واقعیت های چاپ افست؛ قبل از چاپ باید بخوانید!

به گزارش کی آنلاین، هر کس که به نوعی به خدمات چاپ احتیاج پیدا می نماید، غالباً با ایدۀ چاپ افست روبرو می گردد. اگرچه فناوری اصلی این روش چاپ به سال 1875 مربوط می گردد، اما در واقع تعداد کمی از افراد وجود دارند که فرآیندهای اساسی آن را درک می نمایند.

واقعیت های چاپ افست؛ قبل از چاپ باید بخوانید!

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ تعداد کم از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

ماشین چاپ افست 40 اینچی میتسوبیشی

با توجه به اینکه چاپ دیجیتال به عنوان یک فناوری بحث برانگیز هم اکنون سهم کوچک اما روزافزونی از تریلیون ها صفحه از مطالب چاپ شده در هر سال را به خود اختصاص می دهد، سردرگمی در خصوص چاپ افست به عنوان یک روش قابل استفادۀ امروزی امری اجتناب ناپذیر است. سؤالات متداولی که در ادامه ذکر شده، اصول فناوری چاپ افست را شرح داده و سعی در رفع کردن بعضی برداشت های غلط از این فناوری در مقایسه با چاپ دیجیتال را دارد.

سؤالات متداول در خصوص چاپ افست

نحوۀ عملکرد چاپ افست به چه صورت است؟

فرایند چاپ افست متکی بر این واقعیت است که آب و بعضی جوهرهای خاص با هم مخلوط نمی شوند. متن و تصاویر ابتدا با استفاده از روش های گوناگون، معمولاً به وسیله یک فرایند شیمیایی شبیه به ساخت فیلم، روی صفحات (زینک یا پلیت چاپ) قرار می گیرند. سپس آب و جوهر به طور متناوب روی این صفحه ها اعمال می گردد، در حالی که جوهر در قسمت های تصویر و آب روی هر چیز دیگر می چسبد. سپس تصاویر روی صفحه به وسیلۀ یک ورق لاستیکی به نام بلانکت می چرخند یا پوشانده می شوند، و از روی بلانکت، تصویر به خمیر کاغذ منتقل می گردد.

سپس این فرایند به طور جداگانه برای رنگ های مختلف تکرار می گردد. رنگ ها به عنوان نقاط میکروسکوپی استفاده می شوند، که در ابعاد مختلفی آمیخته شده اند به طوری که چشم انسان آنها را به عنوان سایه ها و رنگ های مختلف تفسیر می نماید. صفحه به هیچ وجه جوهر را مستقیماً روی کاغذ منتقل نمی نماید، از این رو اصطلاح افست برای این نوع چاپ به کار میرود.

نمودار زیر چگونگی فرایند چاپ افست را نشان می دهد:

  1. کاغذ، 2. چاپگر افست، 3. داخل چاپگر، 4. محصول نهایی

هزاران تنوع مختلف در خصوص این مفهوم واحد وجود دارد. تا زمانی که جوهر روی بلانکت و سپس روی کاغذ منتقل گردد، این فرایند تحت تعریف چاپ افست قرار می گیرد.

آیا چاپ افست یک فناوری منسوخ و از رده خارج است؟

- اگرچه چاپ افست از مدت ها قبل وجود داشته، اما قطعاً هنوز هم یک فناوری مناسب است و بیش از 90٪ از کل مواد چاپی در جهان به وسیله این روش فراوری می گردد. چاپگرهای افست مدرن بسیار کارآمدتر هستند و تقریباً هیچ شباهتی به نمونه های موجود در اواخر قرن بیستم ندارند، اگرچه اصول اساسی آنها ثابت و بدون تغییر مانده است.

من در جایی خوانده ام که چاپ افست ارزان تر از چاپ دیجیتال است، اما بعد شخصی به من گفت که این حرف دقیقاً درست نمی باشد. پس واقعیت چیست؟

- حقیقت کمی پیچیده تر است. به یاد داشته باشید که بیش از 90٪ چاپ جهان با فرآیندهای افست انجام می گردد و این امر تصادفی نیست. به طور کلی، چاپ افست چندین برابر از چاپ دیجیتال ارزان تر است، در هر قطعه - به شرط اینکه در خصوص یک تیراژ چاپ تقریبا بالا صحبت کنیم.

ممکن است قیمت تمام شده بسته به ماشین آلات، موجودی، هزینۀ کار و متغیرهای دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی گران ترین بخش فرآیند چاپ افست مربوط به خود چاپ نیست بلکه تنظیم صفحات است.

تنظیم صفحات، حتی اگر به یاری رایانه صورت گیرد، می تواند یک کار خسته نماینده و وقت گیر باشد. اگر فقط یک چاپ کوتاه مدت یا تیراژ کم داشته باشید، نمی توانید سود کافی را با توجه به هزینه های تنظیم این صفحات چاپی به دست آورید. یک صفحۀ آلومینیومی که به درستی تنظیم شده می تواند برای فراوری چندین میلیون صفحۀ چاپ شده با اندازۀ استاندارد مناسب باشد. اما فراوری در ابعاد کوچک مانند تنها چند صد چاپ ممکن است از چاپ دیجیتال گران تر تمام گردد. علاوه بر آن چاپگرهای دیجیتال احتیاجی به صفحات ندارند و می توانند مستقیماً فایل ها را چاپ نمایند و زمان لازم برای تنظیم را کاهش می دهند.

با در نظر دریافت ریسک تعمیم افراطی باید گفت، چاپ های تیراژ کمتر تقریباً همیشه در چاپ دیجیتال ارزانتر هستند، و چاپ های در تیراژ بالاتر تقریباً با چاپگرهای افست مقرون به صرفه تر است. اندازۀ تیراژ چاپ که در آن چاپ افست ارزان تر می گردد کاملاً به مدل های مقایسه شدۀ چاپگر افست و دیجیتال و سایر متغیرهای مربوط به هزینه بستگی دارد.

من شنیده ام که چاپ دیجیتال بهتر از چاپ افست است. آیا این حرف درست است؟

همه چیز به منظور شما از معیار رجحان بستگی دارد. هیچ فناوری واحدی بر فناوری دیگر رجحان ندارد. همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، فناوری های دیجیتال و افست بسته به اندازۀ تیراژ چاپ، هریک از بعضی مزایای مالی برخوردارند.

وقتی صحبت از کیفیت چاپ می گردد، فرایند چاپ افست به طور کلی چاپ های یکنواخت تری فراوری می نماید، مشروط بر اینکه چاپگرها توسط پرسنل مجرب اداره شوند. چاپگرهای دیجیتالی چاپ هایی فراوری می نمایند که در ابتدا و انتهای چاپ متفاوت است. این امر اغلب به دلیل تغییر خصوصیات جوهر در اثر گرمای بیش از حد نازل ها یا زمان اضافی قراگیری اجزای جوهر و چندین عامل دیگر صورت می گیرد. اکنون به لطف بهبود فناوری، نگرانی بسیار کمتری در این زمینه وجود دارد. اگرچه امروزه برای چاپ های تیراژ کم، چاپگرهای دیجیتال نیز چاپ های بسیار مطلوبی را فراوری می نمایند.

چاپگرهای دیجیتال احتیاجی به صفحه یا گراور ندارند و به همین ترتیب تنظیمات آنها بسیار سریعتر از چاپگرهای افست است. بیشتر کارهای چاپی که به زمان تکمیل بسیار سریع احتیاج دارند، عموماً از فناوری چاپ دیجیتال استفاده می نمایند.

تصمیم به استفاده از چاپ افست یا دیجیتال فقط به احتیاج شما در آن لحظه بستگی دارد.

آیا استفاده از چاپگر افست به معنی دشوارتر شدن چاپ فایل ها از روی رایانۀ من است؟

- خیر. رایانه ها همیشه به صورت همراه با چاپگرهای افست استفاده می شوند، بیشتر در خصوص تنظیم صفحات چاپ. با توجه به اینکه تنظیم صفحات چاپ به زمان احتیاج دارد، آیا چاپ افست سخت تر است؟ در صورت وجود خدمات چاپ مجرب، خیر. آیا این نوع چاپ در مقایسه با چاپ دیجیتال زمان بیشتری طول می کشد؟ به طور کلی، بله

این چاپ افست CMYK که من درحال خواندن دربارۀ آن هستم، چیست؟ آیا از RGB بهتر است؟

- ابتدا اجازه دهید مروری بر آنچه در واقع این علامت های اختصاری نشان می دهند، داشته باشیم. CMYK مخفف Cyan (فیروزه ای)، Magenta (ارغوانی)، Yellow (زرد) و Black (مشکی) است که برای رنگ های فیروزه ای، ارغوانی و زرد از حرف اول آنها و برای رنگ مشکی جهت عدم اشتباه دریافت با رنگ Blue (آبی) از حرف آخر آن یعنی k استفاده شده است. RGB مخفف Red (قرمز)، Green (سبز)، Blue (آبی) است. هر دو مدل رنگی هستند که با ترکیب اجزای رنگ در مقادیر مختلف برای بدست آوردن رنگ های مطلوب کار می نمایند.

RGB پرکاربردترین مدل رنگی برای مانیتورها و سایر نمایشگرهای الکترونیکی است. محتمل است همین الان در حال خواندن این مطلب به وسیله صفحه نمایشی که از RGB استفاده می نماید باشید. از طرف دیگر CMYK بیشتر در انواع فرآیند چاپ از جمله چاپ افست و دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت این است که نمایشگرهای الکترونیکی رنگ های مختلف نور را تصویر نموده و و ترکیب می نمایند، در حالی که چاپگرها رنگدانه ها را ترکیب نموده و روی خود کاغذ (که معمولاً سفید رنگ است) جذب می نمایند. از آنجا که فرایندها بسیار متفاوت هستند، نمی توان آنها را به طور مستقیم مقایسه کرد.

چالش های موجود متفاوت است و در حالی که RGB می تواند رنگ های بیشتری را در طیف مرئی بازفراوری کند، CMYK از نظر فنی قابلیت چاپ بسیار راحتی دارد. وجود کارتریج جداگانۀ جوهر سیاه این مدل رنگ (CMYK) را بسیار مالی تر می نماید، از آنجا که رنگ ها لازم نیست که خیلی اوقات مخلوط شوند. همچنین، RGB و CMY (بدون سیاه) به خودی خود نمی توانند به رنگ سیاه بسیار تیره در چاپ برسند. متن نیز به طور معمول به مقدار زیادی جوهر سیاه احتیاج دارد و این امر CMYK را به یک مدل رنگی بسیار جذاب تر برای چاپگر تبدیل می نماید.

تأیید صحت فرآیند رنگی که چاپگر شما از آن استفاده می نماید، مهم است، زیرا در بیشتر چاپگرهای افست رنگی، فایل های موجود در RGB برای پردازش باید به CMYK تبدیل شوند.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1544

به "واقعیت های چاپ افست؛ قبل از چاپ باید بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت های چاپ افست؛ قبل از چاپ باید بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید