یادداشت، دیکتاتوری برای صلح؛ حذف فیزیکی مخالفان دولت افغانستان کلید خورد

به گزارش کی آنلاین، چند هفته ای است که برخی مخالفان جدی تفکرات دولت افغانستان در فرایند مذاکرات صلح از سوی افراد ناشناس کشته می شوند، اما صحبت های اخیر کرزی ابعاد جدیدی از این ماجرا را نشان می دهد.

یادداشت، دیکتاتوری برای صلح؛ حذف فیزیکی مخالفان دولت افغانستان کلید خورد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان اخیرا در نشست خبری به بررسی فرایند تحولات جاری این کشور پرداخته است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به فرایند مذاکرات صلح افغانستان مواردی را ذکر کرد که ابعاد جدیدی از حذف فیزیکی برخی مخالفان جدی تفکرات دولت افغانستان در زمینه مذاکرات صلح با گروه طالبان را عیان می کند.

او در ابتدا با اشاره به بحث عدم حضورش در مذاکرات گروه طالبان و رهبران سیاسی افغانستان که قرار است در آینده نزدیک به میزبانی پکن برگزار شود گفت: قصد داشتم در این مذاکرات شرکت کنم اما رئیس جمهور غنی از من خواست که در این نشست حضور پیدا نکنم و پذیرفتم اما نمی توانم مانع حضور دیگر رهبران سیاسی افغانستان در این نشست شوم.

از لحن صدا و عصبانیت کرزی معین بود که او به شدت از این موضوع ناراحت و عصبانی است و قصد دارد نکات جدی تری را در لفافه بیان کند.

کرزی بلافاصله پس از ذکر چرایی عدم حضورش در نشست بین الافغانی پکن، به سراغ موضوعی خاص در مورد ملا عبدالسلام ضعیف از رهبران سابق طالبان رفت و گفت: پس از شرکت ملا عبدالسلام ضعیف در مذاکرات بین الافغانی در مسکو، وی توسط نیروهای امنیتی افغانستان تهدید شد.

کرزی اما به این مثال هم قناعت نکرد و باز هم گام را کمی فراتر گذاشت و در نهایت جمله اش را با کشته شدن وحید مژده از مقامات سابق گروه طالبان و تحلیل گر ارشد سال های اخیر در افغانستان به سرانجام رساند.

در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد که دولت افغانستان به شدت نسبت به عدم حضورش در مذاکرات صلح و تن ندادن طالبان به گفت وگوی مستقیم با دولت و عدم به رسمیت شناختن او شکایت دارد و ناراحت است و بارها این عصبانیت و اعتراض خود را به آمریکایی ها رسانده و خواهان حضور مستقیم در مذاکرات شده است.

بنا بر گفته منابع نزدیک به طالبان، آمریکا توسط خلیل زاد در طول 9 دور مذاکرات هم تمام تلاش خود را به کار بست تا طالبان را متقاعد به مذاکره مستقیم با دولت افغانستان کند که تاکنون این گروه زیر بار این حرف نرفته است.

طالبان در ادامه برای اینکه خود را از اتهام عدم تمایل گفت وگو با دیگر گروه ها، احزاب و چهره های مختلف تبرئه کند راه حل جدیدی را در دستور کار خود قرار داد و با هماهنگی با روسیه، ابتکار برگزاری نشست بین الافغانی را اجرا کرد.

آنها چند مرحله دیدارهای جدی با رهبران، چهره ها و سران احزاب سیاسی و حتی کنندگان زنان افغانستان برگزار کردند ولی هرگز تن به گفت وگو با دولت افغانستان ندادند.

همین ابتکار عمل باعث شد دو اتفاق اساسی رخ دهد:

1- تمام مخالفان دولت افغانستان جذب مذاکرات بین الافغانی شده و دولت افغانستان در حاشیه قرار گیرد

2- طالبان وجهه تمامیت خواهی و عدم تمایل برای مذاکرات بین الافغانی خود را ترمیم و چهره کاریزمای رهبری پیدا کنند

این دو موضوع در کنار هم به شدت دولت افغانستان را عصبانی و ناراحت کرده است و سخنان اخیر کرزی در واقع پرده از اقدامات دولت افغانستان برای کاهش اثرگذاری نشست های بین الافغانی بدون حضور دولت کابل برداشت.

بنا به گفته کرزی، دولت افغانستان تا جایی که توانسته از افراد خواسته در این نشست ها شرکت نکنند. در گام بعد دولت افغانستان تهدید را در دستور کار قرار داده و در نهایت حذف فیزیکی را راه حل جلوگیری از برگزاری مجدد نشست های فوق الذکر دانسته است.

در واقع کرزی در نشست خبری خود تمام این موارد و اقدامات دولت افغانستان را با هوشمندی خاطرنشان کرد و هشدار داد که این اقدامات ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است که به اذعان منابع مختلف در طول ماه گذشته نزدیک به 10 شخصیت مخالف تفکرات دولت افغانستان در این کشور به طور مشکوکی کشته شده اند که آخرین آن ها وحید مژده بوده است.

اکنون به نظر می رسد تا پیش از نشست بین الافغانی پکن اینگونه اقدامات دولت افغانستان ادامه یابد اما سخنان کرزی شاید سطح این اقدامات را تقلیل دهد و همین سخنان رئیس جمهور سابق افغانستان خود اعلام و هشدار خطری باشد برای متمایلین شرکت در این مذاکرات و در نهایت منجر به عقب نشینی آنها از ادامه حضور در این فرایند باشد.

از سوی دیگر، ممکن است کشورهای برگزار کننده این نشست ها از جمله چین و روسیه با آگاهی از این اقدامات منتسب به دولت افغانستان تا حدی فتیلیه تلاش برای برگزاری دورهای آینده نشست های بین الافغانی را پایین بکشند.

نویسنده: سید حسام رضوی، کارشناس مسائل افغانستان

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 575

به "یادداشت، دیکتاتوری برای صلح؛ حذف فیزیکی مخالفان دولت افغانستان کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، دیکتاتوری برای صلح؛ حذف فیزیکی مخالفان دولت افغانستان کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید