واژه هایی که مردم ساخته اند

به گزارش کی آنلاین، در حالی که عده ای معتقدند واژه های طولانی اقبال چندانی برای ماندگاری در میان مردم ندارند، گفته می گردد که اتفاقا واژه هایی طولانی مانند سیب زمینی سرخ نموده و قاشق چای خوری به وسیله مردم ساخته و ماندگار شده اند.

واژه هایی که مردم ساخته اند

به گزارش خبرنگاران، یوسف سعادت، پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی در صفحه خود در این باره نوشته است: گاهی گفته می شه فلان واژه طولانیه و بختی برای جا افتادن نداره؛ یعنی فکر می کنن واژه های طولانی به طبع فارسی زبانان خوش نمی آن. سیب زمینی سرخ نموده واژه طولانی ایه که اتفاقا خود مردم درستش کردن؛ یعنی لابد با طبع صاحبان فارسی جوره.

او در عین حال آورده است: اصطلاح طولانی قاشق چای خوری را مردم ساخته اند ولی بر خلاف نامش با آن چای نمی خورند، بلکه چای را هم می زنند تا برای خوردن آماده گردد. این واژه گزینی مردمی به خوبی نشان می دهد که از نظر صاحبان زبان نیازی نیست لغتی عملکرد دقیق پدیده ای را برساند و وجوه نسبتی در این میان کافی است.

اصطلاح قاشق چای خوری را احتمالا با گرده برداری از نام آن در زبان های فرنگی و از لحاظی به قیاس اصطلاح قاشق غذاخوری ساخته اند.

سعادت به جگرکی به اسم دیگر واژه ای که به وسیله مردم ساخته شده، اشاره نموده و نوشته است: واژه جگرکی را مردم ساخته اند. در جگرکی فقط جگر نمی فروشند؛ قلوه، دل، چنجه، کوبیده و جوجه کباب هم می فروشند. این واژه گزینی مردمی به خوبی نشان می دهد که از نظر صاحبان زبان قرار نیست یک اصطلاح رساننده همه ابعاد و ویژگی های پدیده ای باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مهر 1400 بروزرسانی: 20 مهر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1817

به "واژه هایی که مردم ساخته اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واژه هایی که مردم ساخته اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید