بنای شاخص دوره زندیه مرمت می گردد، ارگ کریم خان منتظر جهانی شدن

به گزارش کی آنلاین، خبرنگاران - گروه استان ها: ارگ کریم خانی در شیراز در سال 1180 هجری قمری و به دستور کریم خان زند ساخته شد. قصری که ماهرترین سنگ تراشان، معماران و هنرمندان سراسر کشور آن را با بهترین مصالح ساختند و حتی عنوان شده که در تزئیناتش از 17 کیلوگرم طلای 24 عیار استفاده شده است.

بنای شاخص دوره زندیه مرمت می گردد، ارگ کریم خان منتظر جهانی شدن

ارگ کریم خانی معماری نظامی- مسکونی داشته زیرا این بنا خانه پادشاه بوده و باید از ضریب امنیتی بالایی برخوردار باشد بنابراین دیواره بیرونی آن مانند دیوارهای یک قلعه نظامی، مرتفع است و ضخامت آن به سه متر و بلندی برج ها به 15 متر می رسد، برج هایی که سه طبقه هستند و راه ارتباطی آنها از درون حیاط های خلوت می گذرد.

بر روی بدنه دیوارها و برج ها، نگاره های ساده و زیبای آجری دیده می شود، بر سردر ارگ، صحنه نبرد کشته شدن دیو سفید به دست رستم به صورت کاشی کاری هفت رنگ نقش بسته است. این کاشی کاری در دوران قاجاریه به ارگ اضافه کرده شده است.

این بنای 256 ساله دارای تزئینات و معماری منحصربه فردی است که بعضی از این تزئینات و المان ها در دوره قاجار از بنا حذف و بعضی هم در دوره پهلوی تخریب شده است.

بخشی از تزئینات این بنا، توسط خاندان قاجار به تهران منتقل شد. این بنا در سال 1351 خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس در این خصوص به خبرنگاران گفت: در دوره قاجار دو ستون سنگی ایوان ضلع جنوبی ارگ همچنین بخشی از تزئینات و ارسی های بنا به کاخ گلستان منتقل می شود و در همان دوره دو ستون چوبی در ایوان جنوبی نصب می شود.

سیامک بصیری با اشاره به اینکه در اسناد و کتب تاریخی تخریب ارگ کریم خانی از دوره قاجار شروع شده، اضافه کرد: با کوشش مردم شیراز در آن موقع فرایند تخریب ها متوقف می شود به طوری که مردم این شهر با پرداخت هزینه ساخت کاخ گلستان، ارگ را از خطر نابودی کامل نجات می دهند.

بصیری با اشاره به اینکه بخشی از تزئینات آب طلاکاری بنا نیز در آن موقع از بین رفته است، گفت: آن موقع با حمایت مردمی مرمت و تعمیرات ارگ شروع می شود اما به جای آب طلا در تزئینات از موادی چون اکلیل استفاده می شود.

این کارشناس حوزه مرمت آثار تاریخی فارس اضافه کرد: در حال حاضر دو ستون چوبی در ایوان ضلع غربی بنا دیده می شود و در ضلع جنوبی نیز ستونهای سنگی وجود دارد که متعلق به مدرسه ناظمیه در شیراز است که در سال 1374 به این محل منتقل شد.

وی بیان نمود: این ستون ها کمی کوتاه تر از ستون های اصلی ارگ است اما قدمتشان به دوره زندیه می رسد و در هنگام نصب در ایوان به دو پایه سنگی و به روش معماری هخامنشیان به یکدیگر متصل شدند.

بصیری با اشاره به اینکه نخستین مرمت این بنای تاریخی به دوره قاجار برمی شود، توضیح داد: از همان سال ها تا به امروز مرمت نیز ادامه دارد به طوری که سال جاری نیز پفراینده مرمتی بنا گشوده شده و قرار است با اعتباری بالغ بر 140 میلیون تومان، برج و ضلع شمال شرقی بنا مرمت شود.

کارشناس فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به احیای کانال های آب این مجموعه اشاره ادامه داد: در واقع این کانال ها که طولشان به 75 متر می رسد راستا ورودی و خروجی آب به مجموعه ارگ بوده و در حال حاضر با احیای آنها می توان جریان آب را به سیستم فاضلاب شهری منتقل کرد.

وی با اشاره به اینکه ارگ کریم خان یکی از آثار شاخص محور زندیه شیراز است، گفت: در این راستا باید حفاظت و مرمت آن اولویت قرار گیرد و امید است مسائل و موانعی که بر سر راه پفراینده ثبت جهانی این اثر وجود دارد هرچه سریع تر برطرف شود.

بصیری در مورد مسائل این بنا گفت: در حال حاضر عمده ترین مسئله ای که ارگ کریم خانی با آن روبرو شده ساخت و سازهای بی رویه در نزدیکی بنا و شکستن حریم آن است که با پیگیری های اجرا شده به زودی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.

وی تاکید نمود: اگر بخواهیم ارگ یا محور زندیه شیراز را در فهرست جهانی ثبت شود باید از بلندمرتبه سازی در حریم این مجموعه جلوگیری شود.

این کارشناس حوزه مرمت آثار تاریخی فارس تاکید نمود: با تصویب شورای عالی شهرسازی به زودی طبقات اضافی هتل آسمان نیز فرو خواهد ریخت.

مدیر کل میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این خصوص به خبرنگاران با اشاره به اینکه ارگ وکیل الرعایای شیراز مرمت می شود، گفت: قسمت هایی از بنای ارگ کریم خانی در شیراز در حال مرمت است.

مصیب امیری بیان نمود: این بنای تاریخی که متعلق به دوره زندیه است با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 375 میلیون ریال توسط مرمتگران و متخصصین میراث فرهنگی فارس مرمت می شود.

وی در مورد مرمت این بنای تاریخی گفت: در جریان اجرای عملیات مرمتی قسمت های مختلف این بنای تاریخی مانند برج شمال شرقی ارگ، سبک سازی و مرمت پشت بام فضای ضلع شمال شرقی، کف سازی و ساماندهی حیاط خلوت و فضای هشتی ورودی ارگ مرمت می شود.

امیری با اشاره به اینکه ارگ کریم خانی، مهمترین و بزرگترین بنای دوران زندیه است که در سال 1180 هجری قمری به دستور کریم خان زند ساخته شده، گفت: این ارگ، مرکز حکومتی کریم خان و خاندان زند و همچنین محل سکونت آنان بوده است. این ساختمان با زیر بنای چهارهزار متر مربع و در زمینی به گستردگی 12800متر مربع بنا شده است.

به گزارش خبرنگاران، این بنای تاریخی یکی از شاخص ترین آثار میراثی دوره زندیه در شیراز به حساب می آید که جهانی شدن آن می تواند در حوزه گردشگری فرصت عظیمی را برای شیراز به ارمغان اورد. در حال حاضر تخت جمشید، پاسارگاد، باغ ارم و باغ پاسارگاد به ثبت جهانی رسیده اند و با جهانی شدن ارگ پنجمین بنای میراثی استان جهانی می شود.

در این خصوص حال که مرمت بنا شروع شده باید هرچه سریعترنسبت به شرایط شکسته شدن حریم این بنا رسیدگی شود تا در آینده ای نزدیک ارگ کریمخانی نیز جهانی شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 784

به "بنای شاخص دوره زندیه مرمت می گردد، ارگ کریم خان منتظر جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنای شاخص دوره زندیه مرمت می گردد، ارگ کریم خان منتظر جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید