ازنظر محتوایی آنالیز شده و از نظام پزشکی مجوز جداگانه بگیرند که این مسئله حتی در رسانه ملی نیز کمتر رعایت می گردد.

جمشیدی اظهار کرد: در این زمینه نامه نگاری های زیادی با دادسراها، شهرداری و شرکت های دارویی داشته ایم که تاکنون بی نتیجه بوده است.

وی تعداد اعضای نظام پزشکی هرمزگان را یک هزار و 114 نفر گفت که شامل 371 دکترای پزشکی، 153 نفر دکترای دندانپزشکی، سه نفر پی اچ دی، 387 متخصص، 69 نفر فوق تخصص و فلوشیپ و 133 کارشناس پروانه دار است.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان اضافه نمود: از ابتدای امسال تاکنون، 43 پرونده در دادسرای انتظامی، 36 پرونده در هیئت بدوی انتظامی و 20 پرونده در هیئت تجدیدنظر انتظامی ثبت شده و با احتساب پرونده های قبلی درمجموع 110 پرونده در دادسرای انتظامی، هیئت بدوی و تجدیدنظر رسیدگی شده است.

جمشیدی افزود: طبق قانون نظارت روزمره و پیوسته از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است اما دادستان نظام پزشکی به عنوان مدعی العموم این بخش می تواند در تمامی موارد قصور پزشکی به طور مستقیم ورود نموده و اعلام جرم کند.

وی توضیح داد: 25 درصد شکایت ها در هیئت بدوی به صدور کیفرخواست رسیده و برای 41 درصد از موارد رسیده به این هیئت نیز قرار منع تعقیب و برای 11 درصد موارد هم عدم صلاحیت رسیدگی صادر شده و درمجموع 18 درصد از شاکیان نیز رضایت داده یا برای پیگیری شکایت خود مراجعه ننموده اند.

رئیس نظام پزشکی هرمزگان بیان نمود: تعداد شکایت ها در رشته های جراحی زنان نسبت به سایر رشته ها بیشتر بوده و حدود 18 درصد از موارد را شامل می گردد و علت آن می تواند به دلیل فراوانی تعداد پزشکان و همچنین مراجعین این بخش و همچنین ویژگی های خاص این رشته باشد.

جمشیدی گفت: پزشکان عمومی و متخصصان ارتوپدی، متخصصان قلب، گوش و حلق و بینی و اطفال در رده های بعدی وصول شکایت های مردمی بوده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 276

به "پزشکان هرمزگان متعهد به استفاده از کارت خوان در مطب هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پزشکان هرمزگان متعهد به استفاده از کارت خوان در مطب هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید