مطرح شد تهدید سیل و سونامی برای نیمی از جمعیت دنیا تا 2030

به گزارش کی آنلاین، هر ساله در تاریخ 5 نوامبر روز جهانی آگاهی از سونامی گرامی داشته می گردد.

مطرح شد تهدید سیل و سونامی برای نیمی از جمعیت دنیا تا 2030

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دسامبر سال 2015 میلادی، 5 نوامبر را به عنوان روز دنیای آگاهی از سونامی تعیین کرد.

روز دنیای آگاهی از سونامی به پیشنهاد ژاپن و به منظور دعوت از کشورها، نهادهای بین المللی و جامعه مدنی برای افزایش آگاهی نسبت به سونامی و به اشتراک گذاشتن روینمودهای نوآورانه برای کاهش خطرات ناشی از وقوع این بلای طبیعی تعیین شد.

به گزارش سایت اطلاع رسانی یونسکو (UNESCO)، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو (IOC-UNESCO) در کوشش است تا آسیب پذیری منطقه ها ساحلی را در برابر وقوع سونامی در چهار حوزه اقیانوسی کاهش دهد.

بر اساس تخمین ها، تا سال 2030 میلادی، حدود 50 درصد از جمعیت دنیا در معرض خطر سیلاب قرار خواهند گرفت. بعلاوه در 100 سال گذشته نیز وقوع 58 سونامی باعث جان باختن بیش از 260 هزار نفر شده است.

شدیدترین سونامی در سال 2004 میلادی در اقیانوس هند اتفاق افتاده که بر اساس آمارهای رسمی باعث جان باختن حدود 227 هزار تن در 14 کشور دنیا شده است.

کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو طی سال های گذشته مجموعه ای از فیلم های آموزشی را به منظور افزایش آگاهی در خصوص سونامی در میان بیش از 700 میلیون نفر از جمعیت دنیا که در منطقه ها ساحلی کم ارتفاع و جزایر کوچک زندگی می نمایند، منتشر نموده است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، توسعه همکاری های بین المللی بین کشورهای در حال توسعه یاری می نماید تا 100 درصد جوامعِ در معرض خطر سونامی تا سال 2030 میلادی برای مقابله با این بلای طبیعی آماده و مقاوم شوند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1879

به "مطرح شد تهدید سیل و سونامی برای نیمی از جمعیت دنیا تا 2030" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطرح شد تهدید سیل و سونامی برای نیمی از جمعیت دنیا تا 2030"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید