جذب دانشجوی خارجی جزء اولویت های دانشگاه ها نهاده شد

به گزارش کی آنلاین، مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان گفت: از دو سال گذشته برنامه های بین المللی شدن دانشگاهها و جذب دانشجوی خارجی جزو اولویت های سند راهبردی دانشگاه ها قرار گرفته است.

جذب دانشجوی خارجی جزء اولویت های دانشگاه ها نهاده شد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصیل در آمریکا 2020 هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش خبرگزاری گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از سازمان امور دانشجویان، عبدالحمید علیزاده در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: نکته بسیار مهم در بین المللی سازی آموزش عالی و جذب دانشجوی خارجی عملیاتی کردن استفاده از ظرفیت بالای اعضای هیات علمی در ایجاد ارتباط با جهان و معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های آموزش عالی کشور است.

وی با بیان اینکه در فاصله سالهای 1384 الی 1394 فرایند جذب دانشجوی خارجی در کشور از مدل نقطه ای (محدود به چند دانشگاه قدیمی) به مدل خطی (گسترش یافته به تعداد بیشتری از دانشگاه های علاقه مندا) تبدیل شده است گفت: برای نهادینه شدن این فرایند احتیاجمند برنامه ریزی و همکاری فرا بخشی در کشور بر اساس مدل صفحه ای (مشارکت گستره وسیعی از فضای آموزش عالی کشور به صورت یک شبکه ملی) هستیم.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان با اشاره به رشد بالای پذیرش دانشجو از پنج کشور همسو گفت: دیپلماسی علمی کشور باید به گونه ای مدیریت و تقویت گردد تا با سایر کشورها نیز میزان تبادل دوسویه دانشجو افزایش یابد که این امر لاجرم احتیاجمند عزم و تعهد ملی مبتنی بر اسناد بالادستی موجود می باشد.

وی با اشاره به گردش اقتصادی قابل توجه 300 میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی در جهان گفت: برنامه جامعی ضروری است تا ایران نیز بتواند سهمی از این درآمد را به خود اختصاص دهد چرا که دستاوردها و تواناییهای علمی کشور در طی سالیان اخیر بستر تقویت بین المللی شدن آموزش عالی را فراهم نموده است.

علیزاده با اشاره به فعالیت دبیرخانه فرابخشی جذب دانشجوی خارجی در اداره کل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: مطابق آمار مهرماه سال 97 بالغ بر 40 هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می نمایند در حالی که ظرفیت ایجاد شده و توانایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور قطعا بیش از این تعداد است.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به تحولات دانشگاهها در سطح جهان گفت: امروز در جوامع پیشرفته علمی آموزش عالی در جهان از مرحله توجه به دانشگاه های نسل سوم (مقوله علم ثروت ساز، شرکت های دانش بنیانو...) نیز فراتر رفته و امر مرجعیت اجتماعی هدف مهم نهاد دانشگاه در جهانی پیشرفته است.

وی با اشاره به دو رویکرد بین المللی سازی آموزش عالی در داخل و بین المللی سازی در خارج گفت: روینمودهای ما در اسناد ملی معین است ولی در مرحله تبدیل رویکرد به تاکتیک و عملیاتی سازی احتیاج به همگرایی بیشتری مابین دستگاه ها وجود دارد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 719

به "جذب دانشجوی خارجی جزء اولویت های دانشگاه ها نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذب دانشجوی خارجی جزء اولویت های دانشگاه ها نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید