به غار فرهاد پناه ببرید

به گزارش کی آنلاین، دست کند فرهاد، دخمه ای تاریخی و چند هزار ساله بالای کوهی در اطراف شاهین دژ است که با الهام از داستان شیرین و فرهاد به غار فرهاد معروف گردیده و بی شک یکی از جاذبه های گردشگری این شهر محسوب می گردد.

به غار فرهاد پناه ببرید

به گزارش خبرنگاران، دست کند فرهاد یکی از جاذبه های گردشگری معروف شهر شاهین دژ به شمار می آید و در فاصله 16 کیلومتری شمال غرب شاهین دژ و در روستای سرسب از دهستان محمودآباد بخش مرکزی شهرستان واقع شده است. زبان گفتاری مردم این روستا کردی سورانی است.

این دست کند با توجه به سفال های تاریخی کشف گردیده در محوطه اطرافش مربوط به هزاره اول دوره ایلخانی است و سال 81 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این دخمه تاریخی که قدمت چندین هزار ساله دارد، در بالای کوهی قرار گرفته است و دارای سه طبقه از کف زمین و 5 اتاق تو در تو است که توسط تونلی به هم وصل هستند همچنین پنجره ها و طاقچه هایی در این اتاق ها حجاری گردیده و ستونهای کنده گردیده از سنگ در قسمت جلوی دخمه وجود دارد که با ظرافت خاصی کنده کاری گردیده و به آن شکل داده گردیده است.

طبیعت زیبای اطراف دخمه از مناطق دیدنی شهرستان شاهین دژ بشمار می آید ولی به علت مسافت زیاد و شوسه و مالرو بدون مسیر عده کمی از این بنای تاریخی قدیمی دیدن می نمایند.

روستاییان این منطقه از گذشتگان دور به این مجموعه منحصر به فرد بهم پیوسته با الهام از داستان شیرین و فرهاد و کندن کوه توسط آنان، به این دست کند تاریخی غارفرهاد می گویند. زمان ساخت آن دقیقاً معلوم نیست و اهالی منطقه این دست کند را به زمان های بین 3000 و 3500 سال قبل نسبت می دهند.

این مجموعه در دل کوه کنده گردیده که بیشتر برای جلوگیری از هجوم اقوام مختلف و در واقع پناهگاهی برای مردم یا حاکم آن دیار بوده است. این دست کند داری ورودی بزرگی شبیه به ایوان است و نکته جالب درباره این ایوان وجود چشمه آب خنکی است که از بالای کوه و با استفاده از آبراه به این ایوان راهنمایی گردیده است. در اتاق بالای ان شواهدی از وجود نوعی پرستشگاه نیز وجود دارد.

شاهین دژ از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی آذربایجان غربی واقع گردیده که از شمال و شمال غربی به شهرستان میاندوآب، از غرب به شهرستان بوکان و از شرق به شهرستان تکاب و روستاهای تابعه مراغه وقره آغاج هشترود از جنوب استان کردستان محدود است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 33

به "به غار فرهاد پناه ببرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به غار فرهاد پناه ببرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید