افزایش تعرفه برق پرمصرف ها؛ جایگزین عادلانه قطعی برق

به گزارش کی آنلاین، به گزارش خبرنگاران، الهه ایزدپناه ، از جمله کارشناسان انرژی است که معتقد است برای کنترل رشد مصرف برق که منجر به بروز خاموشی های پراکنده در کشور گردیده است، باید تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف افزایش یابد.وی تاکید دارد که کاهش یارانه برق مشترکین پرمصرف علاوه بر عادلانه بودن می تواند نقشی حیاتی در کنترل این چالش ایفا نماید.

افزایش تعرفه برق پرمصرف ها؛ جایگزین عادلانه قطعی برق

این کارشناس انرژی در یادداشتی که در اختیار خبرنگاران قرار داده است، به این موضوع پرداخته است که متن کامل آن از نظرتان می گذرد:

با توجه به پیشرفت فنّاوری؛ مصرف برق در ایران و جهان رو به افزایش است؛ به طوری که در ده سال اخیر حدوداً 4.5 درصد رشد داشته است، این مسئله با توجه به کاهش بارندگی ها می تواند نگران نماینده باشد. طبق اعلام همایون حائری، معاون وزیر نیرو، سال جاری نسبت به سال گذشته با کاهش تقریباً 50 درصد ذخیره آب پشت سدها روبرو بوده ایم که منجر به کاهش میزان برق فراوریی از 9300 مگاوات به 5 هزار مگاوات گردیده است. به گزارش وزیر نیرو هرروز در حدود 4 تا 6 هزار مگاوات کمبود برق در سطح کشور داریم که با آغاز فصل تابستان و افزایش میزان مصرف برق، شاهد قطعی مکرر برق در شهرهای کشور و نواحی مختلف بوده ایم.

در حال حاضر سهم برق مصرفی در بخش خانگی و صنعتی هر دو حدوداً 32 درصد است که در زمان اوج بار سهم مصرف خانگی به حدود 50 درصد می رسد. هم چنین تفاوت مصرف اوج بار در تابستان و زمستان سال 96 حدود 20 هزار مگاوات بوده که 15 هزار مگاوات آن به وسایل سرمایشی خانگی تعلق دارد. درواقع مشترکین پرمصرف خانگی حدود 42 درصد انرژی برق این بخش را مصرف می نمایند که در این میان تنها توان مصرفی وسایل سرمایشی سه دهک بالای جامعه بیش از 6 هزار مگاوات است؛ درحالی که توان مصرفی صنایع بزرگ در هیچ روزی از سال 96 از 5 هزار مگاوات تجاوز ننموده است. موارد ذکرگردیده نشان از اهمیت کنترل مصرف خانگی و به خصوص پرمصرف ها جهت کنترل مصرف برق دارد.

در بسیاری از کشورها علاوه بر متفاوت بودن تعرفه برق مصرفی در بخش صنعتی و خانگی؛ همان طور که در شکل 1 آمده، تعرفه برق دهک های مختلف بخش خانگی نیز متفاوت است. به این صورت که برای مصرف برق یک حجم پایه در نظر گرفته می گردد و هرچه مصرف برق از این میزان بالاتر برود، متناسب با افزایش مصرف، تعرفه پرداختی نیز به طور پلکانی افزایش می یابد. به عنوان مثال می توان به کشور کوبا اشاره نمود که در آن تعرفه هزینه برق با افزایش مصرف آن افزایش می یابد و در آخرین پلکان افزایش تعرفه با بیش از 4 برابر قیمت پایه اعمال می گردد. افزایش قیمت در بسیاری از کشورهای دیگر نیز اجرایی گردیده؛ اما متأسفانه در ایران هزینه پرداختی برق مصرفی از جانب مشترکین تنها 50 درصد از هزینه برق فراوریی است و میزان تعرفه تعلق گرفته برای مشترکین کم مصرف و پرمصرف تفاوت چندانی ندارد، به طوری که درنهایت مشترکین پرمصرف از تخفیف بیشتری در پرداخت هزینه بهره مند می شوند (جدول 2).

جدول 1_ جدول افزایش تعرفه برق مصرفی در کوبا

پلکان های مصرفی (کیلووات ساعت)

قیمت (دلار بر کیلووات ساعت)

تعرفه قدیمی

تعرفه جدید

0_100

0.09

0.09

101_150

0.2

0.3

151_200

0.2

0.4

201_250

0.2

0.6

251_300

0.2

0.8

بیش از 300

0.3

1.3

جدول 2_ مقایسه مقدار یارانه انرژی و نسبت جریمه اوج به بهای برق مصرفی برای دو مشترک در ایران

نوع مشترک

میزان کل مصرف ماهیانه

میزان مصرف ماهیانه در زمان اوج بار

بهای برق مصرفی (تومان)

میزان جریمه اوج بار (تومان)

یارانه پنهان برق (تومان)

نسبت جریمه اوج بار به بهای برق مصرفی

کم مصرف

50

10 کیلووات ساعت

2250

630

20000

20%

پرمصرف

650

130 کیلووات ساعت

117000

6300

175000

5%

در حال حاضر و با توجه به بحران فراوری برق، افزایش هزینه برق مشترکین پرمصرف علاوه بر اجرای عدالت، می تواند در کنترل مصرف برق و جلوگیری از خاموشی های مکرر مؤثر باشد. این نحوه قیمت گذاری پیش ازاین درزمینه آب خانگی در دولت یازدهم اعمال گردیده که اثرگذار نیز بوده و کاهش 1.72 درصدی مصرف آب شرب در تهران را در پی داشته است.

در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد نموده است علاوه بر اعلام الگوی ماهانه مصرف برق، قیمت برق مشترکین پرمصرف که تقریباً 25 درصد از مشترکین را تشکیل می دهند به طور قابل توجهی افزایش یابد و تمامی درآمد حاصل از آن به مشترکین کم مصرف اختصاص داده گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 2

به "افزایش تعرفه برق پرمصرف ها؛ جایگزین عادلانه قطعی برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تعرفه برق پرمصرف ها؛ جایگزین عادلانه قطعی برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید