ثبت 12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی

به گزارش کی آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: 12 اثر از استان #کردستان در لیست آثار منقول و ملی کشور به ثبت رسید.

ثبت 12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی

به گزارش دنیای سفر یعقوب گویلیان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار غیرمنقول کشور، 9 باب خانه تاریخی کردستان شامل خانه خان احمدی، کسوت آرا، برنجی، معتمد وزیری، نصرت نوری، شهناز خالدی، سبحانی، بهمن سلطانی و منصوب عباسی در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی با اشاره به اینکه اولین اقدامی که منجر به حفظ آثار، بناها و محوطه های تاریخی استان می گردد، ثبت آنها در لیست آثار ملی است اضافه کرد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور نیز پس از طرح پرونده، آنالیز و تایید شورای داوران، سه اثر از کردستان در لیست آثار میراث منقول تاریخی کشور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان ادامه داد: این آثار ارزشمند شامل مجسمه مستوره اردلان، سنگ قبر محمد امین خان گروس و شمشیر مانایی است.

وی گفت: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور بعلاوه مصوب شد اعتبارات لازم برای بازسازی و حفاظت سنگ قبر محمدامین خان گروس از سوی دفتر ثبت تامین گردد.

گویلیان یادآور شد: باید در راستای حفظ و حراست از این آثار ارزشمند ثبت شده که به نوعی نمادی از سابقه تاریخی استان هستند، برنامه ریزی ها و اقدامات لازم انجام گردد.

میراث فرهنگی منقول شامل آثاری همانند سکه ها، نقاشی ها و اسناد است که قابل انتقال هستند و می توان جابجایشان کرد، میراث فرهنگی نامنقول هم شامل آثاری مانند بناها و مکان های تاریخی است که قابلیت انتقال و جابجایی ندارند.

در مجموع تا به امروز 2 هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه ها)، قنات و مکان های طبیعی در استان شناسایی شده که از این تعداد 930 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2009

به "ثبت 12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 12 اثر تاریخی کردستان در لیست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید