واکنش تند آمریکا به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره یاری رسانی به سوریه توسط چین و روسیه

به گزارش کی آنلاین، وزیر امور خارجه آمریکا اقدام روسیه و چین برای وتوی تمدید قطعنامه شورای امنیت در زمینه ارسال یاری های فرامرزی به سوریه را شرم آور دانست.

واکنش تند آمریکا به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره یاری رسانی به سوریه توسط چین و روسیه

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا طی بیانیه ای اقدام روسیه و چین برای وتوی تمدید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در زمینه ارسال یاری های فرامرزی به سوریه را شرم آور خواند.

وی در این بیانیه نوشت: روسیه برای چهاردهمین و چین نیز برای هشتمین بار یک پیش نویس قطعنامه که ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه را پیشنهاد می نماید را وتو کردند. اقدام این دو کشور برای وتوی تمدید قطعنامه مذکور که راه را برای ارسال یاری های بشردوستانه به میلیون ها نفر را هموار می نماید، شرم آور است.

پامپئو مدعی شد: هر دو کشورحمایت از شرکای خود در دمشق را به زندگی میلیون های انسان بی گناه که در شرایط سخت زمستان به سر می برند را ترجیح داده اند. همچنین این کشورها با حمایت از حملات نظام بشار اسد و ارتش روسیه زندگی غیرنظامیان را به خطر می اندازند.

او با تاکید بر اینکه یاری های برون مرزی سازمان ملل برای زندگی غیرنظامیان لازم است، ادعا کرد: وتوی روسیه و چین نشانه گری بی توجهی این دو کشور به ممانعت نظام سوریه از ورود یاری های بشردوستانه است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در واکنش به اظهارات مقامات روسیه و چین مبنی بر تغییر وضعیت در سوریه گفت: میلیون ها سوری هنوز هم به یاری نیازمند هستند.

لازم به ذکر است تمدید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای ارسال یاری های فرامرزی به سوریه که در سال 2014 به تصویب رسید، آدینه به رای گیری گذاشته شد.

روسیه که خواستار کاهش تعداد گذرگاه های مرزی برای ارسال این یاری ها به سوریه بود، اصرار آلمان، بلژیک و کویت برای تمدید این قطعنامه را نپذیرفت و همراه با چین آن را وتو کرد.

این قطعنامه باید تا انتها امسال تمدید گردد و اگر تا 10 ژانویه اقدامی صورت نگیرد، تمام چهار گذرگاه مرزی برای ارسال یاری های بشردوستانه به سوریه بسته خواهند شد.

یاری های بشردوستانه به سوریه از سال 2014 تاکنون از گذرگاه های مرزی رمثا در اردن، باب السلامه و باب الهوا در ترکیه و الیعروبیه در عراق ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 552

به "واکنش تند آمریکا به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره یاری رسانی به سوریه توسط چین و روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش تند آمریکا به وتوی قطعنامه شورای امنیت درباره یاری رسانی به سوریه توسط چین و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید