ضرورت تجدیدنظر سازمان توسعه تجارت در وضع عوارض صادرات خرما

به گزارش کی آنلاین، رئیس اتاق اهواز با بیان اینکه صادرات خرما یکی از ظرفیت های مالی استان خوزستان به حساب می آید، گفت: اخیراً سازمان توسعه تجارت بخشنامه ای را صادر نموده تا صادرات این محصول از نیمه دوم فروردین تا انتها اردیبهشت سال 1399 مشمول عوارض گمرکی گردد.

ضرورت تجدیدنظر سازمان توسعه تجارت در وضع عوارض صادرات خرما

شهلا عموری در چهل و ششمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان، اضافه نمود: این بخشنامه سازمان توسعه تجارت برای فعالان مالی و تجار نگرانی هایی را به وجود آورده که بر همین اساس خواهان تجدیدنظر در مورد وضع عوارض صادرات خرما هستیم.

دبیر شورای گفت وگوی استان خوزستان یادآور شد: حداقل انتظاری که وجود دارد این است که صادرات خرمای استعمرات که مصرف آن کاملاً صنعتی است از عوارض گمرکی مستثنا گردد.

جهاد کشاورزی متولی ایجاد زیرساخت توسعه نخیلات است

معاون امور مالی استانداری خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از نقاط ضعف برداشت خرما از نخلستان های استان برداشت سنتی این محصول است، گفت: از وزارت جهاد کشاورزی توقع داریم تا در ایجاد زیربنا و زیرساخت های مربوط به توسعه این بخش اقدام کند.

سید نوراله حسن زاده توضیح داد: همان طور که این وزارتخانه برای محصولات گندم و ذرت برنامه های محوری تعریف نموده، ضروری است برای خرما نیز چنین اقدامی را در دستور کار خود قرار دهد.

او همچنین آموزش به کشاورزان و نخل داران در مراحل کاشت، داشت و برداشت از سوی وزارت جهاد کشاورزی را ضروری مطرح نمود و گفت: برای توسعه و رونق این بخش کشاورزی نیز باید آموزش های کاربردی به کشاورزان همیشه موردتوجه قرار بگیرد.

توسعه نخیلات خوزستان در گرو تخصیص اعتبار است

معاون برنامه ریزی و امور مالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این جلسه، به عنوان متولی زیرساخت های مربوط به محصولات کشاورزی، در حالی از وجود طرح های توسعه ای نخیلات استان اطلاع داد که عملاً می توان گفت برای انجام آن اعتباری ندارد.

جواد سلطانی کاظمی با اشاره به اینکه طرح توسعه نخیلات در آذرماه سال گذشته به تأیید این شورا رسیده است، گفت: بر اساس این طرح، جهاد کشاورزی خوزستان میخواهد سالانه 2 هزار و 500 هکتار از به مجموع کشت خرمای استان بیفزاید.

او ادامه داد: این طرح به چهار هزار میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد اما عملاً اعتبار در نظر گرفته شده برای آن 30 میلیارد ریال بوده که تخصیص این مقدار از منابع مربوط به اجرای این طرح با مشکلاتی همراه است.

سلطانی کاظمی با اشاره به اینکه در شرایط موجود پیشنهاد می گردد تا بخش خصوصی در این زمینه پیش قدم گردد و در تأمین منابع مورداحتیاج آن در قالب سرمایه گذاری همکاری کند، گفت: این طرح برای توسعه نخیلات تهیه شده و در صورت تمایل با اجرایی شدن آن با فعالان مالی جهت ایجاد زیرساخت های مورداحتیاج، همکاری خواهیم کرد.

لازم به ذکر است رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اوایل بهمن ماه سال جاری در نامه ای به انجمن ملی خرما و سایر نهادهای بخش خصوصی نوشت: صادرات خرما از تاریخ 15 فروردین تا 31 اردیبهشت سال 99 مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات خرما سالانه حدود 400 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد و 50 درصد از سهم صادرات این محصول در کشور متعلق به خرمای خوزستان است که به کشورهای مختلف از جمله امارات، قزاقستان، روسیه، استرالیا، ترکیه، تاجیکستان، چک، لهستان، سنگاپور، رومانی و کانادا صادر می گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: konline.ir شناسه مطلب: 820

به "ضرورت تجدیدنظر سازمان توسعه تجارت در وضع عوارض صادرات خرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تجدیدنظر سازمان توسعه تجارت در وضع عوارض صادرات خرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید