عکس میدان مشق تهران 100 سال قبل، چه کسی نخستین عکس هوایی تهران را ثبت کرد

به گزارش کی آنلاین، اولین عکس هوایی تهران که از آن به عنوان عکس هوایی تهران قدیم نیز یاد می گردد به وسیله یک خلبان سوئیسی به نام والتر میتل هولتسر Walter Mittelholzer در سال 1303 گرفته شد.

عکس میدان مشق تهران 100 سال قبل، چه کسی نخستین عکس هوایی تهران را ثبت کرد

به گزارش همشهری آنلاین، عکس های هوایی که عکاس سوئیسی از ایران قدیم گرفته است سند مهمی از تاریخ این کشور را با خود همراه دارد. سال 1302 خورشیدی دولت ایران با شرکت هواپیمایی یونکرس قراردادی بست و نمایندگی این کمپانی در تهران را بنیاد نهاد و با واردکردن چند هواپیما، خطوط هوایی تهران، مشهد، شیراز، بندر انزلی و بوشهر برقرار شد. وظیفه اصلی این هواپیما ها حمل محموله های پستی و مسافر بود.

میتل هولتسر در سال 1303 خورشیدی و آستانه سرنگونی سلطنت قاجاریه به ایران آمد. او از طرف شرکت هواپیمایی یونکرس مأموریت یافت تا خطوط هواپیمایی ایران را در دوره قاجار آنالیز کند.

او تنها عکاسی بود که علاقه داشت از آسمان تصویر شهر ها را ثبت کند. زاویه متفاوتی که چشمان مردمان آن دوره تابه حال تجربه نکرده بودند.

هولتسر می توانست حین پرواز عکاسی و فیلم برداری کند. کاری که در زمان این عکاس سوئیسی کم نظیر بود. این کار باعث معروفیت او در جهان شده بود.

هولتسراز تهران فیلم و عکس گرفت و از معروف ترین عکس هایی که از فراز تهران تهیه کرد، عکسی است که از میدان مشق گرفته است. عکس های که او از تهران گرفته است به عنوان نخستین عکس های هوایی تهران نام برده می گردد. مثلاً در عکسی که از میدان مشق گرفته است زمین بزرگ خالی که میان بافت مسکونی و باغات دیده می گردد که همان میدان مشق است و دروازه جنوبی آن که در عکس تعیین است، همان سردر باغ ملی است. در بالای میدان ردیفی از ساختمان های نظامی قشون دیده می گردد. میدان مشق در شروع منطقه ای نظامی بوده که برای کاربرد تمرین رزمی قشون در زمان فتحعلی شاه ساخته شده بود.

در بخشی از کتاب خاطرات سفر به ایران که هولتسر آن را نوشته است آمده: هر تازه واردی در برابر فرهنگ کنونی متنوع ایرانی شگفت زده می گردد. فراوانی، تنوع این فرهنگ غنی هر مشاهده گری را مسحور خود می نماید …

منبع: فرارو
انتشار: 11 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1402 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2239

به "عکس میدان مشق تهران 100 سال قبل، چه کسی نخستین عکس هوایی تهران را ثبت کرد" امتیاز دهید

1 کاربر به "عکس میدان مشق تهران 100 سال قبل، چه کسی نخستین عکس هوایی تهران را ثبت کرد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس میدان مشق تهران 100 سال قبل، چه کسی نخستین عکس هوایی تهران را ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید