ردپای پسامدرنیسم در نمایشنامه خواب هفتم دیده می گردد

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در گلستان، آیین رونمایی، نقد و جشن امضا کتاب نمایشنامه خواب هفتم به قلم حمیدرضا میرزایی زاده با حضور لاچن علاقی به عنوان منتقد و جمعی از اهل قلم و دوستداران ادبیات نمایشی در شامگاه سه شنبه 26 اسفندماه در آکادمی تخصصی هنرهای نمایشی ری را در شهرستان گنبدکاووس برگزار گردید.

ردپای پسامدرنیسم در نمایشنامه خواب هفتم دیده می گردد

در ابتدای مراسم حمیدرضا میرزایی زاده نمایشنامه نویس، بازیگر ، کارگردان تئاتر، شاعر، داستان نویس و مدیر آکادمی هنرهای نمایشی ری را، درباره اثر منتشر شده است، گفت: نمایشنامه خواب هفتم به همت انتشارات شهدای نینوا در قطع پالتویی و در 58 صفحه روانه بازار نشر شده است.

میرزایی زاده که دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است و تا به امروز کتاب هایی در حوزه شعر، داستان و نمایشنامه با عناوینی چون از کدامین سمت می آیی جاده های آسمان، جاده ای تا پوتین های من، آسمانی ها، پلک بزن، و شش پنجره مایل به همواره از او منتشر شده، درباره کتابش اضافه کرد: داستان این اثر یک دوستی قدیمی بین دو رزمنده است، یک رزمنده ترکمن به نام امان محمد و یک رزمنده اهل شهرستان مینودشت (از اقوام حاجیلری) در منطقه ای که هر آن خطر حمله دشمن وجود دارد و حفاظت از یک پل استراتژیک برعهده آن ها است و آن ها تا به آخر با یکدیگر می مانند و حماسه ای ماندگار می سازند.

وی با اشاره به اینکه پیوند این دو قومیت در نمایشنامه برای هدفی مشترک، صحنه های بسیار دلپذیر و تاثیرگذاری را ساخته است، ادامه داد: شوخ طبعی این دو رفیق در کنار موقعیت جنگی، شرایط خاصی را ایجاد نموده است. همچنین در کنار خمپاره و دوشکا و ترکش، شعر و شاعری نیز در بین سنگرها و به وسیله بی سیم در جریان بوده که نشانه ای از حضور زندگی در میان جنگ است.

حمیدرضا میرزایی زاده ضمن قدردانی از مدعوین و مهمانان،درباره پلی که در این اثر دستمایه خلق درامش قرار گرفته، گفت: پل سابله، پل بین دو شهر سوسنگرد و بُستان معروف به دروازه جنگ، مدنظرم در این نمایشنامه است.

در ادامه لاچن علاقی دانش آموخته دکترای ادبیات و مدرس دانشگاه که به عنوان منتقد در این آیین حضور داشت، درباره نمایشنامه خواب هفتم گفت: در خصوص سبک نگارش نمایشنامه باید بگویم ردپای پسامدرنیسم در آن دیده می گردد. همچنین سیال بودن داستان و تداعی آزادی که از جریان سیال ذهن شخصیت ها در نمایشنامه نشأت می گیرد، همگی جذابیت خاصی به اثر داده است.

وی اضافه کرد: روایت داستان تعلیق قابل قبولی دارد و خواننده را کاملا جذب می نماید. برای کسانی که چنین موقعیت هایی را در جبهه تجربه نموده اند بسیار ملموس است و برای آن هایی که فقط به وسیله این نوشته دارند آشنا می شوند هم دور از تصور نخواهد بود.

علاقی با اشاره به اینکه من در ابتدا وقتی نام خواب هفتم را دیدم به یاد هفت خوان رستم افتادم، بعد خواب هفت پادشاه یادم افتاد و در تمام داستان به دنبال این دو می گشتم؛ امّا ماجرای خواب هفتم ورای این دو است، گفت: این اثر خوابی است که پس از آن پروانه می شوید و از این خاک رهایی می یابید.

وی ادامه داد: در خصوص وقایع، مکان ها و شعرهای ترکمنی هم بگویم که همگی واقعیت دارند و قابل استناد هستند. من کاملاً در جریان پیگیری های آقای میرزایی زاده عزیز بودم که با چه دقتی به دنبال نسخة متقنی از دیوان مختومقلی می گشتند تا اشتباهی رخ ندهد. حتی اشاراتشان به پرداخت پول به کومله ها در ازای آزادی اسیر و بمباران شیمیایی در منطقه جنگی ای که داستان در آن رخ می دهد همگی سندیت تاریخی دارند و فقط زاده ذهنشان نیست.

یادآوری می گردد در انتها آیین رونمایی، نقد و جشن امضا کتاب نمایشنامه خواب هفتم مراسم جشن امضای کتاب برگزار گردید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 1597

به "ردپای پسامدرنیسم در نمایشنامه خواب هفتم دیده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ردپای پسامدرنیسم در نمایشنامه خواب هفتم دیده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید