کاهش مشکل ترافیک فریدونکنار با پارکینگ طبقاتی

به گزارش کی آنلاین، شهرام سوادکوهی - خبرنگار: شهرهای ساحلی مازندران مسائل مشابه زیادی دارند؛ از مدیریت پسماند و فاضلاب گرفته تا گرانی و شلوغی در روزهای تعطیل و ترافیک که مهم ترین مشکل شهروندان این شهرهاست.

کاهش مشکل ترافیک فریدونکنار با پارکینگ طبقاتی

معضلی که بخشی از آن ریشه در ضعف خیابان بندی شهرهای مازندران دارد و بخشی دیگر هم ناشی از کمبود پارکینگ در این شهرهاست. ناکافی بودن فضای پارک خودروها از یک سو و افزایش تعداد خودرو طی سال های اخیر از سوی دیگر، سبب شده اند که نیاز به پارکینگ در شهرها و به ویژه شهرهای ساحلی مازندران هر سال بیشتر از گذشته شود. در هر شهر زمین هایی به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده اند، اما کمبود زمین و افزایش روزافزون ساخت وساز در این شهرها و همچنین تراکم بالای جمعیت امکان این که پارکینگ های متعددی در چنین شهرهایی ایجاد شود را نمی دهد.

از سوی دیگر در این شهرهای گردشگرپذیر می توان از چنین زمین هایی استفاده مالی مناسب تری کرد. با این حساب ساخت پارکینگ های طبقاتی بهترین گزینه برای شهرهای مسافرخیز مازندران و به ویژه شهرهای گردشگرپذیر است تا از یک قطعه زمین بتوان چند برابر ظرفیت مساحت آن برای پارک خودروها استفاده کرد.

  • احساس نیاز به پارکینگ های طبقاتی

ساخت پارکینگ های طبقاتی از حدود یک دهه پیش در شهرهای مازندران جدی گرفته شد، اما هنوز در بسیاری از شهرهای مسافرخیز و پرترافیک مازندران پارکینگ طبقاتی وجود ندارد. حتی در بسیاری از شهرهای بزرگ استان مانند ساری که با مشکل شدید کمبود فضای پارک خودرو روبرو است، هنوز پارکینگ طبقاتی به بهره برداری نرسیده است. یکی از شهرهای مسافرخیز که در سال های اخیر از ساخت پارکینگ طبقاتی در آن سخن گفته شده و نیاز مبرمی به اجرای این پروژه دارد فریدونکنار است.

این شهر ساحلی تقریبا در طول سال محل رفت وآمد مسافران است و به همین دلیل ترافیک زیادی در آن وجود دارد. فریدونکنار در نیمه نخست سال میزبان مسافرانی از سراسر کشور است و در نیمه دوم سال به دلیل شهرت بازار ماهی، پذیرای افراد زیادی می شود که قصد خرید ماهی دارند. البته فروش مرغ و اردک و حتی پرنده های شکار شده نیز در حضور پرتعداد مسافران طی ماه های نیمه دوم سال بی تاثیر نیست. این رفت وآمدها سبب می شود که فریدونکنار یکی از پرترافیک ترین شهرهای مازندران باشد.

  • مرهم درد ترافیک فریدونکنار

به بهره برداری نرسیدن کمربندی جنوبی فریدونکنار پس از 18 سال نیز، حجم خودروهای ورودی به شهر را افزایش می دهد. این کمربندی چند سال است که به دلیل ساخته نشدن تقاطع غیرهمسطح قسمت انتهایی آن تکمیل نشده و همچنان آن را به پروژه ای نیمه کاره تبدیل کرده است. البته اخیرا به گفته محمدرضا کدخدازاده معاون ساخت و توسعه راه های وزارت راه و شهرسازی، 14 میلیارد و 500 میلیون تومان برای تکمیل و نهایی شدن این پروژه اختصاص یافته است که امیدواری برای کاهش بار ترافیکی فریدونکنار را بیشتر می کند.

اما شهروندان این شهر پرترافیک حتی با بهره برداری از کمربندی جنوبی، باز هم با مشکل کمبود فضای پارک خودرو روبرو هستند و چاره این مشکل را افزایش فضای پارک خودروها و ایجاد پارکینگ های طبقاتی می دانند. یک شهروند ساکن فریدونکنار در این باره به خبرنگاران گفت: پیدا کردن جای پارک در خیابان های مرکزی فریدونکنار به ویژه در ساعات پیک ترافیک بسیار سخت است. به همین دلیل بسیاری از رانندگان خودروهای خود را دوبل پارک می کنند و همین موضوع نیز باعث تشدید ترافیک در این شهر می شود.

  • وعده 8 ساله

رضا نوایی با بیان این که مسئولان فریدونکنار سال هاست که وعده ساخت پارکینگ طبقاتی را داده اند، اظهار کرد: متاسفانه این وعده نیز مانند وعده تکمیل کمربندی جنوبی فریدونکنار روی زمین مانده و هنوز به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که هر سال هم بر تعداد خودروهای شهروندان افزوده می شود و هم تعداد مسافران فریدونکنار افزایش می یابد. بخش زیادی از ترافیک در خیابان های شهید بهشتی و امام(ره) به خاطر نبود فضای پارک برای خودروهاست. وی اعلام کرد: فریدونکنار چند سال است که زمستان ها نیز میزبان مسافران برای پرنده نگری است. وقتی شهری با این ویژگی ها به صورت چهارفصل پذیرای مسافران است، باید برای گسترش زیرساخت های آن نیز برنامه ریزی شود که راه و پارکینگ هم یکی از اولین این زیرساخت ها هستند.

اشاره این شهروند فریدونکناری به ساخت پارکینگ طبقاتی مربوط به وعده ای است که حدود 8 سال پیش از سوی شهردار وقت این شهر مطرح شده بود و در دستور کار مدیریت شهری فریدونکنار قرار گرفت. آذر 1390 سید حسن رضوی نوا شهردار وقت فریدونکنار با اشاره به این که یکی از معضلات فریدونکناری ها نداشتن جای پارک و کمبود پارکینگ عمومی در این شهر است اعلام کرده بود که برای حل این مشکل ساخت پارکینگ طبقاتی در مرکز شهر فریدونکنار به عنوان پرترافیک ترین نقطه این شهر ساحلی در دستور کار قرار گرفته است. شهردار اسبق فریدونکنار حتی از تخصیص اعتبار یک میلیارد تومانی در قالب تسهیلات با پیگیری شورا و شهرداری برای آغاز این پروژه خبر داده بود. اما پس از آن هیچ اتفاقی برای تحقق این وعده دیده نشد و معین هم نشد که تسهیلاتی که رضوی نوا به آن اشاره کرد، برای چه بخشی هزینه شد.

دهه فجر پارسال نیز حمید بخشی شهردار سابق فریدونکنار اعلام کرده بود که یک مجتمع تجاری-اداری در مرکز شهر قرار است در 6 طبقه و با 1300 متر مساحت ساخته شود که علاوه بر فضاهای تجاری، تفریحی و فرهنگی، ظرفیت 100 خودرو را نیز دارد. بخشی اعلام کرده بود که برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه 3 میلیارد تومان در اختیار شهرداری واقع شده است و کار ساخت نیز از میانه های اردیبهشت 1398 آغاز می شود. اما دقیقا در میانه های اردیبهشت امسال به جای این که بخشی کلنگ ساخت این مجموعه را به زمین بزند، در کش و قوس حاشیه های مدیریت شهری فریدونکنار ناچار به استعفا شد و از شهرداری فریدونکنار رفت تا وعده او هم بی نتیجه بماند.

  • آغاز ساخت پارکینگ طبقاتی فریدونکنار

اما به گفته مسئولان فریدونکنار این پروژه در روزهای اخیر وارد فاز اجرایی شده و پیمانکار فعالیت خود را آغاز کرده است. مجموعه ای با 3 طبقه پارکینگ، 25 واحد تجاری در 2 طبقه، 28 واحد اداری در 2 طبقه و یک طبقه با کاربری فرهنگی و ساخت سالن سینما و تئاتر که برای فریدونکناری ها بخش پارکینگ آن اهمیت بیشتری نسبت به سایر قسمت ها دارد. چرا که قرار است بخشی از نیاز مرکز شهر فریدونکنار به پارکینگ را رفع کند. محمدعلی آزادی کناری شهردار فریدونکنار درباره اجرای این پروژه گفت: با پیگیری های فراوان و همراهی اعضای شورای شهر بالاخره توانستیم ساخت این پروژه را که نقش مهمی در رفع بخشی از نیاز مرکز شهر به پارکینگ دارد آغاز کنیم. امیدواریم بتوانیم فاز نخست اجرای این مجموعه تجاری-اداری و پارکینگ طبقاتی را طبق برنامه زمان بندی در موعد مقرر به سرانجام برسانیم.

  • منبع درآمد پایدار

نازبانو عزیزی رئیس شورای اسلامی فریدونکنار نیز با بیان این که آغاز عملیات اجرایی پروژه مهم ساختمان اداری-تجاری و پارکینگ طبقاتی شهرداری فریدونکنار حاصل پیگیری ها و تلاش ادوار گذشته شورا و شهرداری فریدونکنار است، گفت: محقق شدن ساخت پارکینگ طبقاتی از مطالبات ویژه شهروندان و به ویژه بازاریان بود که اکنون فاز نخست اجرای آن آغاز شده است. آنچه اجرای این پروژه را برای شهرداری بسیار مهم می کند تلاش برای ایجاد منبع درآمد پایدار در کنار تامین نیاز اساسی شهروندان است. امیدواریم که این پروژه در زمان مقرر به بهره برداری برسد تا هم شهروندان از خدمات آن بهره مند شوند و هم منبع درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد شود.

  • استقلال مالی شهرداری

فرماندار فریدونکنار نیز این پروژه را اقدام مفید شهرداری فریدونکنار برای استقلال مالی و تحقق بخشی از هدف رسیدن به درآمد پایدار دانست و گفت: مهم ترین مسئله ای که شهرداری های کشور با آن دست به گریبان هستند ناپایداری اقتصاد شهری و به ویژه اقتصاد مربوط به درآمد شهرداری است. به همین دلیل در سال های اخیر باب شده که از محل ماده 100 و صدور پروانه ها بخشی از درآمدها تامین شود. اجرای این پروژه گام بلندی است که شهرداری بتواند بخشی از درآمدش را از مایملک خود استحصال کند و روی پای خودش بایستد تا اقتصاد مدیریت شهر به سمت پایداری پیش برود.

محمدمهدی نصیری ضمن قدردانی از شهردار پیشین فریدونکنار بابت پیگیری برای اجرای این پروژه، اظهار کرد: امیدواریم این پروژه در اسرع وقت به بهره برداری برسد تا شهروندان و مسافران از مزایای آن بهره مند شوند. همچنین انتظار می رود شهرداری برای سایر مایملک خود نیز برنامه هایی در نظر بگیرد تا درآمد پایدار این نهاد افزایش یابد و خدمات بیشتری به شهروندان ارائه شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 530

به "کاهش مشکل ترافیک فریدونکنار با پارکینگ طبقاتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش مشکل ترافیک فریدونکنار با پارکینگ طبقاتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید