جشن نوسره چیست؟

به گزارش کی آنلاین، خبرنگاران : ایرانیان با برگزاری جشن نوسره خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشن بزرگ سده آماده می کردند.

جشن نوسره چیست؟

جشن های باستانی زیاد و متنوعی در ایران از دیرباز برگزار می شد. یکی از این جشن ها جشن نوسره نام دارد. جشن نوسره 5 روز قبل از جشن بزرگ سده برگزار می گردد. ایرانیان با برگزاری این جشن خود را برای برگزاری هرچه باشکوه تر جشن بزرگ سده آماده می کردند.

به گزارش خبرنگاران، جشن های ایرانی به جشن های ملی و مردمی گفته می گردد که ریشه تاریخی ایرانی دارند و از دوران باستان تا به امروز رسیده اند. بعضی از این جشن ها کم و بیش زنده هستند. جشن های زنده به جشن هایی گفته می گردد که بنا به سنت تاریخی در میان مردم رایج است (مانند جشن نوروز) و جشن های فراموش شده به جشن هایی گفته می گردد که بنا به سنت تاریخی برگزار نمی شوند(مانند جشن بهاربد)، اما ممکن است کوشش هایی برای احیای بعضی از آنها رواج داشته باشد.

بعضی از ویژگی های عمومی جشن های ایرانی

آنالیز جشن های ایرانی و زمان برگزاری آن ها نشان دهنده ویژگی هایی مشترک در میان همه آن هاست. نخست اینکه تقریباً همگی در پیوند با پدیده های طبیعی و کیهانی و اقلیمی هستند و به همین علت کوشش شده است تا زمان برگزاری آنها هر چه بیشتر با تقویم طبیعی منطبق باشد. دوم اینکه تقریباً هیچکدام از جشن های ایرانی برگرفته از دستورهای دینی نیستند. با اینکه همیشه پیروان ادیان گوناگون کوشش نموده اند که بعضی از آنها را مراسم دینی خود معرفی نمایند؛ اما نمی توان آنها را متعلق به هیچ دینی دانست. سومین ویژگی جشن های ایرانی گردهمایی ها و مراسم ایرانی در این است که با سرور و شادی همراه هستند و غم و اشک و گریه در آن ها جایی ندارد. و چهارمین ویژگی جشن ها و مراسم ایرانی در احترام و پاسداشت همه مظاهر طبیعت است. در هیچکدام آیین های ایرانی اثری از خشونت و بدرفتاری نسبت به گیاهان و حیوانات دیده نمی گردد. بلکه حتی با آیین هایی همراه است که به انگیزه پاکیزگی و پاسداری از محیط زیست برگزار می گردد. پنجمین ویژگی های عمومی جشن های ایرانی در گستردگی مراسم است. ایرانیان جشن ها و آیین های میهنی خود را به گونه ای یکپارچه و با همبستگی و همزیستی شگفت انگیزی برگزار نموده و تفاوت های قومی و دینی و زبانی را عامل بازدارنده این یگانگی نمی دانسته اند.

جزئیات جشن نوسره

جشن نوسره پنج روز قبل از جشن بزرگ سده برگزار می گردد، ایرانیان با برگزاری این جشن خود را برای برگزاری هر چه باشکوه تر جشن بزرگ سده آماده می کردند.

از آداب برگزاری جشن نوسره برپایی آتش و خواندن نیایش و دعا در درگاه حق است، در روایت ها آمده که با برگزاری این مراسم بزرگان دینی و مذهبی و مسئولان با برنامه ریزی و ایجاد آمادگی برای جشن سده به هر چه باشکوه تر برگزار شدن آن می پرداختند.

روز پنجم از هر ماه به سپندارمذ در آیین باستان پارسی نسبت داده شده است که(به مناسبت سبزنمایندگان زمین و سبز شدن زمین) به منظور ستایش و قدردانی زنان، این روز را در ماه به گرامیداشت زنان اختصاص داده اند.

منبع: رکنا
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2002

به "جشن نوسره چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن نوسره چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید