عراق، تقدیر نخست وزیر جدید از مرجعیت، واکنش معترضان به مامور شدن علاوی

به گزارش کی آنلاین، مامور تشکیل دولت جدید عراق با تقدیر از مرجعیت عالی دینی به خاطر نقش پدرانه ای که برای تمام قشرهای مردم این کشور داشته خواهان بازشدن باب گفتگوی مستقیم با تظاهرکنندگان مسالمت جو شد.

عراق، تقدیر نخست وزیر جدید از مرجعیت، واکنش معترضان به مامور شدن علاوی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، محمد توفیق علاوی نخست وزیر جدید عراق از برهم صالح و محمد الحلبوسی به خاطر معرفی او برای پست نخست وزیری قدردانی کرد.

وی همچنین از مرجعیت عالی عراق به خاطر نقش پدرانه ای که برای تمام احاد مردم عراق داشته قدردانی کرد.

علاوی متعهد شد که به فراهم کردن فرصت های شغلی برای شهروندان، مبارزه با فساد و انحلال کمیته های مالی پایبند خواهد بود.

نخست وزیر جدید عراق خواهان بازشدن باب گفتگوی مستقیم با تظاهرکنندگان مسالمت جو و متعهد شد که گزارش هایی را درباره عملکرد دولت به صورت دوره ای به ملت عراق ارائه کند.

علاوی گفت : متعهد می شوم که عراق را از دخالت خارجی حفظ کنم و اجازه ندهم که این کشور به عرصه تصفیه حساب های قدرت ها تبدیل گردد.

وی اضافه کرد: متعهد می شوم که سلاح منحصرا در اخیار حکومت باشد، از تظاهرکنندگان حمایت گردد و زندانیان بی گناه آزاد شوند.

علاوی گفت: متعهد می شوم که کمیته های مالی مربوط به گروه های سیاسی منحل شوند.

واکنش معترضان به مامور شدن علاوی

شماری از معترضانی که در نجف اشرف، ذی قار و کربلای معلی تجمع نموده مخالفت خود را با نخست وزیری علاوی خاطرنشان کردند.معترضان در نجف با سوزاندن لاستیک، راه ها را بستند.

معترضان در نجف در اعتراض به انتخاب علاوی تهدید کردند که راستا فرودگاه را بسته و حرکت هواپیماها را متوقف خواهند کرد.

میدان التحریر بغداد شاهد دو دستگی میان مخالفان و موافقان محمد علاوی است، مخالفان علاوی در میدان التحریر در بیانیه ای خاطرنشان کردند: نخست وزیری محمد توفیق علاوی را شدیدا رد می کنیم، همچنان به اعتراضات و تجمعات ادامه خواهیم داد.در نامه اخیر که به رئیس جمهور ارسال کردیم و نقشه راه این جنبش است، معینات نخست وزیر جدید را خاطرنشان کردیم که علاوی دارای آنها نیست.

فیلم زیر دودستگی در میدان التحریر در واکنش به نخست وزیری توفیق علاوی را نشان می دهد.

با توجه به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی عراق، آنچه تا این لحظه معین است، این است که هنوز تعداد مخالفان محمد علاوی در میدان ها زیاد نیستند، اما جو رسانه ای و انتشار تصاویر و کلیپ ها توسط معترضان در کانال های مرتبط زیاد است. نکته دوم این است که تا به امروز بیشترین تعداد معترضان تا حدودی در الناصریه و بغداد دیده شده اند، اما نکته قابل ذکر این است که در میدان تحریر موافقان و مخالفان با هم حضور دارند .

ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی در واکنش به معرفی محمد توفیق علاوی خاطرنشان کرد: هیچ فردی را برای نخست وزیری نامزد نکردیم و شاهد دروغین نخواهیم بود.

حمایت بیشتر جریان های سیاسی از نخست وزیری علاوی

فرهاد علاءالدین مشاور رئیس جمهور عراق گفت : بیشتر جریان های سیاسی از نامزدی علاوی حمایت کردند و عمر دولت جدید بسته به عملکردش و نیز فشار جریان های سیاسی جهت اجرای انتخابات زودهنگام متغیر خواهد بود.

فرهاد، از ذکر نام احزابی که علاوی را نامزد کردند، خودداری کرد، اما گفت؛ بیشتر احزاب اصلی با معرفی علاوی موافقت نموده اند.رئیس مجلس، نماینده سازمان ملل و بسیاری از مقامات مجلسی در این جلسه حاضر بودند.

شیروان میرزا نماینده مجلس عراق از اتحادیه میهنی کردستان گفته است: معرفی محمد توفیق علاوی برای پست نخست وزیری اقدام خوبی است و ما امیدوار هستیم که آغاز خوبی برای سرانجام بحرانی باشد که کشور با آن روبرو است. وی اضافه کرد پذیرش نامزدی محمد توفیق علاوی از سوی افکار عمومی از مسائل بسیار مهم به حساب می آید.

موضع گیری آمریکا در پی معین نخست وزیر جدید

سفارت آمریکا در بغداد در بیانیه ای در واکنش به معین علاوی به عنوان نخست وزیر خاطرنشان کرد :شرایط کنونی عراق و منطقه وجود دولتی مستقل ، پاک و متعهد به پاسخگویی به نیازهای ملت عراق را می طلبد.نامزدی آقای محمد توفیق علاوی به عنوان نخست وزیر جدید عراق باید با کوشش های واقعی پیگیری گردد تا این هدف محقق گردد.ایالات متحده آمریکا امنیت عراق را امری بسیار حیاتی می داند و به محض تشکیل دولت جدید با آن همکاری خواهد نمود تا شرایط برای ایجاد یک عراق باثبات، شکوفا و دارای حاکمیت فراهم گردد.

برت مک گورک، نماینده ویژه رئیس جمهوری آمریکا در ائتلاف ضد داعش پیغام اخیر خود در حمایت از محمد علاوی را حذف کرد . شاید دلیل حذف پیغام واکنش معترضان در شهرهای مختلف بوده است .

با وجود مخالفت نسبی تظاهرات کنندگان با علاوی، رئیس جمهور عراق به صورت رسمی محمد توفیق علاوی(وزیر ارتباطات و مستعفی در زمان نوری المالکی) را مأمور تشکیل حکومت کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 753

به "عراق، تقدیر نخست وزیر جدید از مرجعیت، واکنش معترضان به مامور شدن علاوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عراق، تقدیر نخست وزیر جدید از مرجعیت، واکنش معترضان به مامور شدن علاوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید