ایرباس با قلب یخ زده این هواپیما آسمان را فتح می نماید

به گزارش کی آنلاین، ایسنا نوشت: هواپیماهای تازه شرکت ایرباس در آینده با سوخت هیدروژن که در دمای منفی 253 درجه سانتیگراد نگه داشته می گردد، به پرواز درمی آیند و این شرکت هم اکنون در حال توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی است.

ایرباس با قلب یخ زده این هواپیما آسمان را فتح می نماید

بر اساس اعلام شرکت ایرباس، این شرکت در حال مهندسی مخازن ذخیره هیدروژن برودتی نو برای پشتیبانی از هواپیماهای آینده است که با سوخت هیدروژن مایع کار می نمایند.

ایرباس این هواپیماها را قلب های سرد می نامد و در مرکزیت برنامه هواپیماهای نو مبتنی بر هیدروژن خود موسوم به ZEROe قرار دارند.

این شرکت در وبلاگ خود آورده است: هیدروژن کلید مأموریت ما برای عرضه هواپیماهای فاقد آلایندگی به بازار تا سال 2035 است، اما باید در دمای فوق العاده سرد منفی 253 درجه سانتی گراد ذخیره گردد. استفاده از این فناوری به معنای توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی خلاقانه و نوآورانه است. خوشبختانه ما تیم هایی در شرکت خود داریم که مجموعه ای از مهارت ها را برای ایجاد آنها دارند.

ایرباس در ادامه شرح می دهد که دو فناوری اساسی وجود دارد که یک هواپیما را قادر می سازد مستقیماً با هیدروژن پرواز کند: نیرو دادن به موتور با احتراق هیدروژن به وسیله موتورهای توربین گاز اصلاح شده یا استفاده از سلول های سوختی هیدروژنی برای ایجاد نیروی الکتریکی. گزینه دیگر نیز یک رویکرد ترکیبی است که از ترکیبی از هر دو فناوری استفاده می نماید.

هیدروژن باید خیلی سرد نگه داشته گردد

ایرباس می گوید: صرف نظر از این گزینه ها، پای یک موضوع ثابت در میان است و آن این که هیدروژن باید بسیار سرد نگه داشته گردد. هیدروژن در چنین هواپیمایی باید در دمای منفی 253 درجه سانتیگراد نگهداری گردد و در تمام طول پرواز به طور مداوم این دما حتی زمانی که مخازن خالی می شوند، حفظ گردد.

به همین علت است که مخازن ذخیره سازی هواپیماهای هیدروژنی جزء ضروری و حیاتی پروازهای آینده با سوخت هیدروژن هستند. با این حال، مهندسی آنها سخت است، زیرا کاملاً متفاوت از هواپیماهای سنتی هستند.

ایرباس برای توسعه این مخازن حدود 15 ماه پیش مرکز توسعه انتشار صفر(ZEDCs) را در نانت فرانسه و برمن آلمان تأسیس کرد که مسئولیت پیشبرد این فناوری نو را بر عهده دارند. مخازن در نانت فراوری می شوند و جعبه های سرد که وظیفه به شکل گاز درآوردن هیدروژن مایع را بر عهده دارند، در برمن فراوری می شوند.

کریس ردفرن رئیس بخش ساخت این مخازن می گوید: این یک گواه واقعی بر کار تیمی در سراسر سایت های ما است که شاهد فراوری اولین مخزن به این سرعت باشیم. ما می خواهیم این مخازن را برای کارایی بیشتر بهینه کنیم و ردپای زیست محیطی آن را کاهش دهیم. هرچه باشد، یک هواپیمای بدون آلایندگی باید در طول چرخه عمر خود تا حد امکان نزدیک به انتشار آلایندگی صفر باشد.

قدم های بعدی

مهندسان ایرباس می گویند که قدم بعدی این است که به نمونه اولیه با دید انتقادی نگاه کنیم و از خود بپرسیم که چه کاری را می توانیم بهتر انجام دهیم. این گروه، بینش و داده های آزمایشی را از مدل اول جمع آوری می نماید تا روی نمونه اولیه دوم کار کند که با هیدروژن پر می گردد.

اهداف اصلی گروه سازنده این مخازن به حداکثر رساندن فضا، بهبود عملکرد و ساده سازی فرآیند فراوری است. ساخت و آزمایش این نمونه اولیه حدود یک سال دیگر طول می کشد و هدف نهایی این است که تا سال های 2026 تا 2028 یک مخزن آماده نصب در هواپیمای A380 باشد.

ایرباس در سرانجام گفت: این پروژه، پروازهای ما را متحول می نماید و پایداری را به خط مقدم صنعت می آورد. ما مدام در پی استفاده از فناوری های نوآورانه هستیم تا به ما یاری نمایند به هدف خود در ارائه هواپیماهای بدون آلایندگی به بازار تا سال 2035 دست یابیم.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 آذر 1401 بروزرسانی: 7 آذر 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2171

به "ایرباس با قلب یخ زده این هواپیما آسمان را فتح می نماید" امتیاز دهید

2 کاربر به "ایرباس با قلب یخ زده این هواپیما آسمان را فتح می نماید" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرباس با قلب یخ زده این هواپیما آسمان را فتح می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید