واقعیت مجازی به جنگ اعتیاد می رود!

به گزارش کانلاین، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدید خود دریافتند که شاید بتوان با یاری واقعیت مجازی، به کنترل خاطرات مرتبط با مصرف مواد مخدر یاری کرد.

واقعیت مجازی به جنگ اعتیاد می رود!

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش کانلاین و به نقل از ساینمگ، شمار مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد دارو در کشورهای بسیاری افزایش یافته و در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است. بیشتر موارد مرگ و میر که حدود 68 درصد هستند و در سال 2017 اتفاق افتاده اند، ناشی از مصرف مواد مخدر بوده اند. گزارش ها حاکی از این هستند که در سال 2018، حدود 10 میلیون آمریکایی که 12 سال یا بیشتر داشته اند، به سوء مصرف مواد مخدر پرداخته اند.

آنالیز پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن(WashU) نشان می دهد که شاید نتایج آزمایش هایی که با واقعیت مجازی انجام شده اند، بتوانند به از بین بردن چرخه اعتیاد یاری نمایند.

خاطرات مرتبط با مصرف مخدر از جمله مکان مصرف و افرادی که هنگام مصرف در آن مکان حضور داشته اند، می توانند به اشتیاق و در نهایت مصرف دوباره مخدر منجر شوند. پژوهشگران دانشگاه واشنگتن به سرپرستی دکتر سیدنی ویلیامز(Sidney Williams) در پروژه جدید خود، از واقعیت مجازی استفاده کردند تا نحوه شکل گیری این خاطرات را آنالیز نمایند.

در این آنالیز، به موش هایی که در معرض یک بازی ویدئویی مبتنی بر واقعیت مجازی قرار گرفته بودند، آموزش داده شد تا ارتباطی را بین یک اتاق خاص و مورفین برقرار نمایند. موش ها، خاطراتی را از آن محیط شکل دادند که با شرایط عاطفی، اجتماعی، مکانی یا زمانی یک رخداد در ارتباط بود.

پژوهشگران دریافتند سلول های خاصی که در مغز قرار دارند و یک نقشه روحی از محیط را تشکیل می دهند، در زمان های خاصی فعال می شوند. این الگو، در اتاق مرتبط با مرفین، متفاوت بود. آنها نوع خاصی از سلول ها موسوم به سلول های پلیس(Place cells) را که در ناحیه هیپوکامپ قرار دارند، آنالیز کردند. ناحیه هیپوکامپ، بخشی از مغز است که با شکل گیری خاطرات ارتباط دارد.

پژوهشگران در این آزمایش ها، کاهش قابل توجهی را در سلول های پلیس مشاهده کردند و دریافتند هنگامی که موش ها در اتاق به دنبال مرفین هستند، تعداد سلول های پلیس در آنها کاهش می یابد و فعالیت سلول های باقیمانده، به طور انتخابی صورت می گیرد.

این پژوهش نشان می دهد که شاید مکانیسم های عصبی مرتبط با مصرف دارو بتوانند قدرت و تاثیر این خاطرات را شرح دهند. یافته ها حاکی از این هستند که ممکن است بتوان با هدف قرار دادن خاطرات مرتبط با مصرف مواد مخدر، امکان اشتیاق و بازگشت دوباره به مواد مخدر را فراهم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 604

به "واقعیت مجازی به جنگ اعتیاد می رود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیت مجازی به جنگ اعتیاد می رود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید